21.06.17

Europol v těchto dnech vydává report "Online sexual coercion and extortion as a form of crime affecting children" zaměřený na oblast online vydírání v prostředí internetu. Ve zprávě se opírá…

Celý článek...

09.05.17

Jak s dětmi hovořit o "modré velrybě"? Metodický materiál ke stažení.

Celý článek...

01.03.17

Opět otevíráme nabídku vzdělávacích akcí zdarma.

Celý článek...

01.02.17
V těchto dnech se na nás obrací velké množství zájemců o vzdělávací akce. Rádi se pokusíme vyjít všem vstříc, nicméně v následujících 3 týdnech musíme dokončit jiné aktivity, tj. akce…
Celý článek...


Víte o tom, že je říjen Evropským měsícem internetové bezpečnosti?
 
Podporujeme










Banner


Rizika nakupování v e-shopech
Labels: Podvody
Hodnocení uživatelů: / 4
NejhoršíNejlepší 
Neděle, 27 Listopad 2016 19:46

mini_eshopNakupování v e-shopech (internetových obchodech) je mezi lidmi stále více populární. Dokladem toho je zjištění Českého statistického úřadu (ČSÚ), podle kterého mělo v minulém roce (tj. 2015) zkušenost s nákupem zboží v e-shopu celkem 42 % Čechů a počet nakupujících přes internet nadále stoupá.

 

Obliba tohoto způsobu nakupování je pochopitelná – šetří nám čas, je pohodlné, máme obrovský výběr nejrůznějšího zboží a objednané zboží je nám nakonec doručeno až do místa našeho bydliště. Zkrátka ideální způsob nákupu. Je tomu tak ale ve skutečnosti? Nebo existují nějaká rizika?

Pokud se budeme řídit základními pravidly nutnými k bezpečnému nakupování na internetu, je možné rizika minimalizovat. Pokud ovšem daná pravidla nedodržíme, můžeme přijít o nemalé finanční prostředky. Dále proto uvádíme několik užitečných rad, jak se nejznámějším rizikům spojeným s nakupováním zboží v e-shopech vyvarovat.

Na co si dát pozor při nakupování v e-shopu:

  • Podezřele nízká cena prodávaného zboží.
  • Chybějící kontaktní údaje – e-shop na stránkách nemá kontaktní údaje, eventuálně nabízí kontakt jen přes kontaktní formulář.
  • Nefunkční kontaktní údaje.
  • Krátká doba registrace domény e-shopu, krátká existence provozovatele e-shopu.
  • Vlastník domény (provozovatel e-shopu) neuvádí svou identitu, nebo se skrývá.
  • Chybějící, neúplné, podezřelé, chaotické obchodní podmínky e-shopu.
  • Chybějící reference e-shopu, chybějící hodnocení e-shopu zákazníky.
  • Vymyšlené reference e-shopu, vymyšlené hodnocení e-shopu zákazníky.
  • Záporné reference e-shopu, záporné hodnocení e-shopu zákazníky.
  • Platba za objednané zboží pouze předem, dobírka není možná – tyto podmínky jsou velice rizikové! Za těchto okolností je tedy lepší najít jiný obchod nabízející stejné zboží, ale se všemi možnostmi plateb za jeho objednání.

Z výčtu potenciálních rizik nákupu v e-shopech vyplývá, že bychom si při výběru zboží měli zejména dávat pozor na funkčnost a dostupnost kontaktních údajů prodávajícího, na nepoměrně nízké ceny nabízených produktů a také na výběr možností platby za daný produkt nebo absenci hodnocení/recenzí spokojených zákazníků, kteří před námi nákup uvedených produktů v daném e-shopu již zrealizovali. Zde je na místě navštívit už zmíněného nákupního rádce Heureku.cz, kde mimo hodnocení e-shopů naleznete též recenze vybraného výrobku a srovnání jeho cen v různých ověřených e-shopech.

Dále bychom měli zvážit, co je vhodné přes internet koupit a co nikoliv, například v případě cenného a křehkého zboží musíme počítat s možností jeho poškození při přepravě. Velkým problémem je rovněž nesrovnalost mezi nabízeným produktem na obrázku a jeho reálnou podobou po jeho doručení k nám domů, což se týká hlavně e-shopů v Číně. Pro představu uvádíme níže pár fotek a odkazů.

