Letáček: Jak si ověřit informace na internetu
14. 09. 2018

Stáhněte si zdarma nový letáček, který se zaměřuje na to, Jak si ověřovat informace na internetu. Letáček je součástí našeho projektu zaměřeného na oblast...

Číst dál...

Nekrolog: Seznam se bezpečně!
22. 08. 2018

Přiznám se, že jde o první nekrolog, který jsem za svůj život napsal a publikoval. Věřte mi, že v případě jiných projektů bych nic obdobného nepsal...

Číst dál...

Nová kniha z naší produkce - Kyberšikana a další druhy online agrese zaměřené na učitele
21. 08. 2018

Představujeme Vám novou knížku z naší produkce Kyberšikana a další druhy online agrese zaměřené na učitele, kterou si můžeme zdarma stáhnout z našeho...

Číst dál...


banner ebezpeciprojekt

Home Rizikové jevy Komentář: Zakázat mobilní telefon o přestávkách?
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 3.88 (4 Votes)

mini mobil2018V posledních dnech zasypaly média informace o zákazech mobilních telefonů ve škole, přičemž se stále častěji řeší, zda používání mobilních telefonů zakázat i o přestávkách. K tématu se vyjadřuje kdekdo, od herců, právníků, prodavaček, učitelů, rodičů či politiků.

Předně je třeba říci, k čemu vlastně přestávky mezi hodinami jsou. Základní a nejdůležitější úlohou přestávek je poskytnout dítěti čas na odpočinek po práci, kterou jeho mozek vykonával předcházející hodinu. Přestávky jako takové zlepšují produktivitu, přičemž kratší aktivity jsou v zásadě efektivnější než úkoly, které vyžadují delší soustředění. O přestávkách mozek přechází do pseudoklidového stavu, v rámci kterého je však stále aktivní a pracuje (např. zpracovává a ukládá informace z hodiny, plánuje apod.). O přestávkách je tedy vhodné vybírat žákům takové aktivity, při kterých mozek opětovně není zatěžován soustředěním a může relaxovat - především aktivity komunikační (sloužící k rozvoji sociálních dovedností), pohybové (ať již procházka či sport + dostatek kyslíku). Takto strávené přestávky umožní, že se bude dítě v dalších hodinách lépe soustředit, bude pozornější, kreativnější - v zásadě produktivnější. Samozřejmě vždy záleží na typu úkolu a cvičení, které učitel žákovi zadá, zde se ale bavíme o biologických souvislostech, ne o didaktice a přístupu pedagoga!

Bohužel je třeba uvědomit si, že přestávka je také prostor, ve kterém by měl relaxovat i učitel, což v zásadě zákaz používání mobilních telefonů omezí - při diskusích s učiteli jsem často slýchal názor, že pokud si dítě o přestávce hraje s mobilem, v zásadě se o něj učitel nemusí starat, nehrozí riziko úrazu a může odpočívat - žáci jsou díky mobilům jednoduše zombifikováni. V některých školách dokonce po této zkušenosti  (unavení pedagogové, větší riziko úrazu) opětovně používání mobilních telefonů o přestávkách ředitel povolil - kvůli učitelům. K tomu, aby bylo možné zákaz používání mobilních telefonů ve škole vůbec uskutečnit, totiž musí škola vytvořit pro žáky dostatek odpočinkových a sportovních zón, což se nyní stále častěji děje - např. prostor na míčové aktivity, ping-pong, odpočinková křesla atd. Ale zpět k biologiickým aspektům - co se vlastně děje při používání mobilního telefonu?

Při práci s mobilním telefon je mozek aktivní, soustředěný, oči jsou zaostřeny na obraz na mobilu, přičemž pro mozek je obtížnější obraz zpracovávat (ve srovnání s běžnou knihou) - právě díky tvarům s vysokým kontrastem proti pozadí na svítícím displeji s vysokým podílem tzv. modrého světla. I když hrajeme hru či píšeme text na FB, mozek v zásadě neodpočívá! Navíc dochází k únavě očí, která vzniká zvýšenou nutností omezit světlo dopadající na oko ze svítícího displeje, což se projeví tím, že oko bude méně mrkat - pouze 6-8 krát za minutu (neunavené oko 15-20 krát za minutu). A pokud oko méně mrká, daleko rychleji se vysuší, oči jsou zarudlé, pálí, cítíme nepříjemný pocit cizího tělesa v oku. Mimochodem počet případů tzv. syndromu suchého oka celosvětově mohutně narůstá a postiženo je stále více lidí v mladém věku. Mozek je tedy aktivní, ale kognitivní funkce se zhoršují (především paměť a koncentrace, u uživatelů s projevy závislosti také roste množství chyb), negativní vliv má na především přepínání koncentrace mezi mobilním telefonem a okolím.

Pominu teď řadou výzkumů prokázaný negativní dopad používání mobilního telefonu na děti s poruchami pozornosti (ADHD) a obecně dopad na závislostní chování projevující se např. nomofobií, syndromem FoMo, případně tzv. fantomovými vibracemi, vliv na emoce (podrážděnost) a “biologické hodiny” člověka (cirkadiánní cyklus, snižování melatoninu), případně prostý preventivní efekt v rámci zajištění bezpečnosti dítěte i pedagoga (kyberšikana, kyberbaiting apod.). Zůstanu čistě u mozkové aktivity - jednoduše řečeno, pokud bude dítě o přestávce, v rámci které má jeho mozek odpočívat, pracovat s mobilem, sníží se jeho produktivita, bude se další hodiny hůře soustředit, stejně tak si bude hůře pamatovat informace z předcházející hodiny.

Žákovi nelze zakázat nosit mobilní telefon do školy (jde o tzv. běžnou věc), jeho využívání lze však po dobu školní výuku regulovat - po dobu školní výuky se dle pokynu učitele stane učební pomůckou (což s sebou však nese také celou řadu problému, jako např. sociální nerovnost (každé dítě bude mít jinak drahý jinak výkonný mobil), odpovědnost školy za poškození telefonu (je-li mobil učební pomůckou), zajištění bezpečnosti (např. nabíječky na mobil) atd.). O přestávkách je však vhodné používání mobilního telefonu - z výše uvedených důvodů - omezit.

Pro E-Bezpečí
Kamil Kopecký

Pin It

Výsledky projektu E-Bezpečí (2012-2018)

panel
50000 +
proškolených žáků ZŠ a SŠ
panel
10000 +
proškolených dospělých
panel
2500 +
podpořených obětí kyberkriminality
panel
200 +
vzdělávacích akcí ročně
panel
4000 +
odhalených případů kyberkriminality
panel
100000 +
unikátních návštěvníků webu ročně

Partneři a spolupracující insitutuce

 

Generální partner projektu E-Bezpečí

logo o2

Další partneři a spolupracující instituce

 logo seznamlogo googlelogo nadaceo2logo msmtlogo mvcrlogo olomouclogo olomouckykrajlogo ostravalogo usembassylogo hoaxlogo policielogo proglaslogo rozhlaslogo aukrologo linkabezpecilogo nuvlogo ssblogo nntb