fbpx

mini_ipadV posledních dnech zaplavily přední stránky českých internetových médiích zprávy o tom, jak psychology děsí závislost malých dětí na elektronice, zejména na IPADech. Autoři těchto textů odkazují na informace z listu The Daily Telegraph o malých pacientech, kteří se ze závislosti na IPADech musí léčit. Základní problém těchto informací je zcela jasné nepochopení, jak závislost a závislostní chování funguje.

IPADy jsou přístroje, které jsou pro děti velmi přitažlivé, protože jim jednoduchým způsobem umožňují poznávat svět a zároveň se pobavit - a to tou nejjednodušší formou, pomocí smyslů, zraku, hmatu. Při práci s IPADem odpadají pro dítě jakékoli překážky, dítě nemusí umět číst či psát, nemusí s přístrojem mluvit, s přístrojem pracuje zejména na základě intuice. Největším rizikem IPADů je jejich dokonalost - dokáží totiž co se týče atraktivnosti překonat celou řadu jiných aktivit, které rodiče mohou dítěti nabídnout.

V raném vývoji dítěte rozpoznáváme tzv. senzomotorické a předoperační stádium, ve kterých dochází k razantnímu rozvoji kognitivních, afektivní a senzomotorické stránky dítěte. Přibližně do věku 3-5 let je třeba s dítětem co nejvíce pracovat, komunikovat s ním, učit jej sociálním dovednostem a rozvíjet jeho schopnosti pomocí hry. Jednotlivé složky, které na dítě působí, by měly zůstat v rovnováze, tedy aktivity by měly být různorodé a rozvíjet všechny stránky osobnosti dítěte.

Autoři článku Psychology děsí závislost malých dětí na elektronice (Novinky.cz) bohužel necitují žádný zdroj, proto jsem se pokusil najít článek na toto téma na The Telegraf. A skutečně, objevil jsem text Toddlers becoming so addicted to iPads they require therapy, který obsahuje přesně informace, se kterými pracují čeští investigativci. Jak již to v českém ďolíčku bývá, čeští tvůrci jaksi nezvýraznili to nejpodstatnější, že totiž experti varují, že rodiče, kteří dovolí dětem hrát si s tabletem několik hodin denně, je mohou tímto způsobem ohrozit. Tendenční nadpis z Novinky.cz však jaksi předem odkazuje na to, že problém je v elektronice, nikoli v rodičích...

ipadchild

(Zdroj: Killscreendaily.com)

Případ čtyřleté dívenky, která musela projít léčbou kvůli "závislosti na IPADu", na který oba texty odkazují, představuje  situaci, kdy rodiče dopustili, aby si dítě hrálo pravidelně několik hodin denně s IPADem na úkor jiných aktivit, tedy problém není v technologii, ale v chování rodičů. V původním textu je totiž citován výzkum prováděný na vzorku 1000 rodičů, podle kterého každý sedmý rodič dovolí svým malým dětem, aby si s tabletem hrály 4 a více hodin denně!

Symptomy chování dítěte ("sklíčenost, neutěšitelnost"), které oba texty popisují, jsou běžnými projevy porušení fáze flow, která je spojená s hrou. Flow je stav, kdy je osoba v průběhu určité činnosti (např. hry, sledování filmu apod.) ponořena do pocitů soustředěnosti, nadšení a úspěchu, je to stav, který vyvolává pocity libosti. Pokud tento stav porušíme, samozřejmě vyvoláme nelibé pocity, neklid, v některých situacích i agresi. Zkusme si chování dítěte přirovnat k situaci, kdy muž sleduje fotbalový zápas a jeho manželka mu jej v tom nejzajímavějším okamžiku přepne na operu. Manžel pravděpodobně nezareaguje tak, že se na manželku bude usmívat a bude pln radosti, že se může pokochat výkonem předních operních pěvců, ale bude zcela jistě rozladěn, docela jistě bude nevrlý, možná dokonce utrousí ostřejší slovo. Nečekejme tedy, že by přerušení hry dítě bralo s ledovým klidem a na rodiče se vesele usmívalo.

Pokud rodič chce regulovat čas dítěte strávený s technikou (ať již klasickým počítačem či IPADem), musí vždy počkat, než dítě ukončí cyklus či fázi hry - např. počkat, než skončí herní level, než skončí pohádka atd. Pak je daleko snadnější dítě usměrnit a nabídnout mu jinou atraktivní aktivitu.

Bohužel regulace času stráveného s technikou pro rodiče přináší podstatně větší zátěž - rodič totiž musí dítěti nabídnout alternativu trávení volného času a musí se také aktivně do této činnosti zapojit. Věřte tomu, že když si dítě zvykne na to, že svůj čas bude aktivně trávit rovněž s rodiči, nebude problém malé děti od počítače či tabletu odtrhnout. Pokud si však dítě již od počátku svého vývoje navykne na to, že rodič jeho výchovu přenechal strojům, bude stále složitější tuto bariéru prolomit. Nehledejme tedy problémy v technice, ale v lidech.

Kamil Kopecký, E-Bezpečí