fbpx

mini_komunikace

O problematice rizikové komunikace dětí a následného vydírání v prostředí sociálních sítí jsme již na stránkách internetovém portálu E-Bezpečí hovořili před několika měsíci. Popisovali jsme zde strategie vydírání a schémata, která jsou útočníky často využívána. Dnes se zaměříme na oblast navazování kontaktu s dítětem, která tvoří úvodní část procesu manipulace.

 

K tomu, aby útočník dokázal dítě efektivně manipulovat, musí s vyhlédnutou obětí navázat skutečně osobní kontakt, a to tak, aby dítě netušilo, že komunikuje s dospělou osobou. Proto začíná být stále více využívána strategie navázání tzv. náhodného kontaktu, ve které útočník osloví dítě jakoby neúmyslně.

Náhodné oslovení a následnou komunikaci si budeme demonstrovat na případu, který byl nahlášen do poradny projektu E-Bezpečí před několika týdny. Jména a fotografie zúčastněných osob byla z důvodu ochrany obětí změněna.

petra_faze1

V případě, že dítě zareaguje a začně na vzkazy odepisovat, začně probíhat samotná komunikace.

petra_faze2

V úvodních fázích komunikace pachatel masíruje dítě lichotkami.  Jsi fakt super. Jsi skvělá. Jsi úžasná. Děti totiž často zoufale touží po ocenění - a pokud je nedostávají v rodině či ve škole, nejsnadnější cestu představuje právě internet. Pro děti, které vyrůstají v každodenním kontaktu s internetem a sociálními sítěmi, je ocenění na internetu skutečně důležité, "lajky" jsou pro děti hodnotné a významné. Zkušený manipulátor tedy ví, jak je důležité dítě v virtuálně ocenit, proto zařazuje lichotky do komunikace velmi často a ve velké míře.

petra_faze3

Jak můžete sledovat z komunikace, útočník zahajuje diskusi o domácím mazlíčkovi, v našem případě psovi. Jakoby mimoděk zařazuje do komunikace informaci o tom, že budou "fajn kámošky, které si budou říkat vše". Postupně se konverzace začíná přesouvat k více intimním tématům. Útočník komunikuje opatrně, takže navazuje na komunikaci o domácím mazlíčkovi...

petra_faze4

Komunikace se posouvá k sexuálnímu chování domácího mazlíčka, přičemž útočník pozorně sleduje, jak bude dítě reagovat.
 
petra_faze5

Aby pak celou situaci uklidnil, opět dítě pochválí. "Ty jsi super, s tebou si můžu říct všecko. Je super, že si můžeme říct i takový věci, co jsem psala a tak. Mi taky můžeš  říct všechno. I takový věci, co bys neřekla nikomu, ani mámě. Takový tajnosti a tak. " Dítě reaguje v podobném duchu a útočníkovi odpovídá "Jo, to je pravda :)".

V této fázi komunikace můžeme sledovat, že si útočník budu s dítětem exkluzivní vztah, výjimečný vztah, o kterém rodiče neví. Tajemství, které k životu dítěte jaksi přirozeně patří. 

Po několika dnech komunikace na Facebooku pokračuje. Ovšem zde již útočník přešel k intimnějším věcem...


petra_faze6

Jak můžeme pozorovat, začal s dítětem komunikovat o intimních věcech, získává informace o tom, zdali již dítě testuje svou sexualitu a nabízí vlastní "pomoc". Následně pak začne dítě provázet světem sexuality, může začít probíhat výměna fotografií, videí, v dalších etapách může dojít k vydírání či např. manipulaci vedoucí k osobní schůzce (kybergrooming) a následnému sexuálnímu zneužití. 

V případě, kdy jako rodič narazíte u svého dítěte na takto či obdobně koncipovanou komunikaci (běžná komunikace 11letých dívek takto neprobíhá), nahlaste celou situaci prostřednictvím online poraden, nebo kontaktujte přímo Policii ČR. 

Pro E-Bezpečí
dr. Kamil Kopecký
Centrum PRVoK / E-Bezpečí