1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

mini_virusK napsání tohoto krátkého příspěvku mě inspiroval britský seriál Black Mirror (2011), který se zaměřuje na velmi aktuální a kontroverzní témata spojená s průnikem informačních a komunikačních  technologií do lidského života. Seriál Black Mirror (černé zrcadlo) hovoří o vlivu online médií na osobní prostor a osobní život každého z nás, upozorňuje, jak závažně mohou nová interaktivní média lidský život proměnit nebo dokonce zničit. U virálních videí je to podobné - několikasekundová či několikaminutová nahrávka může nenávratně změnit život každého z nás. Zamysleme se tedy společně nad tím, jakou moc virální videa skutečně mají...

Termín virální video označuje videonahrávku, kterou lze rychle a efektivně šířit prostřednictvím běžně dostupných komunikačních nástrojů (mobilní telefon, internet). Tato videa se šíří stejně rychle a nekontrolovaně, podobně jako virus - odsud termín virální.

Základem virálního videa je zajímavá myšlenka či šokující obsah vyvolávající intenzivní emoce (pozitivní či negativní, ale hlavně intenzivní), přičemž video by mělo uživatele bavit. Ve většině případů právě tyto faktory způsobují, že se virální video šíří tak rychle. Mezi další důvody, proč jsou virální videa šířena, patří sociální důvody (zvyšují sociální prestiž šiřitele) a důvody věcné (virální video má hodnotu, o kterou je třeba se podělit). Virální videa vyvolávají u diváků tzv. buzz (rozruch, bzučení), které vede ke snaze podělit se o toto video s ostatními. Buzz totiž vyvolává otázky, na které chtějí lidé znát odpovědi. Zakázková virální videa představují silné marketingové nástroje, které upoutávají pozornost diváků a s minimálními náklady umožňují šířit marketingové sdělení. Na této myšlence je také vystavěn tzv. buzz marketing (případně virální marketing),  čili strategie propagace značky, firmy, služby či produktu prostřednictvím uměle vyvolaného buzzu. Virální marketing se používá nejčastěji jako nástroj komunikace s diváky (nikoli jako samostatný marketingový nástroj).

K tomu, aby byl buzz a šíření u uživatelů internetu vyvolán, často vznikne tzv. podvrh čili fake. Výsledkem fake-buzzu je poté snaha uživatelů zjistit, zda je video pravé, nebo zda se jedná o podvrh. V prostředí internetu je však často nemožné (a marketingově nežádoucí) zjistit, zda je opravdu  zveřejněné virální video podvrhem, nebo zda se jedná o skutečné zachycení reality. Obvykle se k virálnímu videu vyrojí velké množství zaručených zpráv od důvěryhodných zdrojů, které tuto skutečnost potvrzují či vyvracejí.

Virálními videi se často stávají běžná videa, která na internet umisťují např. teenageri či teenagerky a ostatní uživatelé internetu v nich naleznou zajímavý materiál, který mohou parodovat (viz virální video "zvídavý dotazník Natalie Sadness" apod.). Na tuto proměnu je třeba vždy pomyslet a uvědomit si možnost masového rozšíření tohoto videa. Naštěstí na takto vytvořená videa se většinou poměrně brzy zapomene.

Základní vlastností virálního videa je ztráta kontroly nad jeho šířením. Protože se virální video kopíruje, upravuje a znovu na internet uploaduje, autor obvykle kontrolu nad videem hned po jeho zveřejnění ztratí. A i když se často pokouší smazat původní obsah, většinou již na internetu existuje velké množství kopií a upravených verzí.

Jak již bylo řečeno, velké množství virálních videí spadá do kategorie fake. Protože neexistuje kontrolní mechanismus, který by automaticky fake videa odhalil, dochází ke smíchávání podvržených záznamů s videi, která zachycují skutečně realitu. Neschopnost ověřit tyto záznamy pak vede k zesilování buzzu. Uživatelé pak např. kontaktují policii a snaží se nahlašovat videa s podezřením, že je na nich zachyceno páchání trestné činnosti, případně kontaktují intervenční organizace, protože je na videu zachyceno např. týrání dítěte apod.

Virální videa jsou zábavná, kreativní, hravá, inteligentní, zjednodušeně řečeno ve většině případů pobaví a neuškodí. Je však vždy nutné mít na paměti, že převážná většina "virálů" nese (stejně jako běžná reklama) marketingové poselství - podporuje propagaci značky, produktu či služby.

Kamil Kopecký, E-Bezpečí, Centrum PRVoK

 

Ukázky úspěšných virálních videí:

A hunter shuts a bear (interaktivní reklama na korektory Tipp-Exx)

http://www.youtube.com/watch?v=4ba1BqJ4S2M

Bruno Kammerl jumps (reklama na produkty firmy Microsoft)

http://www.youtube.com/watch?v=lkwh4ZaxHIA&feature=player_embedded

Kony 2012 (virální video s globálním dopadem, zaměřující se na  bezpráví v Africe)

http://www.videacesky.cz/kratke-filmy-online-zdarma/kony-2012

Numa Numa (virální video Garyho Brolsma)

http://www.youtube.com/watch?v=60og9gwKh1o

Sociální experimenty (inteligentní virální videa propagující nenásilnou formou značku Fénix)

http://www.youtube.com/watch?v=AIGOM3Fi_yw

LED Sheep (virální kampaň pro Samsung - Smart LED technologies)

http://www.youtube.com/watch?v=D2FX9rviEhw&feature=player_embedded#!

Copenhagen Phil playing Peer Gynt (virální kampaň, Radio Klassik)

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=gww9_S4PNV0

Vodafone Symphonia (virální kampaň Vodafone)

http://www.youtube.com/watch?v=R3nSoEhY8SM&feature=player_embedded#!