21.06.17

Europol v těchto dnech vydává report "Online sexual coercion and extortion as a form of crime affecting children" zaměřený na oblast online vydírání v prostředí internetu. Ve zprávě se opírá…

Celý článek...

09.05.17

Jak s dětmi hovořit o "modré velrybě"? Metodický materiál ke stažení.

Celý článek...

01.03.17

Opět otevíráme nabídku vzdělávacích akcí zdarma.

Celý článek...

01.02.17
V těchto dnech se na nás obrací velké množství zájemců o vzdělávací akce. Rádi se pokusíme vyjít všem vstříc, nicméně v následujících 3 týdnech musíme dokončit jiné aktivity, tj. akce…
Celý článek...


Víte o tom, že je říjen Evropským měsícem internetové bezpečnosti?
 
Podporujeme










Banner


Závislostní chování na internetu u dětí 2. stupně ZŠ
Labels: VýzkumNetolismus
Hodnocení uživatelů: / 6
NejhoršíNejlepší 
Neděle, 12 Srpen 2012 22:44

mini_zavislostZávislost si většina z nás spojuje spíše s alkoholem, cigaretami a klasickými drogami. Jen málokdo si dokáže přiznat, že by snad právě on (či jeho dítě) mohl být „závislý na internetu“. „Závislost na internetu“ představuje v současné společnosti velký problém právě u dětí a dospívajících, kteří jsou internetem obklopeni již od raného dětství.

 

Jak vysvětlíte, že někteří nedokážou být bez internetu pouhou jednu hodinu? Jak vysvětlíte nutkavé pocity, které mají v době, kdy nejsou on-line? Proč kvůli internetu omezují osobní kontakt se svými známými a ztrácí řadu koníčků z reálného světa?  Proč se cítí lépe ve virtuálním světě než v reálném? Těmito otázkami (a mnohými dalšími) jsem se zabývala ve svém výzkumu, který jsem provedla na jedné ze základních škol v Olomouci.            

Z dotazníkového šetření vyplynul neustálý růst vlivu internetu. V některých odpovědích se objevuje přesvědčení, že virtuální svět je zábavnější než svět reálný. Řada dětí má kvůli internetu problémy s plněním svých školních (či jiných) povinností. Děti také často zažívají, kvůli času trávenému na internetu, hádky s rodiči. Žáci při připojení na internet  zapomínají na čas. Začnou si povídat s některým ze svých on-line přátel, řeší s nimi své problémy, mají pocit sounáležitosti (viz Maslowa pyramida lidských potřeb) a čas v reálném světě přestávají vnímat. Někteří z žáků jsou ochotni se vzdát svých známých i některých svých koníčků jen proto, aby mohli být častěji on-line. Ptáte se proč? Odpověď je poměrně jednoduchá. Na internetu se cítí lépe. Na internetu zažívají pocity, které v reálném životě nezažívají. Na internetu mají více přátel (on-line přátel) než ve světě reálném. Internet se jim zdá zábavnější než svět reálný. Na internetu je vše dovoleno. Dítě se cítí chráněno, může být více otevřené, může komunikovat, s kým se mu jen zlíbí. Na internetu se dítě cítí volné, nesvazují ho konvence či názory rodičů, může lhát, přetvářet se a mnohé další. Nemůžeme se tedy následně divit, že se u dětí po odpojení internetu objeví zhoršení nálady.

Dítě si uvědomuje, že v reálném světě je určitým způsobem omezováno. V reálném životě nemůže vystupovat jako „lolitka24“. V reálném světě je to dívka se jménem Lucie, které je 14 let, chodí do deváté třídy, nosí rovnátka, obnošené oblečení a má pouze jednu kamarádku, se kterou může jít ven. Ve virtuálním světě je však někdo jiný. Tady se může proměnit v 24letou sebevědomou ženu, může mít spoustu on-line přátel, prožívat první lásky apod. Internet je častým únikem z reality.

Téměř polovina žáků (43 žáků ze 100 žáků) se cítí lépe, když je on-line. Podívejme se na některé odpovědi žáků:

* „Virtuální svět je zábavnější.“ (chlapec, 14–15 let)

* „Mohu si psát s někým starším, kdežto osobně se stydím.“ (dívka, 12–13  let)

* „Lepší komunikace.“ (chlapec, 12-13 let)

* „Nemusím si tam na nic hrát a hlavně je vše jednodušší.“ (chlapec, 12-13 let)

* „Je to lepší, můžu tam dělat, co chci a nikdo to neví.“ (dívka, 12-13 let)

* „Útěk z reality, od problémů, hodně přátel.“ (chlapec, 12-13 let)

* „V normálním světě nemám tolik kamarádů jako na internetu.“ (chlapec, 12-13 let)

* „Jsem neustále mezi přáteli. Kdykoliv řeším své problémy.“ (chlapec, 12-13 let)

* „Otevřenější komunikace, je lehčí se seznámit.“ (dívka, 12-13 let)

Po přečtení výpovědí žáků si uvědomíme, že se jedná o některá specifika virtuálního světa. Ano, přesně tak. Žáci, aniž by vůbec věděli, že nějaká specifika virtuálního světa existují, tak je dokázali vyjmenovat. Společně se na ně podíváme.