Zrádné nakupování přes internet. Když se realita liší od obrázku!

http://www.blesk.cz/clanek/system-fun-z-internetu/408809/zradne-nakupovani-pres-internet-kdyz-se-realita-lisi-od-obrazku.html

nakup1

 

 

Hororové nákupy přes internet: Fotografie vs. realita

http://www.reflex.cz/clanek/fotogalerie/62292/hororove-nakupy-pres-internet-fotografie-vs-realita.html

nakup2

 

 

Nákup oblečení přes internet: Očekávání vs. Realita #2

http://creativelife.cz/nakup-obleceni-pres-internet-ocekavani-vs-realita-2/

nakup3

 

V neposlední řadě je potřeba si také uvědomit, že prodejci při nákupu přes internet poskytujeme množství osobních údajů, jako je jméno, příjmení, adresa doručení, telefonní číslo, e-mail, příp. číslo účtu atd., které bychom v kamenném obchodě v žádném případě ani nezmínili. Daň za ztrátu anonymity se tak může projevit v podobě nevyžádané pošty – nejčastěji reklamy – v e-mailové či poštovní schránce.

Pro E-Bezpečí,
René Szotkowski 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




E-Bezpečí štítky

  1. Kyberšikana
  2. Kybergrooming
  3. Prevence kriminality
  4. Sexting
  5. Facebook
  6. Kyberkriminalita
  7. Kazuistika
  8. Výzkum
  9. Poradenství
  10. Legislativa
  11. Rozhlasové pořady E-Bezpečí
  12. Sociální inženýrství
  13. Reference na E-Bezpečí
  14. Vzdělávací akce E-Bezpečí
  15. Praxe
  16. Hope Witsell
  17. Jessica Logan
  18. Trolling
  19. E-Synergie
  20. Second Life
  21. Krize výchovy
  22. Teorie
  23. Planking
  24. Acton Beale
  25. Digitální stopy
  26. TOR
  27. Ochrana osobních údajů
  28. Chatroulette
  29. Statement of Rights and Responsibilities
  30. Fotografie na Facebooku
  31. IP obsah
  32. Právo a Facebook
  33. Platební karty
  34. Hoax
  35. Paypal
  36. Stalking
  37. Kyberstalking
  38. Facebook timeline
  39. Moje historie
  40. Netolismus
  41. WoW
  42. botmaster
  43. spam
  44. NAT
  45. Právo
  46. vztahové násilí
  47. domácí násilí
  48. Prenatální profily
  49. Konference
  50. Buzz
  51. Virální videa
  52. Star Wars Kid
  53. Dětská prostituce
  54. Komerční sexuální zneužívání dětí
  55. On-line prostituce
  56. Disinhibiční efekt
  57. Hackerazzi
  58. Christopher Cheney
  59. Google hacking
  60. Identity theft
  61. Krádež identity
  62. Ransomware
  63. emo
  64. GIFYO
  65. Seznam se bezpečně!
  66. Sekundární viktimizace
  67. Amanda Todd
  68. Mentální anorexie
  69. Bulimie
  70. Blogy
  71. SMS spoofing
  72. Svobodný internet
  73. Online prostituce
  74. Manipulace
  75. Interview
  76. Břetislav Horyna
  77. bigorexie
  78. ASK.FM
  79. homosexualita
  80. Tyler Clementi
  81. Ravi Dharun
  82. Hanka a Tonča
  83. Webcam trolling
  84. EXIF
  85. YouTube
  86. Seznam.cz
  87. Google
  88. IAD
  89. Flow
  90. Vydírání
  91. SCAM419
  92. Senioři
  93. Podvody
  94. Pornografie
  95. PRIZNEJ.CZ
  96. ASMR
  97. swag
  98. Rebecca Ann Sedwick
  99. Webrangers
  100. iPhone
  101. Roztahovačky
  102. Phishing
  103. Safer Internet Day
  104. Digitální rodičovství
  105. Planking
  106. nomofobie
  107. fantomové vibrace
  108. Kampaně
  109. Kyberbaiting
  110. Prank
  111. Darknet
  112. romance scam
  113. FoMO
  114. Modra velryba
  115. DaddyOFive
  116. kyberflashing
Generální partner projektu
Další partneři






Garance



TOPlist
Chcete podpořit naše aktivity? Děkujeme! Vážíme si toho!

Partneři, spolupracující instituce:

Licenční újednání, autorská práva:

Portál E-Bezpečí je provozován Centrem prevence rizikové virtuální komunikace Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci.

Všechna práva vyhrazena. (c) Centrum PRVoK PdF, Univerzita Palackého v Olomouci 2008 - 2017.

Kyberšikana: ISSN 2336-1360. Vydavatel: Centrum PRVoK PdF, Univerzita Palackého v Olomouci.

E-Bezpečí je ochrannou známkou chráněnou Úřadem průmyslového vlastnictví.
Webdesign: Axe design studio Olomouc | Technická podpora: Jiří Veverka | Sledováno systémem Google Analytics

Licence Creative Commons
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ-Neužívejte komerčně-Nezpracovávejte 4.0 Mezinárodní License.