fbpx
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 3.67 (6 Votes)

mini_fitmoringa.jpgDnes si představíme podvodnou reklamu Fit Moringa, která se objevila v reklamním prostoru několika českých internetových portálů. Uděláme si základní fact-checking a ověříme si, zda je reklama skutečně pravdivá, nebo zda si s námi její tvůrci spíše hrají, aby nás přiměli k nákupu předraženého nefunkčního výrobku.

 

Je to konec éry nadváhy na světě! Tři mladí vědci-hrdinové ZDARMA zachránili lidstvo před obezitou. Šok, děs, panika: Generální ředitel velké mezinárodní společnosti odsouzen za pokus zabránit historickému průlomu v hubnutí! Svět nemlčí o neuvěřitelných úspěších mladých géniů. Jsou to absolutní TOP3 nejtalentovanější studenti na světě Osud je svedl dohromady během lékařského stipendia v Tokiu. Tam mladí vědci společně pracovali a dosáhli historického průlomu v boji za lidské zdraví. Jejich objev nevratně spaluje veškerou nepotřebnou tukovou tkáň. A co je důležité: 100% bezpečně, bez diety, cvičení a změn životního stylu. Touto metodou zhubnete 10 kg za čtrnáct dní. Jednoduše řečeno, udělali jsme to, co medicína mohla a měla udělat před 50 lety – vysvětlili mladí a vynikající objevitelé. Díky jejich objevu zhublo 47 000 lidí v Singapuru, Brazílii a Jižní Koreji 10, 20, 50, 85 a více kilogramů. Nyní je čas na Českou republiku!

To vše nám nabízí nová reklama na hubnutí, která se dostala mezi reklamy na Novinky.cz a dalších českých zpravodajských portálech, které poskytují reklamní prostor externím subjektům. 

(Screen obrazovky, reklama Silný spalovač tuku, Zdroj: Novinky.cz, 10. 4. 2022)

Reklamní odkaz Silný spalovač tuku vede z Novinek.cz na reklamní stránky https://bestpromo4you.com/420/fitmoringa/. Pojďme se tedy společně na tyto stránky podívat podrobněji a zodpovědět si na pár otázek: Skutečně jde o zázračný výrobek? Skutečně vědci učinili geniální objev? Skutečně budeme všichni po užívání tohoto výrobku hubení a spokojení? A skutečně se nám vyplatí koupit si tento výrobek?

A. Neexistující vědci

Stránka začíná seznačním sdělením, ve kterém je představen úžasný objevy, kterého dosáhli 3 talentovaní vědci z Brazílie, České republiky a Jižní Korey. Pojďme se na tuto informaci podívat podrobněji.

Zní to skvěle, že? Když se však na jména a fotografie zaměříme podrobněji, zjistíme, že:
a) vědci tohoto jména neexistují,
b) fotografie vědců pocházejí z online fotobank.

Fotografie údajného Césara Ximenese Pessoy pochází z fotobanky Dreamstime (zde) či Alamy  (zde). Fotografie údajné české vědkyně Pavlíny Bílé pochází z fotobanky ShutterStock a najdete ji např. zde. Ze stejného serveru jsou i další fotografie této ženy. Fotografie údajného jihokorejského vědce Hyong Dae-Junga pochází z fotobanky iStock (zde).

spalovac dream

(Fotografie "vědkyně" z fotobanky)

B. Anonymní komentáře potvrzující kvalitu výrobku

Součástí reklamní stránky je množství komentářů, které potvrzují zázračnou kvalitu tohoto výrobku a efektivitu hubnutí. Ani jeden z komentářů však nejde ověřit, identity “recenzentů” nejsou propojeny s žádným kontaktním údajem, ať už jde o e-mail, telefon, nebo třeba i účet na sociální sítí. Nevíme tedy, kdo výrobek recenzuje.

