fbpx

Home Tiskové zprávy Sedm dětí z desetí ví, jak nebezpečné je zveřejňovat „nahé“ fotky. Přesto je na Facebook zavěsí

Podpořte nás

Podpořte naše aktivity a pomozte dětem a dospělým v nouzi. Již 15 let pomáháme dětem a dospělým řešit jejich problémy na internetu. Zapojte se i vy! Každá pomoc se počítá! Stačí kliknout na tlačítko DONATE.

Remove


slovaci_intro

Posílání intimních fotografií, schůzky s cizím člověkem, ponižující videa jako „zbraně“ proti spolužákům. Odborníci z Pedagogické fakulty Univerzity Palackého zjišťovali, jestli tyto „trendy“ pálí slovenské děti ve větší míře než děti v ČR. Do výzkumu se zapojilo více než 1400 slovenských teenagerů ve věku od 11 do 17 let. Základním nástrojem, jak snižovat rizika spojená se zneužíváním internetu a mobilních technologií, je prevence. Univerzita Palackého proto aktivně spolupracuje s klíčovými ministerstvy, policií, neziskovými organizacemi a komerčními firmami.

Hlavní motivací našeho výzkumu byla snaha zjistit, zdali děti v okolních zemích zažívají stejné formy kyberšikany jako v ČR, zdali provozují sexting a jestli jsou ochotné scházet se v reálném světě s lidmi, které znají pouze z internetu," uvedl Kamil Kopecký z pedagogické fakulty, vedoucí projektu E-Bezpečí. „Výsledky dokazují, že se slovenské děti v internetovém prostředí chovají velmi podobně jako jejich čeští vrstevníci,“ doplnil.

Kyberšikaně se daří víc v Česku

Mezi českými dětmi jsou základní formy kyberšikany rozšířené více než na Slovensku. Tamní děti jsou nejčastěji vystaveny verbálním útokům, které potvrzuje 28 % oslovených. Další formou útoku je prolomení hesla do online účtu (26,94 %) spojený s krádeží identity. Rozšířené je také vyhrožování a zastrašování (16,81 %). Téměř 3 % slovenských dětí uvedla, že byla vystavena útokům s použitím webkamery.

slovaci_kybersikana

Bol to môj frajer a chcel to odo mňa

Sexting ve formě dobrovolného umístění intimního materiálu na internet provozuje na Slovensku 7,6 % dětí. Svou fotografii dobrovolně odešle 9,31 % dětí. U nás své obnažené fotografie odesílá více než 12 % dětské populace. V obou zemích si více než 70 % dětí uvědomuje riziko, které je se sextingem spojeno, přesto své fotografie šíří.

Z výpovědí dětí je zřejmé, že sexting provozují nejčastěji s lidmi, u kterých si myslí, že je znají a mají v ně důvěru. Problém je právě v tom slově ,myslí´. Nezřídka totiž dochází k dvěma nepříjemným scénářům. První je, že vztah, o kterém si původně myslely, že je harmonický, se může velmi snadno pokazit. Děti v tomto věku často jednají impulzivně a sahají po odplatě v podobě zneužití citlivých fotografií či videí. Druhý ze scénářů se pojí k fenoménu kybergroomingu, kdy se útočník v prostředí internetu vydává za přítele své oběti. A právě kvůli šířícím se rizikům sextingu věnujeme jejich prevenci velký prostor i při školení dětských ambasadorů internetové bezpečnosti v projektu Web Rangers. Výsledkem je, že se sami teenageři dělí o své poznatky a zkušenosti dále s vrstevníky,“ uvedl Michal Zachar, marketingový manažer českého Googlu.

slovaci_sexting

Sejdeme se?

Ani mladí Češi, ani mladí Slováci nemají problém vyrazit na schůzku domluvenou přes sociální sítě s člověkem, se kterým se neznají. „Na rande“ by vyrazilo více než 42 % slovenských a 40 % českých dětí. „Více než polovina oslovených Slováků potvrdila, že byli na osobní schůzku pozvaní a více než polovina na ni skutečně šla. Velmi zajímavé je také zjištění, že více než 27 % slovenských dětí jejich internetoví "kamarádi" požádali o to, aby nikomu neřekly, s kým a o čem spolu komunikují,“ řekl Kopecký.

