1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)
6.jpgKyberšikana je forma šikany. S postupy řešení šikany jsou učitelé velmi dobře obeznámeni a mají s nimi bohaté zkušenosti. Tyto postupy mohou aplikovat i při řešení kyberšikany.
Následující text popisuje kroky, které je potřeba učinit při řešení případů kyberšikany.

 

Podpořte oběť kyberšikany.
Postiženého člověka nejprve uklidněte tím, že udělal správnou věc, když o problému řekl někomu jinému. Dále se obraťte na osobu, která se těmito problémy zabývá a je schopná pomoci (např. učitel, školní preventista, výchovný poradce). Informujte také rodiče.

Doporučte postiženému, jak má postupovat dále.
Vysvětlete mu, že se nemá mstít ani posílat odesilateli podobné zprávy.
Poraďte mu, aby si schoval důkaz pro jakékoliv vyšetřování (např. aby nesmazal zprávu, kterou obdržel, aby si pořídil záběr obrazovky nebo aby sdělil webovou adresu, kde se objevil případ kyberšikany v on-line komunikaci).
Přesvědčte se, že jedinec rozumí jednoduchým způsobům, jak zabránit, aby se to nestalo znovu, např. tak, že si změnění kontaktní údaje, zablokuje kontakty nebo opustí chatovací místnost.

Všechny případy šikany prošetřete.
Všechny případy týkající se šikany by měly být náležitě zaznamenány a prošetřeny. V závažných případech mohou být považovány za trestný čin. A totéž platí i pro kyberšikanu.
Začít byste měli tím, že posoudíte, zda se skutečně jedná o kyberšikanu. Je velmi důležité, aby si oběť uchovala důkazy kyberšikany. Ty pak může ukázat rodičům, učitelům a policii.
V případě hodně závažných případů kontaktujte servisního poskytovatele a policii. Policie může servisnímu poskytovateli umožnit, aby se podíval do dat dalších uživatelů.

Snažte se problém vyřešit, aby se nešířil dále.
Jestliže znáte původce kyberšikany, požádejte ho o odstranění zneklidňujícího obsahu, popř. kontaktujte hostitele webu, aby tento obsah odstranil on.
Použijte kázeňské pravomoci, abyste zabránili dalšímu šíření zneklidňujícího obsahu. Učitelé v České republice bohužel v této oblasti nemají příliš mnoho pravomocí. Mohou pachateli ve škole např. omezit přístup na internet. V některých jiných zemí ale mají učitelé možností více, např. učitelé ve Velké Británii mohou zabavit mobilní telefon, který byl k takové činnost zneužit.
Pokud znáte totožnost viníka kyberšikany, požádejte ho, aby vám řekl, komu dále poslal zprávu.
V případě nelegálního obsahu kontaktujte policii, která může určit, co bude potřeba ponechat pro případné vyšetřování.

Po prošetření kyberšikany s tímto problémem dále pracujte, viníky potrestejte.
Pokuste se učinit všechny kroky proto, aby se podobný problém již neopakovat. Máte před sebou nesnadný úkol, protože se budete snažit změnit postoje žáků, a to je dlouhodobá práce. Opět se zaměřte na prevenci. I nadále podporujte potřebu žáků řešit tyto problémy.
Pokud chcete viníky kyberšikany potrestat, položte si následující otázky:
Jaký je dopad na oběť? (Byla šikana prováděna anonymně? Byl materiál obecně rozšířen? Jak těžké bylo kontrolovat šíření materiálu?)
Co bylo podnětem kyberšikany? (Byl případ nezáměrný nebo byl odplatou za šikanování ostatních?)
Tresty žáků zabývajících se kyberšikanou by mohlo zahrnovat omezení přístupu na internet na určitý čas nebo zbavení práva nosit mobilní telefon do školy.

 

Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.


Zdroje:
www.teachernet.gov.uk/publications
www.digizen.org