C. Podvodné fotografie klientům a klientek

Reklamní stránky obsahují mnoho fotografií klientů a klientek, kteří si zázračný přípravek vyzkoušeli a zhubli. Najdeme zde např. fotografii údajné klientky Anny Kerbčárové z Vyškova, která během 5 měsíců zhubla díky přípravku 102 kg! 

(Podvržené fotografie)

 V tomto případě reklama zneužívá fotografii Pauly Jonesové, které se skutečně podařilo výrazně zhubnout (detaily zde či zde, její Instagram). Ve skutečnosti ale nezhubla v krátkém čase díky zázračnému léku, hubnutí ji trvalo přes 12 měsíců pod dozorem lékaře, musela především změnit životosprávu, cvičit atd. Podobným způsobem jsou zneužity fotografie dalších “klientů a klientek” tohoto zázračného prostředku.

D. Automatický generátor recenzí

Podvodné stránky obsahují také generátor náhodných reklamních recenzí, které se na stránce objevují v reálném čase, právě teď. Počítač zvolí náhodné křestní jméno z databáze jmen, náhodné město z ČR a náhodnou recenzi, a všem nám tuto kombinaci v nepravidelných intervalech zobrazí. Návštěvníkovi se pak může zdát, že o daný výrobek je velký zájem. Je to však iluze.

E. Omezený počet výrobku ve skladě, akční nabídka

Reklamní stránka tvrdí, na skladem jsou pouze 3 kusy výrobku - máte tedy poslední šanci výrobek získat. Stejně teď je právě zboží k dispozici za pouhou polovinu ceny, podle tvůrců pak dokonce ušetříte 1290,- Kč! Ve skutečnosti to tak však není.

 

F. Realita? Podvodné praktiky, předražená cena

Přípravek Fit Moringa nabízejí tyto podvodné reklamní stránky za cenu 2140,- za 30 tablet.
Cena za 1 tabletu je tedy 71,- Kč.

Když byste si však tento přípravek koupili v lékárně, dostanete se  na cenu:

Naturawit.cz (82,- Kč za 60 tablet) 1,3 Kč za tabletu
Nutraceutics.cz (319,- Kč za 180 tablet) 1,7 Kč za tabletu
Zdravyden.cz (279,- Kč za 180 kapslí) 1,55 Kč za tabletu
Dr. Max (149,- Kč za 60 tablet) 2,48 Kč za tabletu

Tedy pokud byste si díky podvodné reklamě zakoupili tento výrobek, zaplatíte 30 x víc, než když si výrobek koupíte v docela obyčejné lékárně. Navíc je výrobek běžně dostupný.

(Běžná cena přípravu v e-shopech či kamenných obchodech)

Co je vlastně moringa?

Moringa oleifera, také známý jako „křenový strom“, je malý strom pocházející z Indie, Pákistánu a Nepálu, který se už po generace využívá ve východních zemích k léčbě a prevenci nemocí jako je cukrovka, srdeční choroby, anémie, artritidy, onemocnění jater a respiračních, kožních a zažívacích poruch. Obsahuje mnoho vitamínů a minerálů, zázračné zhubnutí vám ale skutečně nezaručí. A pokud byste snad chtěli tento přípravek vyzkoušet, volte běžnou lékárnu, kde přípravek získáte za zlomek ceny - bez podvodné reklamy.

Kritické myšlení a fact-checking v běžných situacích

Schopnost kriticky posuzovat informace, se kterými se setkáváme v nekontrolovaném světě internetu, patří ke klíčovým dovednostem člověka 21. století. Internet nabízí obrovské množství informací všeho druhu, jak jsme si ovšem ověřili na tomto příkladu, mnoho z nich jsou informace zkreslené, podvodné, nepravdivé

Pro E-Bezpečí
Kamil Kopecký, Univerzita Palackého v Olomouci


Chcete se o online podvodech dozvědět více? Mrkněte na náš cyklus Prevíti na síti - díl Podvodná reklama.