Mezi trendy posledních let patří v souvislosti s mohutným rozvojem online komunikačních platforem zejména komunikace realizovaná bez přímé účasti komunikantů realizovaná v online prostředích. Tato online prostředí představují různé typy internetových portálů, zejména některé typy online chatů (webchatů, IRC, messengery), portály zaměřené na tvorbu sociálních sítí (Facebook, MySpace, YouTube), 3D virtuální prostředí (Second Life, Active Worlds, Moove) apod. Online prostředí jsou velmi oblíbená (zejména díky anonymitě, vizuální atraktivnosti, komunikaci nezávislé na čase a prostoru apod.) a využívaná dětmi i dospělými. Díky vysokému stupni anonymity uživatelů však tato prostředí nejsou vždy bezpečná, do prostředí vstupují anonymní uživatelé, kteří využívají různé typy nebezpečných komunikačních technik (phishing, pharming, grooming, metody sociálního inženýrství). Mezi oběti manipulace spojené s online komunikačními prostředími patří velmi často mládí uživatelé internetu – žáci základních škol. Tato cílová skupina obětí totiž dosud postrádá vysoký stupeň mediální gramotnosti spojený s absencí či nedostatkem schopnosti kriticky přehodnocovat informace. Tyto základní předpoklady umožní manipulátorovi snadněji přesvědčit manipulovaného a přimět ho k prozrazení důvěrných dat.
Etapy manipulativní komunikace
V manipulativní komunikaci lze vysledovat několik etap, které mezi sebou manipulátor kombinuje, aby dosáhl svého záměru. Mezi tyto etapy lze zařadit:
1. Etapu izolace oběti od okolí
Jazykové projevy:
Rodiče ti nerozumí, já ano, mně se můžeš svěřit se svými problémy.
Neříkej o tom ostatním dětem, žárlily by.
Neříkej o tom mamince...kdybys jí to řekl/a, nenáviděla by tě.
Dospělí to nepochopí, já ano.
Mně se můžeš svěřit, můžeme mít tajemství.
Jsem na tom podobně, svěř se, zůstane to mezi námi.
2. Etapa získávání základních informací o manipulovaném
Jazykové projevy:
Máš počítač ve svém pokojíku nebo v obýváku? Já v pokojíčku.
(manipulátor zjišťuje, zdali někdo jiný nemůže sledovat tuto komunikaci)
Bydlíš v Praze? Já jsem z Brna.
(manipulátor zjišťuje, zda má smysl zaměřit se na lokalitu např. kvůli potenciálnímu vloupání)
Jaké máš zájmy? Já mám rád počítačové hry a U2.
(manipulátor zjišťuje zájmy oběti, aby věděl, na co se zaměřit v případě využití uplácení dítěte dárkem)
Kolik je ti let? Mně je 16.
(dnes již zprofanovaná fráze, věk děti prozrazují podstatně později než na začátku komunikace a jsou v této oblasti také opatrnější)
Pošli mi fotku, já ti pošlu svoji.
(manipulátor získává kompromitující materiály, které může využít k vydírání oběti)
Chci ti poslat suprovou MMSku, napiš mi své číslo.
(manipulátor získá telefonní číslo oběti)
Máš kluka/holku?
(manipulátor získává informaci o tom, zda má oběť někoho, komu se může svěřit)
V kolik chodí vaši do práce? Jsem doma od 6 do 8 sám/sama.
(manipulátor zjišťuje, kdy je byt prázdný (potenciální vloupání))
3. Etapa přímé manipulace (vydírání)
V této etapě probíhá přímá manipulace oběti, která vychází z množství a kvality získaných informací. Podstata této manipulace je prosté vydírání s cílem poškodit oběť, přinutit ji např. k osobní schůzce apod. Někdy k samotnému vydírání nedojde v závislosti na tom, jakou podobu virtuální vztah oběti a manipulátora získal.
Jazykové projevy:
Potřebuji s tebou nutně mluvit osobně. Jsi moje láska a nemůžu bez tebe žít.
Jestli se se mnou nesejdeš, zabiju se.
Ty zkurvená krávo, jestli mi neřekneš své pravé jméno, zveřejním tvojí fotku a napíšu o tobě, že jsi lesba!!!
Jestli ke mně nepřijdeš, všem pošlu tvou upravenou fotku s nápisem: JSEM DĚVKA!
Jestli to neuděláš, napíšu tvé matce, že se mnou chrápeš! A že jsi děvka!
4. Etapa manipulace na bázi hoaxu (zfalšovaná zpráva)
Ahoj, vyhrál jsi v soutěži „Dítě chatu VIP“ hlavní cenu! Tou je skvělá večeře v centru Prahy v luxusním prostředí firmy Max. Akce pouze pro děti do 15 let!
Odpověz na tento e-mail a získej bližší podrobnosti!
Milí žáci, máte jedinečnou možnost získat ZDARMA nový luxusní počítač se 4 procesy – ideální pro hraní počítačových her a surfování. Stačí nám napsat na e-mailovou adresu vaše jméno, příjmení a adresu, kam máme počítač doručit. Posledních 30 kusů! Akce pouze pro žáky základních škol!
Ahoj, tvoje e-mailová adresa byla náhodně vybrána s dalším 20 adresami ze 4 milionů dětí v České republice. Vyhráváš nový mobilní telefon Apple iPhone 4G. Odpověz na tento e-mail, připoj své jméno, příjmení a adresu, kam máme telefon poslat. Nezapomeň připojit barvu iPhone, o který máš zájem (černá nebo bílá). Vše zdarma! Odpověz do 5 dnů!
Jak řešit manipulativní komunikaci
Je velmi důležité, aby byli žáci na manipulativní komunikační jevy připraveni a aby byli informování o jejich nebezpečnosti. Proto se musí toto téma objevit také v profesní přípravě učitelů v souboru předmětů všeobecného základu, informace o této problematice by měly být k dispozici VŠEM učitelům bez oborové specifikace.
Literatura, zdroje :
KOPECKÝ, K. Moderní trendy v elektronické komunikaci. Olomouc: Hanex, 2007.
WEBER, M. G. Grooming Children for Sexual Molestation.
Online: http://www.vachss.com/guest_dispatches/grooming.html
Internetový portál Broward Country Public Schools.
Online: http://www.browardprevention.org
Internetový portál BBC.
Online: http://news.bbc.co.uk/1/hi/england/2969020.stm
Archiv České Televize.
Online: http://www.ceskatelevize.cz/vysilani/31.08.2008/208411058250831-21:45-1-168-hodin-pedofil-lovil-na-internetovych-strankach-25-zneuzitych-deti.html?streamtype=RH
Archiv TV Nova.
Online: http://tn.nova.cz/zpravy/krimi/davejte-pozor-na-deti-na-webu-lovi-pedofilove.html
Archiv projektu E-Bezpečí
Online: http://www.e-bezpeci.cz
Článek vyšel v tištěné podobě ve sborníku Slovo o slove, Prešovská univerzita v Prešově