fbpx
7.jpgMobilní telefony, které byly dříve určeny pouze k volání a okrajově k posílání krátkých textových zpráv, nám dnes nabízejí čím dál více služeb. Kromě komunikace hlasové a textové je můžeme díky zabudování fotoaparátu nebo kamery využít také k posílání vizuálních či audiovizuálních záznamů (fotky, videa). Můžeme na nich poslouchat hudbu, hrát hry, surfovat po internetu, posílat emaily.

Běžně je pořizujeme i svým dětem. Plná čtvrtina dětí vlastní telefon už mezi jeho 6. a 8. rokem, 20 % mezi 8. a 10. rokem a 40 % až po dovršení hranice 10 let. (Zdroj: výzkum T-Mobile) Je to pochopitelné, protože nám umožňují se s dětmi kdykoliv spojit.
Výsledky o využívání online technologií dětmi přináší kvalitativní výzkum Eurobarometr realizovaný v roce 2007 ve 29 Evropských zemích. Respondenty výzkumu byly dvě skupiny dětí ve věku 9-10 let a 12-14 let. Z výsledků je možné vyčíst, že:
• děti používají svůj mobilní telefon nejvíce k volání přijímání hovorů a posílání a přijímání SMS,
• dále děti používají svůj mobilní telefon k posílání a stahování obrázků, ale také k připojení na internet. (Zdroj: výzkum O2)

Učíme děti, jak mobil používat, jaké má funkce... Stanovujeme ale také to, jaká pravidla by měly při používání mobilního telefonu dodržovat? A dbáme na dodržování těchto pravidel?
Mobilní telefony se dnes staly běžnou součástí našeho života. Jejich značné rozšíření si již vyžádalo stanovení jistých pravidel používání (např. na některých úřadech a v léčebných zařízeních, ve školách), některá pravidla jsou dokonce upravena i zákony (např. omezení spojená s používáním mobilu při řízení auta). Mobilní telefony ale používají také děti. Existují tedy nějaká pravidla a omezení i pro ně? A kdo je tato pravidla učí?
Závěry výzkumu T-Mobile uskutečněného v roce 2007 v rámci prvních oslav Dne mobilní etikety mezi dětmi, rodiči i učiteli prokázaly, že větší autoritou v oblasti mobilní etikety pro mladé představují školy, mnohem menší pak otec či matka. Dvě třetiny škol určují svým žákům pravidla chování s mobilem, ale polovina školáků je nerespektuje. Ještě horší statistiku vykázali rodiče - na dodržování určitých pravidel trvá pouze 1/3 z nich, ale pouze 40 % potomků tato pravidla respektuje. Zajímavé je, že plné 2/3 dospělých jsou přesvědčeny, že svým ratolestem pravidla pro používání mobilu stanovují, ale z dětí to tak vnímá pouze jedna třetina.

Z výzkumu vyplývá, že poměrně velké procento dětí při používání mobilního telefonu neakceptuje žádná pravidla. Co se stane v případě, když svůj telefon zneužijí např. k tomu, aby někoho jiného šikanovali. Učíme své děti, co dělat v případě, když se stanou terčem kyberšikany?
Podívejte se na příklady toho, jak se dají některé mobilní služby zneužít, co můžeme udělat pro to, abychom takovým situacím předešli, popř. jak se máme zachovat, pokud se do problémové situace dostaneme.


Volání

Volání je základní službou, kterou nám mobilní telefony poskytují.

Příklady zneužití
Šikana pomocí volání může být velmi nepříjemná. Mobilní telefon může být zneužit k nemravným telefonátům, vyhrožování, zastrašování a obtěžování. Jednou z forem obtěžování může být také neustálé „prozvánění“.

Prevence
Považujte své telefonní číslo za součást svých osobních údajů a pokud možno ho nesdělujte cizím lidem. Samozřejmě v jistých případech se poskytnutí telefonního čísla nemůžeme vyhnout – lékaři, školy, zaměstnavatel, úřady apod. Tyto organizace jsou však vázány Zákonem o ochraně osobních údajích, č. 101/2000 Sb.