Děti jsou častěji než v minulosti vystaveni internetovým nabídkám na osobní schůzku. Nejčastěji vyhoví lidem, kamarádům, které znají ze sociálních sítí či internetových her. „Většina dětí si informace o tom, že jdou na schůzku s cizím člověkem, nechává pro sebe. Pokud by se chtěly někomu svěřit, zvolí raději své kamarády, než například učitele. Těm by o schůzce řeklo pouze 3 % dotázaných dětí,“ zdůraznil Martin Kožíšek, manažer internetové bezpečnosti společnosti Seznam.cz.

slovaci_schuzky

Technologie: dobrý sluha, zlý pán

Mobil s přístupem na internet dnes mají už i nejmenší školáci. „Od nevhodných informací či kontaktů může školáky uchránit služba Dětský profil, která zamezí přístup na erotické a porno stránky, na weby o hazardu, drogách nebo alkoholu,“ připomněl Miroslav Čepický, který se stará o komunikaci a společenskou odpovědnost ve Vodafonu.

Základní nástroje, které jsou využívány k útokům na děti, představují zejména sociální sítě. Jejich zneužití ke kyberšikaně potvrzuje více než 48 % slovenských respondentů. Ačkoli slovenské děti nejčastěji používají Facebook (74 % z nich má na FB účet), nejčastěji ke kyberšikaně dochází na sociální síti ASK.fm, jejíž rizikovost potvrzují také české děti. „Útoky jsou stále častěji realizovány prostřednictvím smartphonů a tabletů: k vyfocení spolužáka v choulostivé situaci, natočení ponižujícího videa nebo sdílení materiálu se spolužáky jsou tyto technologie velmi efektivní. Je však nutné mít na paměti, že problém není v technologii samotné, problémem jsou vždy uživatelé těchto zařízení,“ dodal Kopecký.

Výzkum rizikového chování slovenských dětí na internetu realizovalo Centrum prevence rizikové virtuální komunikace PdF UP ve spolupráci s firmami Seznam.cz, Google a Vodafone.

Více informací o výzkumu rizikového chování dětí v prostředí internetu: www.e-bezpeci.cz; www.webrangers.cz; www.seznamsebezpecne.cz.
Infografika je ke stažení zde

Zprávu zpracovala Lenka Skácelíková, oddělení komunikace Univerzity Palackého

Bližší informace:

Mgr. Kamil Kopecký, Ph.D.
Centrum prevence rizikové virtuální komunikace PdF UP
e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

tel.: 585 635 601585 635 601 | 777 146 808

Výzkum byl zrealizován v rámci udržitelnosti projektu E-SYNERGIE - vědeckovýzkumná síť pro rizika elektronické komunikace (CZ.1.07/2.4.00/17.0062).


 

 


 

Ocenění projektu E-Bezpečí

pohar
KYBER Cena 2023
(1. místo)
pohar
Nejlepší projekt prevence kriminality na místní úrovni 2023
(1. místo)
pohar
Evropská cena prevence kriminality 2015
(1. místo)

Partneři a spolupracující instituce

 

Generální partner projektu E-Bezpečí

logo o2

Další partneři a spolupracující instituce

 logo nadaceo2logo googlelogo msmtlogo mvcrlogo olomouclogo olomouckykrajlogo ostravalogo hoaxlogo policielogo rozhlaslogo linkabezpecilogo microsoft bwlogo czniclogo nukiblogo podanerucelogo googleovachamp_logo.png

 

We use cookies

Na naší webové stránce používáme cookies. Některé z nich jsou nutné pro běh stránky, zatímco jiné nám pomáhají vylepšit vlastnosti stránky na základě uživatelských zkušeností (tracking cookies). Sami můžete rozhodnout, zda cookies povolíte. Mějte prosím na paměti, že při odmítnutí, nemusí být stránka zcela funkční.