01.12.16

Nový přehledový list se věnuje riziku online nákupů, stahujte a používejte.

Celý článek...

14.11.16

Ve spolupráci s Rádiem Proglas jsme připravili cyklus rozhlasových pořadů o rizikovém chování na internetu. Poslouchat můžete zde.

Celý článek...

11.10.16

Nový přehledový list o hoaxu je ke stažení zde.

Celý článek...

01.09.16

Nový přehledový list o tom, jak nastavit dítěti jeho první mobilní telefon, můžete stahovat zde.

Celý článek...

16.08.16

Trošku jsme uklízeli a udělali pro vás přehledný přehled výzkumů, na kterých náš tým pracoval.

Celý článek...


Víte o tom, že je říjen Evropským měsícem internetové bezpečnosti?
 
Podporujeme







Banner


Komentář: Vytočte svého učitele - natočte jeho reakci a vyhrajete Fajn lyžák za 750 000. A říkejme tomu třeba prank.
Hodnocení uživatelů: / 26
NejhoršíNejlepší 
Neděle, 28 Únor 2016 21:23

mini_prankyZnáte slovo prank? Termínem prank označujeme žert, šprým, zpravidla situaci, ve které vybranou oběť něčím vytočíme, situaci zachytíme mobilním telefonem a nahrajeme na internet. Terčem pranků se stávají jednotlivci, ale také skupiny obětí, které se – zpravidla neúmyslně stávají oběťmi více či méně krutých žertíčků. Jedno z českých rádii se rozhodlo motivovat žáky základních a středních škol k tomu, aby natáčeli pranky zaměřené na své učtele a výsledná videa nahrávali na YouTube a sdíleli na Facebooku. A co za to? Možnost vyhrát “Fajn lyžák za 750 000”.

Humor vs. kyberšikana

Humor je zcela jistě žádoucí, patří k životu, umožňuje nám překonávat životní překážky a motivuje nás, je prostě kořením života. Humor však má - jako každé jiné lidské jednání - své hranice.

V České republice najedeme desítky pranků, které jsou vtipné, mají výbornou pointu a nepodněcují nežádoucí formy agrese. Mezi vydařené pranky lze s úspěchem zařadit třeba prank falešného Jima Carreyho, který se stal celebritou udílení Českého lva a který zinscenoval tým pořadu One Man Show (Stream.cz). Poselství tohoto pranku je jednoduché a jasné - lidé věří tom, čemu chtějí věřit. Situace s “pranky” učitelů je však zcela opačná.

Pranky zaměřené na učitele jsou v podstatě mírnou formou kyberšikany či kyberobtěžování - učitele natočíme v nějaké ponižující, zesměšňující či vyhrocené situaci, zachytíme jeho reakci a výsledné video potom sdílíme, aby se na úkor učitele bavili další uživatelé internetu. V zásadě je jedno, zda učitel s natáčením pranku dopředu souhlasí (pak vlastně o žádný prank nejde), nebo nesouhlasí, jednoduše vznikne nahrávka, která reprezentuje určitou formu (vzorec) chování. Videa v prostředí internetu žijí vlastním životem - a jsou mimo kontrolu.

Mezi pranky zveřejněnými v rámci Fajn lyžáku nalezneme několik poměrně zdařilých kousků, které patří k běžným vtípkům, které žáci na učitele dělají. Nikomu neubližují, nikdo není poškozen. Ať už je to globus naplněný vodou, spící třída nebo auto omotané balicí fólií. Běžné vtípky. Nulová agrese. Nalezneme zde však také řadu videí, která jsou podle mého názoru těžce na hraně. Posuďte sami.

Scéna: Žákyně v nestřeženém okamžiku nasypou učitelce do kávy uspávací prostředek. Učitelka usíná. Žáci ji vynesou před školu a probudí ji troubením na vuvuzelu. Všichni se učitelce smějí. Konec scény.

prank_prasky

(Prank: Prášek na spaní do kávy učitelce...)