Řešení
Pokud známe totožnost útočníka, můžeme jej požádat, aby útoků zanechal, popř. si můžeme v mobilním telefonu zablokovat přijímání volání z daného telefonního čísla či využít blokování čísla mobilním operátorem.
V případě, že je takto napadáno dítě, můžeme o pomoc požádat školu.
Pokud se jedná o zvláště závažné případy kyberšikany, můžeme je nahlásit na policii, která má možnost podle telefonního čísla útočníka vystopovat.


SMS (krátké textové zprávy)

I když tato služba vznikla jen jako doplněk hlasové komunikace, brzy si získala velkou oblibu a lidé ji dnes využívají častěji než běžné volání.

Příklady zneužití
Šikana pomocí SMS zprávy neboli textová šikana je nejčastější formou kyberšikany. Je závažnější než jiné formy už proto, že není jednoduché se jí zbavit. Navíc tento typ šikany má jen málo omezení, protože zpráva útočníka nás může zastihnout kdekoli a kdykoli, vzhledem k tomu, že mobilní telefon míváme většinou pořád u sebe.
Služba SMS je zneužívána k zasílání textových zpráv se sexuálním podtextem, výhružek, zastrašování nebo obtěžování.

Prevence
I zde platí, že bychom si měli dát velký pozor na to, komu sdělujeme své telefonní číslo.

Řešení
Pokud známe totožnost útočníka, můžeme jej požádat, aby útoků zanechal, popř. si můžeme v mobilním telefonu zablokovat přijímání zpráv z daného telefonního čísla nebo využít blokování čísla mobilním operátorem.
Jak bylo již výše zmíněno u kyberšikany pomocí volání, i zde platí, že je-li takto napadáno dítě, můžeme o pomoc požádat školu.
Pokud se jedná o zvláště závažné případy kyberšikany, můžeme je nahlásit na policii. Důležité také je uchovat si nepatřičné zprávy jako důkaz.


Fotografování a posílání obrázkových zpráv (MMS)

Tyto služby slouží k posílání obrázků nebo fotografií pořízených mobilním telefonem na jiný mobilní telefon nebo na internet.

Příklady zneužití
Služba může být použita k pořizování a sdílení ponižujících vyobrazení.

Prevence
Pokud se Vás někdo rozhodne vyfotografovat, tak tomu můžete dost těžko zabránit. Zvlášť v situaci, kdy o tom třeba ani nemusíte vědět.

Řešení
V případě, že Vás někdo obtěžuje zasíláním nepatřičných obrázků nebo fotografií nebo pokud rozesílá fotografie, které Vás zachycují v nějakých ponižujících situacích, požádejte jej, aby toho zanechal.
V prvním případě si můžete příjem těchto zpráv z jeho čísla opět zablokovat popř. požádat operátora o jejich zablokování.
Ve druhém případě je zabránění takové činnosti obtížnější. Podle stupně závažnosti můžete např. kontaktovat policii. Opět je samozřejmě důležité předložit důkazy.


Videa

Tato služba umožňuje pořizovat mobilním telefonem krátké videozáznamy, které mohou být posílány na jiný mobilní telefon nebo zveřejňovány na internetu.

Příklady zneužití
Podobně jako v případě MMS může být tato služba použita k pořizování a sdílení ponižujících vyobrazení.

Prevence
Ani v tomto případě nemáte možnost zabránit tomu, aby Vás někdo natočil.

Řešení
Řešení těchto případů kyberšikany je v podstatě stejné jako u řešení kyberšikany realizované pomocí služby MMS.


Z výše uvedených rad je patrné, že boj s kybernásilníkem, který ke svým útokům používá mobilní telefon, má značnou šanci na úspěch. Je to dáno tím, že není tak obtížné útočníka odhalit – např. ve srovnání s útoky na internetu, který poskytuje útočníkům mnohem větší anonymitu. Problémem však je, že spousta obětí nepovažuje takové útoky za projev šikany a nebo nenalezne odvahu je řešit.
 

Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

 


Zdroje:
www.teachernet.gov.uk/publications
www.digizen.org/
www.cyberbullying.info/bookcase/mediums.php
www.lupa.cz/clanky/kde-konci-legrace-a-zacina-kybersikana/
www.cz.o2.com/soho/cz/o_nas/nas_odpovedny_pristup/chranime_deti/
www.mesec.cz/tiskove-zpravy/deti-a-mobil-pravidla-mame/