fbpx
Podpořte E-Bezpečí v aplikaci Pomáhej pohybem
25. 03. 2024

Chtěli byste podpořit naše aktivity? Máte možnost prostřednictvím aplikace Pomáhej pohybem (Nadace ČEZ). Je to jednoduché: 1. Nainstalujte aplikaci...

Číst dál...

Akt o umělé inteligenci ke stažení
17. 03. 2024

Akt o umělé inteligenci (pravidla, schválená na úrovni Evropy) si můžete v češtině stáhnout zde.

Číst dál...

New website
08. 03. 2024

The Centre for the Prevention of Risky Virtual Communication has a new website in English.

Číst dál...


Home Rizikové jevy Kyberšikana Kyberšikana zaměřená na učitele – jak jsou pachatelé vlastně trestáni?

Přečteno jinde










































Podpořte nás

Podpořte naše aktivity a pomozte dětem a dospělým v nouzi. Již 15 let pomáháme dětem a dospělým řešit jejich problémy na internetu. Zapojte se i vy! Každá pomoc se počítá! Stačí kliknout na tlačítko DONATE.

Přihlásit odběr novinek


mini_trestPřed časem jsme na stránkách našeho portálu zveřejnili podrobné výsledky výzkumu kyberšikany zaměřené na české učitele základních a středních škol, který jsme zrealizovali v rámci aplikovaného výzkumu s našimi partnery – společností O2 Czech Republic a Seznam.cz. V rámci výzkumu jsme rovněž sledovali, zda a jakým způsobem byli pachatelé potrestáni.

Předně je třeba říci, že se oběťmi kybernetického útoku podle výsledků našeho výzkumu stalo 21,7 % učitelů, nicméně ve více než 24 % se pachatele vůbec nepodařilo odhalit, nemohl tedy být potrestán. Stejně tak nebyly potrestány osoby, které nepůsobí na dané škole (např. expartneři, sousedé učitele apod.). Data získaná od těchto pachatelů jsme proto oddělili a dále pracovali pouze z daty od žáků/studentů.

Výsledky zjištění přehledně shrnuje následující tabulka (kromě celkových výsledků tabulka obsahuje také tresty, které byly uděleny za útoky kratší než 1 týden a za útoky delší než 1 týden).

Jak byl pachatel či skupina pachatelů potrestán?

 

Celý soubor

Útoky do 1 týdne

Útoky nad 1 týden

 

Četnost

Relativ. četnost (%)

Četnost

Relativ. četnost (%)

Četnost

Relativ. četnost (%)

Napomenutí třídního učitele

38

3,43

19

4,25

17

2,80

Důtka třídního učitele

32

2,89

15

3,36

17

2,80

Důtka ředitele školy

60

5,41

29

6,49

30

4,93

Snížená známka z chování – 2

34

3,07

20

4,47

14

2,30

Snížená známka z chování – 3

21

1,89

7

1,57

13

2,14

Vyloučení ze školy (podmínečné)

10

0,90

6

1,34

4

0,66

Vyloučení ze školy (nepodmínečné)

5

0,45

3

0,67

2

0,33

Krátkodobý dobrovolný pobyt v dětském diagnostickém ústavu

4

0,36

1

0,22

3

0,49

Umístění do diagnostického ústavu

3

0,27

1

0,22

2

0,33

Pachatel nebyl potrestán

545

49,14

211

47,20

325

53,45

Je stále v řešení

3

0,27

0

0,00

3

0,49

Trest ze strany rodičů

1

0,09

1

0,22

0

0,00

Přiznání a omluva žáků vyučující před celým pedagogickým sborem

1

0,09

0

0,00

1

0,16

Pokuta za přestupek

2

0,18

2

0,45

0

0,00

Projednání přestupku na úřadu

1

0,09

0

0,00

1

0,16

Psychiatrické léčení

1

0,09

0

0,00

1

0,16

Podmínečný trest (soud)

1

0,09

0

0,00

1

0,16

Nevím

3

0,27

1

0,22

2

0,33

Výpověď

3

0,27

0

0,00

3

0,49

Omluva na přestupkové komisi

1

0,09

0

0,00

1

0,16

Pobyt v léčebně

1

0,09

0

0,00

1

0,16

Předvolán Policií ČR

1

0,09

0

0,00

1

0,16

Podmínečné udělení trestu odnětí svobody

2

0,18

0

0,00

2

0,33

Výtka

3

0,27

2

0,45

1

0,16

Domluva

7

0,63

4

0,89

3

0,49

Pohovor

9

0,81

5

1,12

4

0,66

Konfrontace pachatele s oběťmi

1

0,09

1

0,22

0

0,00

Nevyplnilo

313

28,22

119

26,62

153

25,16

Celkem

N =  1 118

N =  457

N =  607

Za kybernetické útoky na učitele v téměř polovině případů (49,14 %) nebyli pachatelé vůbec potrestáni, učitelé či vedení školy nepovažovali situaci za natolik vážnou, aby přistoupili k trestu, případně nedošlo k odhalení pachatele.

V 5,41 % případů vedení školy udělilo pachateli důtku třídního učitele, v 5 % případů pak sníženou známku z chování (v 3,07 % stupeň 2, v 1,89 % stupeň 3), případně napomenutí třídního učitele (3,43 %) či důtku třídního učitele (2,89 %).  Tresty vyloučení ze školy (podmínečné či – v případě splnění povinné školní docházky nepodmínečně) byly využity v méně než 2 % případů (15 případů z 1 118).

Pro E-Bezpečí,
Kamil Kopecký

 

Poznámka: Prezentovaná data jsou součástí habilitační práce autora.


 

Jak citovat tento text:
KOPECKÝ, Kamil. Kyberšikana zaměřená na učitele – jak jsou pachatelé vlastně trestáni?. E-Bezpečí, roč. 1, č. 2, s. 27-29. Olomouc: Univerzita Palackého, 2016. ISSN 2571-1679. Dostupné z: https://www.e-bezpeci.cz/index.php?view=article&id=1203


 

Výsledky projektu E-Bezpečí (2012-2022)

panel
160000 +
proškolených žáků ZŠ a SŠ
panel
45000 +
proškolených dospělých
panel
7000 +
podpořených obětí kyberkriminality
panel
250 +
vzdělávacích akcí ročně
panel
5500 +
odhalených případů kyberkriminality
panel
160000 +
unikátních návštěvníků webu ročně

Ocenění projektu E-Bezpečí

pohar
KYBER Cena 2023
(1. místo)
pohar
Nejlepší projekt prevence kriminality na místní úrovni 2023
(1. místo)
pohar
Evropská cena prevence kriminality 2015
(1. místo)

Partneři a spolupracující instituce

 

Generální partner projektu E-Bezpečí

logo o2

Další partneři a spolupracující instituce

 logo nadaceo2logo googlelogo msmtlogo mvcrlogo olomouclogo olomouckykrajlogo ostravalogo hoaxlogo policielogo rozhlaslogo linkabezpecilogo microsoft bwlogo czniclogo nukiblogo podanerucelogo googleovachamp_logo.png

 

We use cookies

Na naší webové stránce používáme cookies. Některé z nich jsou nutné pro běh stránky, zatímco jiné nám pomáhají vylepšit vlastnosti stránky na základě uživatelských zkušeností (tracking cookies). Sami můžete rozhodnout, zda cookies povolíte. Mějte prosím na paměti, že při odmítnutí, nemusí být stránka zcela funkční.