Scéna: Pro učitelku přijde do kabinetu žákyně s tím, že se kluci ve třídě poprali. Učitelka přiběhne do třídy, vidí zkrvaveného žáka na zemi. Zavolá: co jste tady vyváděli? Načež ji žáci polijí vodou a začnou se smát. Politá učitelka se na žáky směje. Konec scény.

https://www.youtube.com/watch?v=EP9trOSXFRw

Scéna: Učitelka jde po chodbě a uvidí dítě, ležící v tratolišti krve, kterému trčí ze zad nůž. V šoku přijde k dítěti, načež se z vedlejší místnosti vyřídí maskovaný klaun s motorovou pilou v ruce. Učitelka začne prchat, běží chodbou a zastaví ji až žáci, kteří na ni křičí PRANK. Konec scény.

https://www.youtube.com/watch?v=-zzdg8-sfsc

Scéna: Žáci přivolají do třídy učitelku, která zde nalezne žáka, ležícího u stolu, kterému z oka vytéká krev. Učitelka se rozběhne pro moc, načež jí žáci zastaví s tím, že jde o prank. Video končí výzvou, ať lidé lajkují konkrétní facebookovou stránku třídy, která prank připravila. Konec scény.

https://www.youtube.com/watch?v=8Q7mMnQjlYw

Scéna: Bruslení. Žáci přivolají učitelku k žákovi, který leží na ledě v tratolišti krvi. Učitelka žáka odvede na lavičku prozkoumat zranění žáka. Žák se směje na učitelku, která jeho podvod odhalila, a komentuje situaci: vtipný, že? Konec.

https://www.youtube.com/watch?v=BxiG6cofHAU

Scéna: Žák ve třídě zastřelí spolužačku za to, že mu byla nevěrná. Rozběhne se k oknu a vyskočí z něj. Učitelka s dětmi vyběhne ze školy, třese s ležícím zakrváceným žákem, který vykřikne prank. Konec.

https://www.youtube.com/watch?v=34-Ep6lgpU0

Scéna: Učitelka je zavolaná k dívce, ležící v tratolišti krve. Načež se proti ní vyřídí namaskované dítě se sekáčkem na maso v ruce. Konec.

https://www.youtube.com/watch?v=zGEGWKv4ASU

Rádio jako akcelerátor násilí a agrese

Jsem si docela jist, že bez kampaně jistého komerčního rádia by žáky nenapadlo masově vytvářet videa, která ponižují a urážejí učitele. V tomto případě však rádio přímo motivovalo jednotlivé soutěžící k tomu, aby si z učitelů dělali “vtípky” a ty poté rozšiřovali mezi učitele. A proč? Jednoznačně pro zvýšení poslechovosti a získání nových příznivců v prostředí sociálních sítí.

Na facebookovém profilu rádia je k dispozici neuvěřitelná reakce na stížnost jedné z uživatelek na již zmíněnou kampaň. Snapshot vyjádření zveřejňuji bez osobních údajů zúčastněných a doporučuji zejména následující část argumentace:

Žijeme v nelehké době. Humor a nadsázku považujeme za dobrý prostředek k odreagování od skutečných problémů, se kterými se společnost musí vypořádat.

prank_vyjadreni

(Vyjádření organizátora soutěže na Facebooku)

Jinými slovy, útoky na učitele (ať již reálné nebo simulované) pravděpodobně nejsou skutečnými problémy.

Tenká červená linie

Před třemi lety probíhal v Britské Kolumbii v Kanadě výzkum zaměřený na kyberšikanu, do kterého se zapojilo více než 18 000 dětí ve věku 10-18 let. 95 % respondentů vnímalo kyberšikanu pouze jako vtip, který neměl oběti ublížit, pouze 5 % respondentů připustilo, že kyberšikana probíhala s úmyslem ublížit druhému člověku.

Žáci připustili, že v řadě případů se video, které bylo myšleno jako vtip, začalo šířit internetem zcela nekontrolovaně a začalo sbírat negativní lajky a komentáře od zcela neznámých osob, které komentovali situaci, aniž by věděli, s jakým záměrem, v jakém prostředí či s jakým cílem bylo vytvořeno.

Pevně doufám a věřím, že autoři videí nechtěli nikomu ublížit. A pevně doufám, že to tak zůstane.

Učitelé si sami pod sebou podřezávají větev. A dobrovolně!

