fbpx

eurobarometr.jpgV roce 2007 byl prostřednictvím aktivit tzv. Eurobarometru (= pravidelné výzkumy shromažďující informace z členských a kandidátských zemí EU) realizován v 27 zemích EU rozsáhlý výzkum Safer Internet for Children (qualitative study), zaměřený na využívání informačních a komunikačních technologií u dětí (9-10 let, 12-14 let). Součástí výzkumu byla také část, zaměřená na využívání mobilních telefonů, na nebezpečné komunikační praktiky i na prevenci samotnou.

Vzorek dětí byl rozdělen na 4 skupiny – chlapci 9-10 let, dívky 9-10 let, chlapci 12-14 let a dívky 12-14 let. Díky tomuto rozdělení lze snadno sledovat rozdíly v práci s ICT v závislosti na věku dítěte, stejně jako pohlaví.

 V dnešním příspěvku se zaměříme na první část studie, která se zaměřuje na chování dětí na Internetu.

 

Kde získávají děti znalosti o Internetu?

Při hledání zdrojů informací o Internetu menší děti (9-10) let získávají některé informace z rodinného prostředí (otec, starší sourozenec). V rodinách středoškolsky a vysokoškolsky vzdělaných rodičů děti získávají znalostí o Internetu více. Pro starší děti jsou základním zdrojem znalostí o internetu jejich vrstevníci, spolužýci a kamarádi. Děti se zejména naučí chatovat, stahovat hudbu, hry, filmy, obrázky apod.

Podíl školy na budování znalostí a dovedností pro práci s Internetem hodnotí žáci jako zanedbatelný. Pokud je učitel v rámci výuky něco naučí, většinou to již znali dříve.

 

Jak často děti používají Internet?

Z odpovědí žáků vychází, že chlapci (9-10 let) využívají internet 1-2 hodiny denně, zatímco stejně staré dívky 2-3 hodiny týdně. O 3 roky starší žáci a žákyně (12-14 let) již využívají Internet častěji – dívky 1-2 hodiny denně, chlapci 2-5 hodin denně.

Co limituje přístup dětí k Internetu?

Mladší žáci jsou daleko více limitováni časem, než jejich starší spolužáci. Nejčastější důvody představuje situace, kdy chce Internet použít sourozenec či rodič (domácí úkoly, práce apod.). Někdy je doba přístupu k Internetu prodloužena rodiči, pokud např. dítě dělá něco užitečného do školy. Starší děti (12-14 let) hodnotí svůj přístup k Internetu jako neomezený.

 

Jak děti využívají Internet?

Další části studie Safer Internet for Children se zaměřují na konkrétní využívání Internetu.

Tabulky četnosti konkrétní činnosti realizované na Internetu

 

Chlapci

9-10 let

12-14 let

Činnost

Četnost užívání (10 nejčastěji)

Četnost užívání (10 nejčastěji)

Vyhledávání informací do školy

7

10

Vyhledávání informací o věcech, které mě zajímají, nebo surfování pro zábavu

6

10

Posílání a přijímání e-mailů

5

10

Používání instant messengerů (ICQ apod.), chatování s kamarády

3

9

Chatování v rámci veřejných serverů

 

4

Vytváření vlastního blogu či webu a zveřejňování vlastních textů, fotografií apod.

 

3

Návštěvy stránek kamarádů + přispívání na ně (vzkazy apod.)

 

3

Návštěvy stránek někoho, koho jsem nikdy neviděl + přispívání na ně (vzkazy apod.)

 

2

Hraní online her

9

9

Stahování hudby, filmů, videa, her a dalších souborů

7

8

Sdílení hudby, filmů, videa, her a dalších souborů

2

5

Sdílení fotografií

1

4

Stahování vyzváněcích tónů a obrázku pro mobilní telefon

2

5

Účastnění se různých soutěží

1

3

Telefonování přes Internet

1

4

 

 

Dívky

9-10 let

12-14 let

Činnost

Četnost užívání (10 nejčastěji)

Četnost užívání (10 nejčastěji)

Vyhledávání informací do školy

8

9

Vyhledávání informací o věcech, které mě zajímají, nebo surfování pro zábavu

7

9

Posílání a přijímání e-mailů

8

8

Používání instant messengerů (ICQ apod.), chatování s kamarády

4

9

Chatování v rámci veřejných serverů

 

3

Vytváření vlastního blogu či webu a zveřejňování vlastních textů, fotografií apod.

6

3

Návštěvy stránek kamarádů + přispívání na ně (vzkazy apod.)

3

3

Návštěvy stránek někoho, koho jsem nikdy neviděl + přispívání na ně (vzkazy apod.)

1

2

Hraní online her

7

6

Stahování hudby, filmů, videa, her a dalších souborů

3

7

Sdílení hudby, filmů, videa, her a dalších souborů

5

5

Sdílení fotografií

2

2

Stahování vyzváněcích tónů a obrázku pro mobilní telefon

1

3

 

Účastnění se různých soutěží

4

-

Telefonování přes Internet

3

5

 
Častost využití jednotlivých internetových služeb lze snadno vyčíst z výše uvedených tabulek. Nejčastěji žáci na internetu vyhledávají informace, chatují, hrají online hry či stahují soubory. Lze samozřejmě hledat rozdíly mezi chlapci a dívkami apod.

Další detailní informace výsledcích naleznete zde .

 

Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

 

Zdroje:

Safer Internet for Children.