21.06.17

Europol v těchto dnech vydává report "Online sexual coercion and extortion as a form of crime affecting children" zaměřený na oblast online vydírání v prostředí internetu. Ve zprávě se opírá…

Celý článek...

09.05.17

Jak s dětmi hovořit o "modré velrybě"? Metodický materiál ke stažení.

Celý článek...

01.03.17

Opět otevíráme nabídku vzdělávacích akcí zdarma.

Celý článek...

01.02.17
V těchto dnech se na nás obrací velké množství zájemců o vzdělávací akce. Rádi se pokusíme vyjít všem vstříc, nicméně v následujících 3 týdnech musíme dokončit jiné aktivity, tj. akce…
Celý článek...


Víte o tom, že je říjen Evropským měsícem internetové bezpečnosti?
 
Podporujeme










Banner


Nový projekt E-Bezpečí a společnosti O2 Czech Republic odstartoval ve Zlatých Horách
Hodnocení uživatelů: / 10
NejhoršíNejlepší 
Středa, 30 Březen 2016 11:48

zlate_hory_perex

Nový vzdělávací projekt realizovaný týmem projektu E-Bezpečí PdF Univerzity Palackého v Olomouci ve spolupráci s O2 Czech Republic odstartoval sérii vzdělávacích akcí zaměřených na bezpečnější používání internetu a mobilních telefonů dětmi, ale také dospělými uživateli internetu. Jedna z prvních vzdělávacích besed pro děti proběhla v malebném prostředí na Základní škole Zlaté Hory. „Dlouhodobě usilujeme o bezpečnější internet zejména u dětí, které jsou digitálním technologiím často otevřenější než jejich rodiče, ale nedokážou si sami uvědomit rizika, se kterými mohou přijít do styku,“ uvádí Jan Piskáček, manažer pro externí komunikaci O2 Czech Republic a doplňuje: „Proto jsme součástí projektu E-Bezpečí, jehož prostřednictvím podpoříme zejména terénní vzdělávací aktivity a online poradenství pro rodiče. Dalším velkým přínosem společného projektu je Národní výzkum zaměřený na kyberšikanu učitelů.“

Trendy? Youtube a další sociální sítě

V rámci besed se zaměřujeme na témata, která jsou dětem blízká a která dobře znají,“ uvádí Kamil Kopecký, vedoucí projektu E-Bezpečí. Zároveň doplňuje: „S dětmi komunikujeme o tom, co v prostředí internetu dělají, jaké služby využívají, jakými způsoby na internetu komunikací a zdali jsou také tvůrci vlastního elektronického obsahu. Z diskuse jednoznačně vyplývá, že děti masově využívají sociální sítě – nejčastěji Facebook, aktivně však využívají také Instagram, Snapchat, WhatsApp, Viber, Skype a zejméně YouTube. Na Youtube děti nejčastěji sledují zejména videokanály tzv. Youtuberů – řada z dětí rovněž Youtubery aktivně napodobuje, vytváří vlastní videokanály a vytváří svůj vlastní videobsah.

Mobilní telefon jako standard

Děti samozřejmě aktivně využívají mobilní telefony. Podle průzkumu, který si zadala společnost O2, si třetina lidí myslí, že by děti měly mít vlastní mobilní telefon už při nástupu do první třídy. Nejvíce (48 procent) pak mobil pro prvňáčka propagují obyvatelé nejmenších obcí do 500 obyvatel. V 5. třídě pak mobilní telefon využívá téměř 100 % školáků. Nejčastějším důvodem pro pořízení mobilu dítěti je bezpečnost, respektive možnost být s dítětem v kontaktu. Jaká je ale skutečnost? Mobilní telefon je pro dítě naprosto přirozeným společníkem, kterého využívají téměř nepřetržitě. Školy na masivní využívání a také zneužívání mobilních telefonů často reagují zákazem využívání mobilních telefonů v průběhu vyučování – toto ochranné opatření je velmi důležitým prvkem primární prevence rizikového chování a v současnosti zákaz využívání mobilních telefonů ve škole (s výjimkami) integrovala do svých školních řádů většina škol. Zákaz používat mobilní telefony se však obvykle nevztahuje na přestávky, jakmile pak skončí hodina, děti tráví svůj volný čas právě s tímto elektronickým společníkem.

Kyberšikana, sexting a další rizikové fenomény

Výzkumy kyberšikany, které probíhají na území České republiky, potvrzují, že kyberšikana je v České republice podobně jako v dalších zemích poměrně dost rozšířena (ať již využijeme výstupů výzkumu EU Kids Online či výsledků výzkumů projektu E-Bezpečí). Ve velkém množství případů je pak propojena s tradiční šikanou – tedy páchají ji ve většině případů spolužáci či známí oběti, nikoli anonymní uživatelé internetu. Cílem projektu E-Bezpečí a O2 je především naučit děti kyberšikaně předcházet – a v případech, kdy je dítě kyberšikaně vystaveno – ji vhodným způsobem vyřešit.

