fbpx
bullying.jpgV posledních několika letech se cyberbullying prostřednictvím moderní techniky enormně rozšířil. Svědčí o tom mimo jiné i výzkum realizovaný australskou společností „National Coaliation against Bullying “, jenž uvádí, že ze 13 tisíc dotázaných dívek se již téměř polovina respondentek stala obětí cyberbullyingu, a to nejčastěji prostřednictvím e-mailů či SMS zpráv.
V Kanadě bylo pomocí obdobně zaměřeného výzkumu zjištěno, že polovina studentů středních škol byla během svého života alespoň jednou šikanována prostřednictvím kyber-techniky.

   Cyberbullying bývá nejčastěji spojován právě se školním prostředím, v němž lze spatřovat hlavní ohnisko kyberšikany. Jsou to převážně žáci, kteří se stávají oběťmi kyberšikany.
Děti staršího školního věku rády experimentují, chtějí vyniknout nad ostatními, dokázat svému okolí vlastní schopnosti, jsou počítačově dostatečně gramotní a orientují se v moderních technologiích. Proto se často jedinci zmíněné věkové kategorie stávají agresory.
    Moderní technika (především internet) dokáže pachateli zajistit dostatečnou anonymitu prostřednictvím neznámého e-mailu, přezdívky (tzv. nicku), číselných kódů atd. Psychologové tak upozorňují, že pachatel nemusí být odvážný, neboť není nucen čelit osobnímu styku s obětí, jako je tomu u klasické formy šikany. Tato anonymita je pro pachatele jistou výhodou, jen v ojedinělých případech dochází k odhalení identity agresora, a to i proto, že oběť se odmítá komukoliv svěřit.

 

sikana.jpg

 

Jak jsme uvedli, žáci jsou nejčastěji uváděnými oběťmi cyberbullyingu, avšak ne jedinými. Velmi často se obětí kyberšikany stane i nejeden učitel. Britský ministr Alan Johnson upozornil, že stále více učitelů na celém světě trpí pod tlakem cyberbullyingu. Jako příklad uvedl Johnson skotského učitele, kterému žáci během psaní na tabuli, sundali kalhoty, vše natočili na mobilní telefon a o dvě hodiny později umístili na Youtube. Obdobné případy se stávají po celém světě, jejich počet rapidně roste. Skupina náctiletých nedávno během vyučovací jednotky vyfotila třídní učitelku a poté její fotografii upravila a  následně zveřejnila na pornoportálu. Anglický spolek ATL v anonymním dotazníku, určeném učitelům, zjišťoval, zda se již někdy stali oběťmi podobných útoků. Výsledky výzkumného šetření byly zdrcující - pětina anglických pedagogů na vlastní kůži pocítila zákeřnost kyberšikany.
Proto Johnson dále navrhuje, aby bylo učitelům umožněno okamžitě zabavovat mobilní telefony či digitální kamery, pokud budou mít podezření, že jsou používány k nekalým úmyslům.
    Otázkou zůstává, jak může učitel zákeřnému a mnohdy velmi rafinovanému jednání ze strany žáků zamezit. Zde zůstává mnoho otázek zatím nevyřešených...


Použité zdroje:

Cyberbullying und Mobbing gegen Lehrer (Die Diffamierung von Schülern und Lehrern im Internet nimmt beängstigende Ausmaße an.
Online:   <www.dphv.de/fileadmin/user_upload/presse/ material/Cyberbullying/ProfilCyberbullying.pdf ->  [cit. 2008-05-16].   
Mobbing von Lehrkräften im Internet Handlungsempfehlungen.
Online: <www.schulministerium.nrw.de> [cit. 2008-05-16].