E-Bezpečí 2023, 8(2): Page 31-32. Univerzita Palackého v Olomouci. ISSN 2571-1679.
Online: https://www.e-bezpeci.cz/index.php?view=article&id=3512

Natrénovaná umělá inteligence pomohla již 240 klientům E-Bezpečí v nouzi. Dokáže pomoci jak dospělým, tak i dětem

Kamil KOPECKÝ


V posledních třech měsících začal projekt E-Bezpečí Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci  v rámci svých online poradenských služeb aktivně využívat pro komunikaci s klienty pokročilý jazykový model umělé inteligence GPT, který integroval do svého online chatu. Zásadním způsobem se pak zvětšil dosah poradenství a zkrátila doba reakce, klienti dostávají základní rady v podstatě okamžitě. 

 

“V posledních 3 měsících jazykový model umělé inteligence GTP pomohl přibližně 240 klientům, kteří hledali v naší poradně pomoc,” uvádí Kamil Kopecký, vedoucí projektu E-Bezpečí. Zároveň doplňuje: “Na dotazy dokázal reagovat v podstatě okamžitě, pokud nedokázal detailně odpovědět, odkázal na živé poradce.”

Řešení online poradny kombinuje předdefinované odpovědi pro situace, které je třeba konkrétně rozebrat a které byly sestaveny lidmi, zároveň je však model dotrénován na další více specifické  problémy, aby dokázal reagovat správně, přirozeně a citlivě. Na první pohled je téměř nemožné rozeznat, že klient nehovoří s člověkem.

Ukázka konverzace klienta s umělou inteligencí

ai_example.png

Jazykový model GPT obsahuje etické bloky, čímž se minimalizuje šance, že by klientovi např. poskytl nějakou nebezpečnou radu, navíc jsou jeho odpovědi analyzovány živými poradci,” doplňuje Kopecký. Zároveň dodává: “Zatím jsou výsledky velmi dobré, drobné chyby zaznamenáváme především v jazykové formě (občasná chybná koncovka či přípona), což je dáno tím, že tyto modely masově trénovány na češtině. V budoucnu však s vysokou pravděpodobností i tyto nedostatky zmizí.

Velké jazykové modely umělé inteligence mohou být využívány v řadě oblastí, včetně vzdělávání. Mohou například sloužit jako autonomní personalizovaní vzdělávací asistenti, které mohou pomoci například žákům, přičemž vzájemná interakce je přirozená. Jazykové modely, pokud jsou správně natrénovány, mohou velmi dobře např. vysvětlovat učivo, procvičovat, testovat, přičemž se přizpůsobí požadavkům konkrétního člověka (např. v závislosti na jeho aktuálních znalostech). Samozřejmě mohou být užitečným pomocníkem i pro učitele - mohou mu pomoci např. s přípravou do vyučovacích hodin, mohou mu pomoci navrhnout obsah hodin, sestavit test apod.