„Dětem se snažíme především vysvětlit, jak kyberšikana probíhá, jaké jsou její příčiny a následky, jak mají postupovat v situaci, kdy kyberšikanu zažívají, ale také, jak kyberšikaně předcházet a jak zajistit, aby byl její dopad co nejmenší,“ vysvětluje Kopecký.

Mezi další témata, na která se projekt zaměřuje, patří zejména sexting (rizikové sdílení intimních materiálů v prostředí internetu) a také kybergrooming (metoda sociálního inženýrství, pomocí které internetový útočník láká dítě na osobní schůzku v reálném světě).

Kromě vzdělávání zaměřeného na oblast bezpečného chování na internetu se společný projekt E-bezpečí a společnosti O2 CZ zaměřuje také na řešení konkrétních případů kybernetické kriminality zachycených online poradnou projektu a také na aktivity výzkumné. V rámci aplikovaného výzkumu v současnosti probíhá např. výzkum prevalence kyberšikany u českých učitelů. O detailech jednotlivých aktivit Vás budeme dále informovat.

Redakce E-Bezpečí

 




E-Bezpečí štítky

  1. Kyberšikana
  2. Kybergrooming
  3. Prevence kriminality
  4. Sexting
  5. Facebook
  6. Kyberkriminalita
  7. Kazuistika
  8. Výzkum
  9. Poradenství
  10. Legislativa
  11. Rozhlasové pořady E-Bezpečí
  12. Sociální inženýrství
  13. Reference na E-Bezpečí
  14. Vzdělávací akce E-Bezpečí
  15. Praxe
  16. Hope Witsell
  17. Jessica Logan
  18. Trolling
  19. E-Synergie
  20. Second Life
  21. Krize výchovy
  22. Teorie
  23. Planking
  24. Acton Beale
  25. Digitální stopy
  26. TOR
  27. Ochrana osobních údajů
  28. Chatroulette
  29. Statement of Rights and Responsibilities
  30. Fotografie na Facebooku
  31. IP obsah
  32. Právo a Facebook
  33. Platební karty
  34. Hoax
  35. Paypal
  36. Stalking
  37. Kyberstalking
  38. Facebook timeline
  39. Moje historie
  40. Netolismus
  41. WoW
  42. botmaster
  43. spam
  44. NAT
  45. Právo
  46. vztahové násilí
  47. domácí násilí
  48. Prenatální profily
  49. Konference
  50. Buzz
  51. Virální videa
  52. Star Wars Kid
  53. Dětská prostituce
  54. Komerční sexuální zneužívání dětí
  55. On-line prostituce
  56. Disinhibiční efekt
  57. Hackerazzi
  58. Christopher Cheney
  59. Google hacking
  60. Identity theft
  61. Krádež identity
  62. Ransomware
  63. emo
  64. GIFYO
  65. Seznam se bezpečně!
  66. Sekundární viktimizace
  67. Amanda Todd
  68. Mentální anorexie
  69. Bulimie
  70. Blogy
  71. SMS spoofing
  72. Svobodný internet
  73. Online prostituce
  74. Manipulace
  75. Interview
  76. Břetislav Horyna
  77. bigorexie
  78. ASK.FM
  79. homosexualita
  80. Tyler Clementi
  81. Ravi Dharun
  82. Hanka a Tonča
  83. Webcam trolling
  84. EXIF
  85. YouTube
  86. Seznam.cz
  87. Google
  88. IAD
  89. Flow
  90. Vydírání
  91. SCAM419
  92. Senioři
  93. Podvody
  94. Pornografie
  95. PRIZNEJ.CZ
  96. ASMR
  97. swag
  98. Rebecca Ann Sedwick
  99. Webrangers
  100. iPhone
  101. Roztahovačky
  102. Phishing
  103. Safer Internet Day
  104. Digitální rodičovství
  105. Planking
  106. nomofobie
  107. fantomové vibrace
  108. Kampaně
  109. Kyberbaiting
  110. Prank
  111. Darknet
  112. romance scam
  113. FoMO
  114. Modra velryba
  115. DaddyOFive
  116. kyberflashing
Generální partner projektu
Další partneři






Garance



TOPlist
Chcete podpořit naše aktivity? Děkujeme! Vážíme si toho!

Partneři, spolupracující instituce:

Licenční újednání, autorská práva:

Portál E-Bezpečí je provozován Centrem prevence rizikové virtuální komunikace Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci.

Všechna práva vyhrazena. (c) Centrum PRVoK PdF, Univerzita Palackého v Olomouci 2008 - 2017.

Kyberšikana: ISSN 2336-1360. Vydavatel: Centrum PRVoK PdF, Univerzita Palackého v Olomouci.

E-Bezpečí je ochrannou známkou chráněnou Úřadem průmyslového vlastnictví.
Webdesign: Axe design studio Olomouc | Technická podpora: Jiří Veverka | Sledováno systémem Google Analytics

Licence Creative Commons
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ-Neužívejte komerčně-Nezpracovávejte 4.0 Mezinárodní License.