* „Je to lepší, můžu tam dělat, co chci a nikdo to neví.“ (dívka, 12-13 let)
ANONYMITA, MOŽNOST LŽI A PŘETVÁŘKY, ABSENCE SANKCÍ

* „Útěk z reality, od problémů, hodně přátel.“ (chlapec, 12-13 let)
PROSTŘEDÍ ODREAGOVÁNÍ A ZÁBAVY, REDUKCE ÚZKOSTI

* „V normálním světě nemám tolik kamarádů jako na internetu.“ (chlapec, 12-13 let)
PROSTŘEDÍ ODREAGOVÁNÍ A ZÁBAVY

* „Jsem neustále mezi přáteli. Kdykoliv řeším své problémy.“ (chlapec, 12-13 let)
PROSTŘEDÍ ODREAGOVÁNÍ A ZÁBAVY

* „Otevřenější komunikace, je lehčí se seznámit.“ (dívka, 12-13 let)
VĚTŠÍ OTEVŘENOST, ANONYMITA

Zde spatřujeme, že virtuální svět se v mnohém od reálného světa liší. Tyto odlišnosti si uvědomují již žáci druhého stupně základní školy. Žáci nejsou schopni korigovat čas trávený na internetu a postupně se tam začínají cítit lépe než v reálném životě. V tento okamžik by měli zasáhnout dospělí (rodiče, pedagogové apod.). Dospělí by neměli před dětmi internet zatracovat. Tento postup by měl pouze opačný efekt. Dospělí dětem musí ukázat v čem je dobré internet využívat a v jaké míře. Dále by měli poukázat na pozitiva reálného světa. Děti si musí uvědomit, že v reálném světě je řada aktivit, možností, které se ve virtuálním světě nevyskytují. Pedagogové mohou témata spjatá s problematikou internetu zařadit v rámci průřezových témat, která jsou uvedena v RVP (např. Mediální výchova, Osobnostní a sociální výchova).

Mgr. Pavla Sekničková

 

 




E-Bezpečí štítky

  1. Kyberšikana
  2. Kybergrooming
  3. Prevence kriminality
  4. Sexting
  5. Facebook
  6. Kyberkriminalita
  7. Kazuistika
  8. Výzkum
  9. Poradenství
  10. Legislativa
  11. Rozhlasové pořady E-Bezpečí
  12. Sociální inženýrství
  13. Reference na E-Bezpečí
  14. Vzdělávací akce E-Bezpečí
  15. Praxe
  16. Hope Witsell
  17. Jessica Logan
  18. Trolling
  19. E-Synergie
  20. Second Life
  21. Krize výchovy
  22. Teorie
  23. Planking
  24. Acton Beale
  25. Digitální stopy
  26. TOR
  27. Ochrana osobních údajů
  28. Chatroulette
  29. Statement of Rights and Responsibilities
  30. Fotografie na Facebooku
  31. IP obsah
  32. Právo a Facebook
  33. Platební karty
  34. Hoax
  35. Paypal
  36. Stalking
  37. Kyberstalking
  38. Facebook timeline
  39. Moje historie
  40. Netolismus
  41. WoW
  42. botmaster
  43. spam
  44. NAT
  45. Právo
  46. vztahové násilí
  47. domácí násilí
  48. Prenatální profily
  49. Konference
  50. Buzz
  51. Virální videa
  52. Star Wars Kid
  53. Dětská prostituce
  54. Komerční sexuální zneužívání dětí
  55. On-line prostituce
  56. Disinhibiční efekt
  57. Hackerazzi
  58. Christopher Cheney
  59. Google hacking
  60. Identity theft
  61. Krádež identity
  62. Ransomware
  63. emo
  64. GIFYO
  65. Seznam se bezpečně!
  66. Sekundární viktimizace
  67. Amanda Todd
  68. Mentální anorexie
  69. Bulimie
  70. Blogy
  71. SMS spoofing
  72. Svobodný internet
  73. Online prostituce
  74. Manipulace
  75. Interview
  76. Břetislav Horyna
  77. bigorexie
  78. ASK.FM
  79. homosexualita
  80. Tyler Clementi
  81. Ravi Dharun
  82. Hanka a Tonča
  83. Webcam trolling
  84. EXIF
  85. YouTube
  86. Seznam.cz
  87. Google
  88. IAD
  89. Flow
  90. Vydírání
  91. SCAM419
  92. Senioři
  93. Podvody
  94. Pornografie
  95. PRIZNEJ.CZ
  96. ASMR
  97. swag
  98. Rebecca Ann Sedwick
  99. Webrangers
  100. iPhone
  101. Roztahovačky
  102. Phishing
  103. Safer Internet Day
  104. Digitální rodičovství
  105. Planking
  106. nomofobie
  107. fantomové vibrace
  108. Kampaně
  109. Kyberbaiting
  110. Prank
  111. Darknet
  112. romance scam
  113. FoMO
  114. Modra velryba
  115. DaddyOFive
  116. kyberflashing
Generální partner projektu
Další partneři






Garance



TOPlist
Chcete podpořit naše aktivity? Děkujeme! Vážíme si toho!

Partneři, spolupracující instituce:

Licenční újednání, autorská práva:

Portál E-Bezpečí je provozován Centrem prevence rizikové virtuální komunikace Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci.

Všechna práva vyhrazena. (c) Centrum PRVoK PdF, Univerzita Palackého v Olomouci 2008 - 2017.

Kyberšikana: ISSN 2336-1360. Vydavatel: Centrum PRVoK PdF, Univerzita Palackého v Olomouci.

E-Bezpečí je ochrannou známkou chráněnou Úřadem průmyslového vlastnictví.
Webdesign: Axe design studio Olomouc | Technická podpora: Jiří Veverka | Sledováno systémem Google Analytics

Licence Creative Commons
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ-Neužívejte komerčně-Nezpracovávejte 4.0 Mezinárodní License.