Karta pro oběti kyberšikany
30. 10. 2018

Naše nová kartička cílí na oběti kyberšikany. Stahovat můžete zde.

Číst dál...

Osvětová videa z projektu Webrangers
22. 10. 2018

Osvětová videa z kurzu programu Webrangers: 7 lekcí, které z tebe udělají mistra internetové bezpečnosti jsou volně k dispozici na našem Youtube...

Číst dál...

Podcasty E-Bezpečí
29. 09. 2018

Audiopořady projektu E-Bezpečí, které jsme v posledních letech realizovali díky Českému rozhlasu Olomouc, Rádiu Proglas a dalším partnerům, nyní...

Číst dál...


banner ebezpeciprojekt

Home Rizikové jevy Sexting Fenomén sexting v teorii a praxi (díl 1)
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 5.00 (1 Vote)

mini_fenomenPro únorové číslo časopisu Skauting jsme společně s kolegou Martinem Kožíškem ze Seznam.cz připravili rozsáhlý článek o sextingu. Se souhlasem redakce publikujeme text také na našem portálu. 

Internet. Dobrý sluha, ale zlý pán. Virtuální prostor, kde si podvědomě připadáme tak nějak bezpečně, schovaní za nickem, povedenou fotografií nebo obrázkem roztomilého koťátka. Vedeme ohnivé disputace o kontroverzních tématech, platíme účty, sbíráme lajky u vystavených fotografií. Ublížit se ale dá i skrz displej, obrazovku či monitor – a většinou nejsme tak schovaní, jak se nám zdá.

 

A. Co je sexting?

Sexting neboli dobrovolné sdílení vlastních intimních materiálů (fotografií, videí) provozuje v posledních deseti letech velké množství dětských, ale také dospělých uživatelů internetu. V následujícím textu se zaměříme zejména na sexting v populaci českých dětí.

Výzkumy sextingu,, které probíhají na našem území přibližně od roku 2010 (Kopecký, Szotkowski, Krejčí, Kožíšek, 2013), dokazují, že sexting provozuje přibližně 7-9 % dětí ve věku 11 až 17 let. V praxi to znamená, že děti např umisťujíí své vlastní intimní fotografe či videai do uživatelských profilu v sociální síti (Facebook, G+ apod.), nebo je např. odešlou prostřednictvím emailu svému příteli či přítelkyni.

I po překročení hranice 17 let nyní již mladí dospělí v sextingu pokračují, jeho prevalence se v populaci dokonce zvyšuje. Z výzkumu rizikového chování studentů (Kopecký, 2013) např. vychází, že sexting provozuje 12-23 procent populace dívek ve věku 20-25 let. Sexting tedy v žádném případě není pouze rizikovým jevem spojeným s pubertou, ale je propojen i s obdobím adolescence a dospělosti. Týká se tedy nejen skautů a skautek, ale i roverů a rangers.

(Srovnání míry sextingu v ČR a SR, 2014)

B. Proč vlastně děti provozují sexting?

Důvodů, proč děti sexting provozují, je celá řada - sexting je vnímán jako běžná součást vztahů, umožňuje potlačit nudu, sexting může také vzniknout jako produkt sociálního tlaku, někdy se intimní materiály stávají nástroji pomsty expartnerovi.

1. Sexting je vnímán jako součást romantických vztahů

Jak potvrzuje celá řada autorů (Albury and Crawford 2012, Lenhart 2009, Döring 2012, Ringrose et al. 2012), sexting je využíván v úvodních částech partnerských vztahů jako nástroj pro upoutání pozornosti partnera, flirtování, vzrušení apod. V rámci navázaného vztahu je pak sexting znakem lásky, intimity, vzájemné důvěry partnery. Stejně tak sexting provozují partneři, kteří jsou na nějaký čas fyzicky odloučeni a komunikují spolu zejména prostřednictvím ICT.