Je jasné, že velké množství učitelů, kteří se do pranků zapojili, tak učinili zcela dobrovolně.

Rozumím, že chtěli dětem pomoci v soutěži vyhrát, zároveň však dali ostatním divákům signál, že natáčení videí ponižujících či vytáčejících učitele je normální, společensky tolerovatelné chování. A posunuli tak “normalitu” zase o kus dál.

Stejně tak vyslali prostřednictvím sociálních sítí a rádia signál, že se takto můžeme vůči učitelům chovat - že je můžeme strašit, děsit, šokovat a… aby byla legrace - polévat vodou.

Kyberšikanou dětí i učitelů se profesně zabývám již několik let, řešil jsem desítky případů, ve kterých žáci učitele natáčeli ve výuce, kdy inscenovali různé druhy scénářů a testovali si reakce učitelů, kdy mezi sebou sdíleli jejich emoční výbuchy, kdy vytvářeli falešné stránky a falešné profily učitelů na sociálních sítích. Zažil jsem i případy, kdy se učitel pokusil o sebevraždu, a určitě sami znáte případy, kdy učitel sebevraždu akcelerovanou kyberšikanou dokonal. A teď vidím, že sami učitelé toto jednání zcela dobrovolně podporují… a proč? Aby ukázali žákům, jak moc jsou spolu kamarádi? Jak mají s žáky přátelské vztahy? Tímto způsobem?

Sypání prášků na spaní do pití jako zábava?

Velkým problémem, který je s celou soutěží a zveřejněnými videi spojen, je podporování závadných vzorců chování a nabádání k násilí. Videa, která jejich autoři - motivováni vidinou výhry lyžařského zájezdu vytvořili - vlastně normalizují útoky na učitele, říkají, je to v pořádku a je to normální, je vlastně zábava, že děti ve škole předstírají vážné zranění dítěte, že honí učitele po škole s motorovou pilou, že simulují úrazy, skoky z oken, podávání omamných látek apod. A pro zasmání na závěr učitele polijeme vodou, to je přece zábava!

Děti napodobují - imitace patří k základním prvkům tzv. sociálního učení. Děti napodobují zpravidla takové chování, pomocí kterého dosáhnout stejného či podobného cíle a uspokojení potřeb, jako má ten, koho napodobujeme. Jinými slovy - pokud dítě zjistí, že agrese u jiného vede ke chtěným výsledkům, tak bude agresivitu také používat, aby dosáhlo svých přání a výsledků. Nápodoba je vidět samozřejmě i v samotných videích - ta byla totiž zveřejňována průběžně a děti začaly automaticky přebírat situace zpracované a natočené jinými týmy studentů a žáků - vraždy, násilí, nehody, krev.

Když by se situace stala doopravdy, budeme se smát?

Neumím si představit, jak by asi učitel reagoval v situaci, kdyby se scény staly ve skutečnosti. Když by šel po chodbě a našel zkrvavenou mrtvolu dítěte. Zcela jistě by ho to psychicky zasáhlo, možná i způsobilo psychický či fyzický kolaps. Nejsem si také jist, jak by v této situaci děti reagovali… a zda by např. učiteli dokázaly pomoci.

Je to podobné, jako když někdo ze srandy volá: pomóc, já se topím! Poprvé i podruhé pomoc přijde, ale potřetí… NE, je to přece prank. A co když není? A co kdyby se takový prank udělal třeba na lékaře, policistu? Také by to byla zábava, když se… vlastně nic nestalo?

3 příklady z mnoha aneb Pranky nekončí vždy dobře

To, že pranky nekončí vždy dobře, se pokusím demonstrovat na několika případech.

2 studenti (16 a 17 let) otrávili učiteli v rámci pranku pití, nalili mu do něj čistící roztok a učitel skončil v nemocnici. (Zdroj)

Středoškolák otrávil učitele tak, že mu do kávy několik dní podával kapky do očí. Kapky obsahovaly tetrahydrozolin, který způsobuje řadu zdravotních komplikací, může vyvolat i kóma a různé záchvaty. (Zdroj)

Jordan Morlan se při halloweenském pranku nešťastnou náhodou skutečně oběsil. (Zdroj)

Slovo závěrem

Apeluji na všechny učitele, aby si skutečně dobře rozmysleli, jaké materiály - zejména jaké fotografie a videa, na kterých jsou zachyceni, umožní svým žákům v prostředí internetu rozšiřovat - sdílet, nahrávat… ale také upravovat a komentovat.

