fbpx

Home Rizikové jevy Sociální sítě a jejich rizika Ve školním prostředí se objevila nová riziková výzva (hra) Oh...Sir

Podpořte nás

Podpořte naše aktivity a pomozte dětem a dospělým v nouzi. Již 15 let pomáháme dětem a dospělým řešit jejich problémy na internetu. Zapojte se i vy! Každá pomoc se počítá! Stačí kliknout na tlačítko DONATE.

Remove


mini ohsirV posledních dnech online poradna projektu E-Bezpečí zachytila případy, ve kterých nám učitelé některých základních škol nahlásili výskyt nového druhu rizikové výzvy, tzv. výzvu “oh...sir”. Podstatou této výzvy (hry) je co nejvíce urazit staršího spolužáka či dospělého a získávat za to body. Kromě urážek jsou však součásti hry i fyzické útoky (kopnutí spolužáka), nonverbální projevy (vztyčené prostředníčky, upřený pohled do očí neznámým lidem) apod. Napadení probíhá obvykle ve dvojicích, kdy jeden z dvojice atak realizuje a druhý mu pak potvrdí, že úkol splnil (případně útok natočí). Pokud se pak napadená osoba ohradí, body se snižují.
Samotné aktivity, které v postižených školách probíhají, jsou realistickým napodobením počítačové hry z roku 2016 s názvem Oh...Sir (dostupné na serveru Steam, konkrétně zde: https://store.steampowered.com/app/512250/OhSir_The_Insult_Simulator/). Počítačová hra Oh...Sir je vlastně simulátor urážení, přičemž hráči získávají body za co nejvíce propracované urážky, kterým vystaví své oponenty. Hra má klasifikaci PEGI 12, protože obsahuje vulgarismy a slovní urážky.
 
Videorecenze v češtině
 
Informace o existenci hry Oh...Sir se k žákům dostaly pravděpodobně prostřednictvím youtuberské sítě a herních pořadů. S mobilní verzí hry se hra mezi děti i dospělé dále rozšiřovala a stále rozšiřuje (např. v Google Play má více než 10 000 instalací do mobilních telefonů a přes 600 uživatelských recenzí). V některých případech je hra také koordinována v prostředí sociálních sítí - účty/skupiny slouží k evidování projevů hry, vysvětlení pravidel, bodování, porovnávání “úspěchů” apod. O koordinování hry se starají samotní hráči - mechanika je naprosto stejná jako v případě modré velryby či výzvy momo.

 

To, co v inkriminovaných školách aktuálně probíhá, je vlastně snahou převést hru Oh...Sir do reálného prostředí a napodobit její mechaniku (systém útoku, body apod.). K podobných snahám došlo již v minulosti a dochází k nim vlastně neustále - děti rády napodobují to, co je baví, je pro ně zajímavé a dostatečně atraktivní. Nejde však o fenomén, který by byl fatální a destruktivní.
V případě, že se hra objevila ve škole, je dobré žákům vysvětlit, že o ní jako pedagogové víte a že její projevy patří mezi projevy šikany a kyberšikany, tedy budete postupovat stejně, jako v případě tradičních forem rizikového chování (intervence, prevence, náprava klimatu). Sekundárně je možné také blokovat skupiny, které informace o hře rozšiřují a sbírají záznamy z “herních akcí”. Ochranným opatřením může být také regulace používání mobilních telefonů v prostředí školy - děti si v některých případech prokazatelně pořizují záznamy.
 
Stejně jako v obdobných případech však především platí - nepropadejte panice a nejednejte ukvapeně.
Pro E-Bezpečí
Kamil Kopecký

 


 

Ocenění projektu E-Bezpečí

pohar
KYBER Cena 2023
(1. místo)
pohar
Nejlepší projekt prevence kriminality na místní úrovni 2023
(1. místo)
pohar
Evropská cena prevence kriminality 2015
(1. místo)

Partneři a spolupracující instituce

 

Generální partner projektu E-Bezpečí

logo o2

Další partneři a spolupracující instituce

 logo nadaceo2logo googlelogo msmtlogo mvcrlogo olomouclogo olomouckykrajlogo ostravalogo hoaxlogo policielogo rozhlaslogo linkabezpecilogo microsoft bwlogo czniclogo nukiblogo podanerucelogo googleovachamp_logo.png

 

We use cookies

Na naší webové stránce používáme cookies. Některé z nich jsou nutné pro běh stránky, zatímco jiné nám pomáhají vylepšit vlastnosti stránky na základě uživatelských zkušeností (tracking cookies). Sami můžete rozhodnout, zda cookies povolíte. Mějte prosím na paměti, že při odmítnutí, nemusí být stránka zcela funkční.