fbpx

mini_utubering2016Poslední dubnový a první květnový pátek letošního roku patřil největšímu českém festivalu youtuberů a jejich fanoušků - Utubering 2016. Pražské Letňany a brněnské Výstaviště tak v průběhu dvou dnů zaplnily desetitisíce převážně dětských návštěvníků, aby se setkali se svými oblíbenými internetovými celebritami.

Přítomní dětští návštěvníci se na Utuberingu mohli např. vyfotit či natočit s oblíbenou celebritou, koupit si suvenýry, případně se zúčastnit připravených vystoupení, která probíhala na několika pódiích v průběhu celé akce.

Fenomén youtuberů zasahuje v současnosti zejména dětské publikum, které tráví velké množství času v prostředí YouTube. U dětského publika jsou oblíbené zejména tzv. letsplay videa (videa, zachycující hraní počítačových her komentovaná právě tvůrci těchto videí), zábavné videokanály, videokanály zaměřené na módu a nejrůznější videoblogy orientované na nejrůznější témata.

Obsah, který je náplní online videí, byl samozřejmě náplní také Utuberingu - v prostoru festivalu byly vymezeny tzv. gaming zóny - zóny pro hráče, fashion zóny - zaměřené na zejména na mladé návštěvnice, music zóny pro hudební fanoušky a entertainment zóny pro všechny, kteří se chtějí bavit.

tym_prahatym_praha

tym_brnotym_brno

Utuberingu se zúčastnilo přes 30 nejznámějších českých youtuberů, ke kterým patří třeba Jirka Král, Minecraftbox, Deethane, Pedrosgame, Herdy, Gogoman, Kovy, Hoggy, Martin Rota, Stejk, Exploited, Fallenka, Vadak, Teri Blitzen, Getthelouk, Shopaholic Nicol a řada dalších.

Ačkoli je Utubering zaměřen především na dětské publikum, většina z dětí přišla v doprovodu rodičů. A právě pro ty jsme na Utuberingu společně s Linkou bezpečí ve spolupráci se společností O2 Czech Republic, firmou Vodafone, Seznam.cz a Google provozovali stánek zaměřený na bezpečnější chování v reálném a online světě.

V naší malé expozici jsme se zaměřovali zejména na témata spojená s rizikovými formami chování v prostředí internetu, ke kterým patří kyberšikana, rizikové online seznamování s návazností na tzv. kybergrooming, metody ochrany osobních údajů v prostředí sociálních sítí, odhalování falešných profilů apod.

Ačkoli návštěvnost našeho stanu nebyla tak velká, jako u internetových celebrit, přesto nás navštívila řada rodičů, kteří se přišli poučit o tom, jak zajistit, aby bylo jejich dítě v prostředí internetu v co největším bezpečí. Řada z nich rovněž potvrdila, že jejich dítě využívá sociální sítě od 10 let věku - v některý případech je dokonce k založení účtu na sociální síti přiměli samotní rodiče.

Utubering je určitě zajímavou událostí, která demonstruje, čím je současná generace “dětí internetu” charakteristická - prezentuje, jakým způsobem děti tráví svůj volný čas, kdo jsou jejich vzory, ke kterým generace nejmladších vzhlíží, které následuje a také napodobuje. Řada z dětí touží být úspěšnými youtubery, získat skutečnou popularitu a také pravidelný finanční příjem z těchto aktivit se však podaří jen zlomku z nich.

Pro E-Bezpečí, Kamil Kopecký