fbpx
E-Bezpečí na sociálních sítích
25. 09. 2022

E-Bezpečí můžete sledovat na Facebooku, Instagramu, Twitteru či...

Číst dál...

Google v Česku testuje nově vyvinutou metodu boje proti fake news, má zvýšit odolnost lidí vůči dezinformacím.
18. 09. 2022

Společnost Google spustila na sociálních sítích intenzivní reklamní kampaň založenou na metodě prebunkingu. Ta spočívá v krátkém vystavení milionů...

Číst dál...

Children and the Cult of Beauty in the Online World
29. 07. 2022

Our latest research report "Children and the Cult of Beauty in the Online World (2022)" is published in English right now. You can download it...

Číst dál...


Home O projektu O projektu Projekt E-Bezpečí společně s policií šířili osvětu o rizikovém chování na internetu na festivalu Utubering. Řeč byla i o modré velrybě…

Přečteno jinde











































1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

mini_utubering2017Festival Utubering je největším festivalem zaměřeným na fenomén youtuberů v České republice, každoročně jej navštíví více než 10 000 dětí a rodičů. Mezi partnery Utuberingu patří již několik let i projekt E-Bezpečí. Odborní pracovníci projektu E-Bezpečí ve spolupráci s policisty se na festivalu zaměřují především na přítomné rodiče, kterým představují rizikové formy chování v prostředí internetu (především v prostředí sociálních sítí) a informují je o aktuálních rizicích, které mohou jejich potomky ohrožovat.

V letošním roce se rodiče ptali především na fenomén „modrá velryba“, ke kterému neměli dostatek informací,“ uvádí Kamil Kopecký, vedoucí projektu E-Bezpečí. „Speciálně pro ně jsme vytvořili speciální materiál, který jim objasňuje, jakým způsobem s dítětem o tomto hoaxu komunikovat a jak je od této výzvy odpoutat,“ doplňuje.

Mezi další témata, která tým projektu na Utuberingu řešil, patřil zejména sexting – dobrovolné sdílení intimních materiálů (fotografií, videa) v online prostředí. Sexting představuje velmi rizikovou formu komunikace, která může velmi rychle přerůst např. ve vyhrožování či vydírání dítěte i dospělého.

Policie ČR šetří řadu případů, kdy byly intimní materiály využity k vydírání a vyhrožování dítěti či dospělému,“ upozorňuje Pavel Schweiner, policista KŘPOL a zároveň specialista projektu E-Bezpečí. Zároveň dodává: „Klíčovou roli hraje především prevence – dítě si musí uvědomit, jak jsou jeho osobní údaje důležité a jak mohou být snadno v online prostředí zneužity. A právě na toto by jej měl upozornit především rodič.

S rodiči členové týmu E-Bezpečí také řešili samotný fenomén youtuberů – děti akceptují youtubery jako své vzory a ti dětem často předkládají nežádoucí vzorce chování. Děti se pak snaží chování youtuberů napodobovat, zkoušejí si zakládat vlastní kanály a v případě neúspěchu se poté stávají terčem posměchu, hatingu a kyberšikany. Řeč byla také o komerci, která youtubery doprovází na každém kroku – youtubeři nabízejí dětem v zcela neregulovaném prostředí YouTube konkrétní produkty a služby – a výrazným způsobem pak děti ovlivňují a manipulují k nákupu konkrétních výrobků.

Fenomén youtuberů je spojen také s rozvojem online závislostního chování u dětí – velké množství videí, která jsou dětem youtubery předkládány, tvoří tzv. letsplaye (záznamy z hraní her) či streamy (vysílání v reálném čase). Motivují tak děti k masivnímu hraní a nadužívání informačních a komunikačních technologií.

Utubering je určitě zajímavou událostí, která demonstruje, čím je současná generace “dětí internetu” charakteristická - prezentuje, jakým způsobem děti tráví svůj volný čas, kdo jsou jejich vzory, ke kterým generace nejmladších vzhlíží, které následuje a také napodobuje. Řada z dětí touží být úspěšnými youtubery, získat skutečnou popularitu a také pravidelný finanční příjem z těchto aktivit se však podaří jen zlomku z nich.

Utubering s E-Bezpečím podpořila společnost O2 Czech Republic.

Redakce E-Bezpečí

Další fotografie z akce naleznete na facebookové stránce projektu E-Bezpečí.


Výsledky projektu E-Bezpečí (2012-2022)

panel
120000 +
proškolených žáků ZŠ a SŠ
panel
40000 +
proškolených dospělých
panel
5900 +
podpořených obětí kyberkriminality
panel
250 +
vzdělávacích akcí ročně
panel
5000 +
odhalených případů kyberkriminality
panel
130000 +
unikátních návštěvníků webu ročně

Projekt E-Bezpečí je vítězným projektem národního kola Evropské ceny prevence kriminality.

pohar

Partneři a spolupracující instituce

 

Generální partner projektu E-Bezpečí

logo o2

Další partneři a spolupracující instituce

 logo nadaceo2logo googlelogo msmtlogo mvcrlogo olomouclogo olomouckykrajlogo ostravalogo avastlogo hoaxlogo policielogo proglaslogo rozhlaslogo aukrologo linkabezpecilogo bsologo csoblogo pcentrumlogo microsoft bwlogo czniclogo nukiblogo podanerucelogo googleovachamp_logo.png

 

We use cookies

Na naší webové stránce používáme cookies. Některé z nich jsou nutné pro běh stránky, zatímco jiné nám pomáhají vylepšit vlastnosti stránky na základě uživatelských zkušeností (tracking cookies). Sami můžete rozhodnout, zda cookies povolíte. Mějte prosím na paměti, že při odmítnutí, nemusí být stránka zcela funkční.