 

dr. Kamil Kopecký
E-Bezpečí, Univerzita Palackého v Olomouci

 




E-Bezpečí štítky

  1. Kyberšikana
  2. Kybergrooming
  3. Prevence kriminality
  4. Sexting
  5. Facebook
  6. Kyberkriminalita
  7. Kazuistika
  8. Výzkum
  9. Poradenství
  10. Legislativa
  11. Rozhlasové pořady E-Bezpečí
  12. Sociální inženýrství
  13. Reference na E-Bezpečí
  14. Vzdělávací akce E-Bezpečí
  15. Praxe
  16. Hope Witsell
  17. Jessica Logan
  18. Trolling
  19. E-Synergie
  20. Second Life
  21. Krize výchovy
  22. Teorie
  23. Planking
  24. Acton Beale
  25. Digitální stopy
  26. TOR
  27. Ochrana osobních údajů
  28. Chatroulette
  29. Statement of Rights and Responsibilities
  30. Fotografie na Facebooku
  31. IP obsah
  32. Právo a Facebook
  33. Platební karty
  34. Hoax
  35. Paypal
  36. Stalking
  37. Kyberstalking
  38. Facebook timeline
  39. Moje historie
  40. Netolismus
  41. WoW
  42. botmaster
  43. spam
  44. NAT
  45. Právo
  46. vztahové násilí
  47. domácí násilí
  48. Prenatální profily
  49. Konference
  50. Buzz
  51. Virální videa
  52. Star Wars Kid
  53. Dětská prostituce
  54. Komerční sexuální zneužívání dětí
  55. On-line prostituce
  56. Disinhibiční efekt
  57. Hackerazzi
  58. Christopher Cheney
  59. Google hacking
  60. Identity theft
  61. Krádež identity
  62. Ransomware
  63. emo
  64. GIFYO
  65. Seznam se bezpečně!
  66. Sekundární viktimizace
  67. Amanda Todd
  68. Mentální anorexie
  69. Bulimie
  70. Blogy
  71. SMS spoofing
  72. Svobodný internet
  73. Online prostituce
  74. Manipulace
  75. Interview
  76. Břetislav Horyna
  77. bigorexie
  78. ASK.FM
  79. homosexualita
  80. Tyler Clementi
  81. Ravi Dharun
  82. Hanka a Tonča
  83. Webcam trolling
  84. EXIF
  85. YouTube
  86. Seznam.cz
  87. Google
  88. IAD
  89. Flow
  90. Vydírání
  91. SCAM419
  92. Senioři
  93. Podvody
  94. Pornografie
  95. PRIZNEJ.CZ
  96. ASMR
  97. swag
  98. Rebecca Ann Sedwick
  99. Webrangers
  100. iPhone
  101. Roztahovačky
  102. Phishing
  103. Safer Internet Day
  104. Digitální rodičovství
  105. Planking
  106. nomofobie
  107. fantomové vibrace
  108. Kampaně
  109. Kyberbaiting
  110. Prank
  111. Darknet
  112. romance scam
Generální partner projektu
Další partneři






Garance



TOPlist
Partneři, spolupracující instituce:

Licenční újednání, autorská práva:

Portál E-Bezpečí je provozován Centrem prevence rizikové virtuální komunikace Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci.

Všechna práva vyhrazena. (c) Centrum PRVoK PdF, Univerzita Palackého v Olomouci 2008 - 2015.

Kyberšikana: ISSN 2336-1360. Vydavatel: Centrum PRVoK PdF, Univerzita Palackého v Olomouci.

E-Bezpečí je ochrannou známkou chráněnou Úřadem průmyslového vlastnictví.
Webdesign: Axe design studio Olomouc | Technická podpora: Jiří Veverka | Sledováno systémem Google Analytics

Licence Creative Commons
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ-Neužívejte komerčně-Nezpracovávejte 4.0 Mezinárodní License.