fbpx

mini afo54Academia Film Olomouc - mezinárodní festival populárně-vědeckých filmů - je tradičním festivalem plným zajímavé filmové tvorby, přednášek, workshopů, fanoušků a především vědy. Posláním festivalu je pak především prostřednictvím špičkových snímků a přizvaných odbornic a odborníků vytrvale bořit zažité mýty a stereotypy o přírodních, humanitních a společenských vědách a prezentovat široké veřejnosti vědu, výzkum a technologie jako fascinující a nesmírně důležité obory lidské činnosti a pevné součásti naší kultury a společnosti. Již potřetí jsme byli na tento festival pozváni také my, abychom pronesli inspirativní přednášku zaměřenou na některé z aktuálních a ožehavých témat a otevřeli témata, která jsou aktuální a zajímavá.

Naše přednáška nesla název E-Bezpečí: Bílá, černá a šedá, neboť právě tyto barvy označují jednotlivé druhy propagandy. Právě propaganda, dezinformace, hoaxy a fake news představují v současnosti velmi palčivá témata, která ovlivňují celou společnost a její prosperitu. Přednáška připadla hned na první festivalový den a byla situována do překrásné Kaple Božího Těla Uměleckého centra Univerzity Palackého.

afo1 afo2

V úvodu přednášky jsme se společně s více než 80 diváky zamysleli nad proměnou informační společnosti a nad informačním boomem, který její rozvoj doprovází. Podle údajů firmy IBM z roku 2018 devadesát procent dat, která v současnosti existují, vzniklo během posledních dvou let. Množství dat, které vznikne během jednoho dne, je přibližně 2,5 kvintilionů bajtů, přičemž toto číslo trvale roste. Každou minutu se např. na Twitteru objeví 473400 nových tweetů, na YouTube uživatelé zhlédnout 4,3 milionů videí, Google zpracuje 3,8 milionů požadavků apod. Tato záplava informací pak logicky klade na čtenáře - konzumenty (ale také tvůrce) obsahu - nové nároky, především schopnost rozpoznat, co je a není v online prostoru pravdivé a ověřitelné.

afo3 afo4

V dalších částech jsme se zaměřili na to, jak nepravdivé informace (dezinformace, hoaxy a fake news) vznikají, jaké zkušenosti má s dezinformacemi a propagandou Česká republika, jaké strategie se při ovlivňování příjemců využívají a jak je v online prostředí rozpoznat. Poté jsme se již věnovali analýze známých i méně známých hoaxů a dezinformací, které jsou s online světem spojeny. Kromě hoaxové klasiky (různých druhů hoaxů děsivých, strašidelných, ale také vtipných),  jsme se věnovali také hoaxům a dezinformacím využívaným v rámci podvodů cílených na seniory (podvodné reklamy a inzeráty). Samostatnou část jsme pak zaměřili na nepravdivé informace, které se přenášejí z generace na generaci, a to především na děti. Vysvětlili jsme si například, jak je to s ježkem a jablíčky, která si nosí na bodlinkách, nebo jak moc vysoký byl vlastně Napoleon Bonaparte. :-)

Samozřejmě nemohly chybět hoaxy a dezinformace zaměřené na aktuální a palčivá témata, jako je migrace a mýty o EU. Samostatnou část jsme pak věnovali dezinformacím politickým, které politici aktivně šíří a někdy také cíleně vytvářejí. Na celé řadě příkladů jsme si předvedli, jak snadné je prostřednictvím dezinformace vyvolat nenávist a ovlivnit tak desetitisíce čtenářů k iracionálním reakcích. 

afo5 afo6

V rámci diskuse jsme si objasnili úlohu strachu v procesu šíření dezinformací a vysvětlili si, že strach je pro člověka přirozený a skutečný, může však vycházet z nepravdivých informací a dokáže velmi snadno zastřít racionální úsudek a přimět čtenáře k ukvapené reakci - například agresivnímu chování. Nesmírné důležité je tedy především naučit se hodnotit informace kriticky, ověřovat si je, pátrat po původních zdrojích informací a nepodlehnout strachu, který nás dokáže snadno ovládnout.

Děkujeme všem organizátorům AFO#54 za pozvání a těšíme se na další ročník.

Za E-Bezpečí
Kamil Kopecký a René Szotkowski