fbpx

mini_scioV průběhu ledna navštívili laboratoř Centra prevence rizikové virtuální komunikace Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci žáci olomoucké ScioŠkoly. Zde si mohli vyzkoušet celou řadu aktivit zaměřených na pozitivní využívání moderních informačních a komunikačních technologií.

„Centrum prevence rizikové virtuální komunikace PdF UP je často vnímáno jako pracoviště, které se prostřednictvím projektu E-Bezpečí orientuje především na internetovou bezpečnost a prevenci rizikového chování. Aby však byla prevence skutečně efektivní, je nutné nabízet dětem alternativní způsoby používání technologií, se kterými se dnes již běžně setkávají nebo v blízké budoucnosti setkávat budou. Proto se snažíme prostřednictvím interaktivních aktivit a badatelsky orientované výuky motivovat a inspirovat děti k pozitivnímu, smysluplnému a zároveň bezpečnému používání IT nástrojů,“ řekl Kamil Kopecký, vedoucí Centra PRVoK.

K technologiím, se kterými děti v laboratoři pracovaly, patří například brýle pro zobrazování 3D virtuální reality Oculus Rift, brýle zaměřené na augmentovanou realitu Google Glass či dnes již běžně dostupné Google Cardboard. Mezi populární technologie patřil také levitron, holopyramidy, zařízení pro bezdotykové ovládání počítače leap motion či projekční laserová klávesnice.

Velký zájem dětí i pedagogů – průvodců – vzbudili tak zvaní ozoboti – interaktivní hračky, které se dají snadno a jednoduše programovat. Žáci velice rychle pochopili základní principy programování a vyzkoušeli si pomocí jednoduchých algoritmů vyřešit předdefinované problémy, případně vytvořit zcela nové programy, podle kterých se ozoboti v praxi chovali.

Děti si otestovaly také technologii 3D skenování, při kterém si mohou vytvořit jednoduše a rychle 3D virtuální modely částí vlastního těla, které lze později replikovat například prostřednictvím 3D tisku. Ten si ostatně žáci v laboratoři také otestovali.

„Návštěva v Centru prevence rizikové virtuální komunikace byla skvělá. Kamil Kopecký se svým týmem dětem ukázal nové možnosti využívání technologií. Děkujeme za vstřícnost a těšíme se na další spolupráci s Centrem PRVoK,“ řekl Michal Vodička, ředitel olomoucké ScioŠkoly.

Kromě samých technologií si žáci Scioškoly vyzkoušeli také některé z aktivit orientovaných na prevenci rizikového chování na internetu – například odhalování falešných profilů, identifikování pachatelů útoků na děti, sestavení identikitu, řešení případů kyberšikany, vytváření bezpečných hesel a podobně.

„Děti jsou pod vlivem technologií od útlého věku a velice rychle vstupují do online prostředí. Seznámit je s online bezpečností je tedy klíčové. Zároveň však nelze moderní komunikační nástroje démonizovat a strašit děti riziky, kterým mohou být na internetu vystaveny. Je nutné naučit je bezpečnostní zásady a způsoby ochrany a obrany v krizových situacích, kterým mohou být vystaveny,“ doplňuje René Szotkowski z Centra PRVoK.

Spolupráce se ScioŠkolou bude v letošním roce dále pokračovat prostřednictvím společných aktivit, vzdělávacích akcí a projektů.

Podrobnou galerii fotografií z akce naleznete v našich albech na Facebooku.