2. Sexting funguje jako nástroj pro potlačení nudy

Řada z výzkumů dokazuje, že sexting je často provozován jako nástroj pro potlačení nudy(Lenhart 2009). V řadě výzkumů (Kopecký, 2012, Szotkowski 2014) se nuda stává velmi častým důvodem pro sdílení intimních materiálů s vrstevníky zejména v prostředí sociálních sítí.

3. Sexting vzniká jako produkt sociálního tlaku

V řadě zdokumentovaných případů sexting vzniká v rámci tlaku konkrétní sociální skupiny - například spolužáků/spolužaček či partnera/partnerky. Pokud sexting probíhá v rámci partnerského vztahu, dívky mohou být svými partnery přinuceny k sextingu (Lippman & Campbell 2014), který se pak stává běžnou a normální součástí vztahu. Je pro partnery projevem vzájemné důvěry, lásky, fyzické přitažlivosti.

V některých případech sextingu "mimo partnerský vztah" se skupina spolužaček rozhodla, že společně "jen tak" nafotí intimní fotografie, které si vzájemně nasdílejí. Bohužel po jejich úniku se tyto dívky staly terčem posměchu, kyberšikany, harrasmentu, byly označovány za "děvky", byly veřejně dehonestovány apod. (Szotkowski & Kopecký, 2004).

4. Sexting jako produkt konzumní společnosti, jako nástroj sebeprezentace

Řada z výzkumníků (Ouytsel 2014, Walrave 2014, Van Gool 2014) upozorňují na souvislost mezi sextingem a požadavky současné konzumní společnosti. Lidská sexualita je v médiích a zejména v reklamě prezentována velmi výrazně, pubescentům a adolescentům jsou prostřednictvím mediální komunikace předkládány vzory fyzické krásy, ke které patří "být sexy". Sexting běžně provozují celebrity, zpěváci, herci, sportovci, sexting je součástí televize, filmu, hudebních klipů a dalších mediálních forem.

Dítě již od útlého věku potřebuje vzory chování, které může napodobovat. A právě média poskytují dětem vzory toho, že odhalovat se a sdílet intimitu je "normální". Děti pak nevnímají sexting jako něco nebezpečného a rizikového a jsou ochotné tento model chování napodobovat.

5. Sexting jako nástroj pomsty

Ve velkém množství zdokumentovaných případů sextingu u dětí i dospělých se stal zveřejněný intimní materiál nástrojem útoku. V některých případech sloužily intimní fotografie k vydírání dítěte (Kopecký, 2014) - počáteční komunikace dětí přerostla ve výměnu fotografií, jejichžintimnita se stupňovala. Výsledkem pak bylo velmi intenzivní vydírání dítěte.

V některých případech sexting slouží také jako nástroj pomsty ex-partnerům (Walker, Sanci & Temple-Smith, 2013). Existují např. internetové stránky, na které chlapci nahrávají fotografie či videa svých bývalých přítelkyň a vulgárně je komentují ("check this bitch out").

 

Pro časopis Skauting,
Kamil Kopecký, Martin Kožíšek 

Pin It

Výsledky projektu E-Bezpečí (2012-2018)

panel
50000 +
proškolených žáků ZŠ a SŠ
panel
10000 +
proškolených dospělých
panel
2500 +
podpořených obětí kyberkriminality
panel
200 +
vzdělávacích akcí ročně
panel
4000 +
odhalených případů kyberkriminality
panel
100000 +
unikátních návštěvníků webu ročně

Partneři a spolupracující insitutuce

 

Generální partner projektu E-Bezpečí

logo o2

Další partneři a spolupracující instituce

 logo seznamlogo googlelogo nadaceo2logo msmtlogo mvcrlogo olomouclogo olomouckykrajlogo ostravalogo usembassylogo hoaxlogo policielogo proglaslogo rozhlaslogo aukrologo linkabezpecilogo nuvlogo ssblogo pcentrumlogo microsoft bw