fbpx

Home Pohledem vědy Výzvy jsou dle dětí nebezpečné, ale stejně je na internetu sledují a vyhledávají

Podpořte nás

Podpořte naše aktivity a pomozte dětem a dospělým v nouzi. Již 15 let pomáháme dětem a dospělým řešit jejich problémy na internetu. Zapojte se i vy! Každá pomoc se počítá! Stačí kliknout na tlačítko DONATE.

Remove


mini_challenge.jpgInformační společnost současnosti je charakteristická velmi rychlou komunikací uživatelů světové komunikační sítě - vyhledávání, sdílení, posílání a přijímání informací je dnes otázkou několika vteřin. Současně však s sebou pokrok v komunikaci nese přehlcení informacemi všeho druhu, ve kterých je obtížné zorientovat se a vyhodnotit závadnost obsahu.

Jednou z hrozeb, kterým musí děti a ostatní uživatelé na internetu čelit jsou nebezpečné internetové výzvy. Jedná se o nebezpečné návody, rady a doporučení. Více si o nebezpečných výzvách na internetu můžete přečíst zde. Na jaře roku 2020 jsme realizovali výzkum, který se zaměřoval právě na tuto problematiku. K výzkumu jsme i přes nelehkou dobu získali 4952 respondentů z celé České republiky ze základních i středních škol.

Ačkoliv si 70 % respondentů myslí, že internet není bezpečný, tak na něm tráví klidně i více než šest hodin denně. 28 % využívá pravidelně YouTube i Tik Tok, 54 % pouze YouTube. TikTok vede u mladších dětí. Největší riziko děti spatřovaly ve zneužití osobních údajů, kyberšikaně, nežádoucím obtěžování cizími lidmi aj. Více než 80 % respondentů odpovědělo, že oni ani jejich blízcí se nestali obětí nebezpečného chování na internetu.

Někteří respondenti se na internetu setkali s návody na spáchání sebevraždy, poškozující zdraví, na výrobu výbušnin a zbraní, výrobu drog aj. Pokud byli nuceni k napodobování nebezpečného chování z internetu, tak to nejčastěji bylo zveřejňování nebo posílání nahých fotek.

Většina respondentů o nebezpečných internetových výzvách ví, 70 % z nich už je vidělo a vyhledalo na internetu a 40 % respondentů zná někoho, kdo nějakou výzvu plnil. Nejznámější výzvou byla Modrá velryba a nejčastěji plněnou The Cinnamon Challenge (blíže k výzvám ve výzkumné zprávě).

cinnamoon.jpg

Pokud by se respondenti dostali do krizové situace, obrátili by se nejčastěji na rodiče nebo kamarády. Necelých 5 % z nich by se však naopak neobrátili na nikoho.

Důležité je o těchto nebezpečných tématech s dětmi mluvit. Zjistit, co je baví, co sledují a čemu na internetu věnují svůj čas. Vysvětlit jim, že to, co se může na první pohled zdát jako skvělá zábava, může ve finále ublížit. Vysvětlit jim, že se důležité promyslet možné následky nebezpečného chování.

Na závěr bych ocitovala jednu z odpovědí:

„Internet je jako oheň: blbec se popálí, chytrý ho využije.“

„Na internetu se pohybují všichni v anonymitě a nechrání nás tam osobní přítomnost ostatních lidí. Například, když jdu po ulici a někdo mě napadne, většinou se mi někdo pokusí pomoct. Na internetu mají možnost mě napadnout a nikdo mě neochrání.“

Výzkumná zpráva je ke stažení zde.

Mgr. Pavla Střílková
Pedagogická fakulta UP
E-Bezpečí

Pin It

Knížka Bezpečné chování na internetu pro kluky a pro holky je tu! Pomůže učitelům integrovat témata spojená s online bezpečností do běžné výuky

Verbovala Česká televize pomocí inzerátů placený komparz na demonstraci proti strachu? Ne, jde o dezinformaci.

Sociálními sítěmi se šíří dezinformace o údajné kritice členů Evropského parlamentu směrem k českému předsednictví a Petru Fialovi. Vyvolávají vlny nenávisti a jsou aktivně šířeny dál.

Počet online podvodů extrémně narůstá, uživatelé dělají stále stejné chyby

Co je to vlastně ten hoax, dezinformace, misinformace nebo třeba fake news? Čím se tyto termíny liší a co mají společného?

Sharenting u českých rodičů (2022)

Komentář: Může být učitel propuštěn, pokud ve svém volném čase šíří dezinformace?

Online poradna E-Bezpečí, řešené případy v druhém pololetí roku 2022, zase nárůst.

CEDMO startuje vzdělávací akce zaměřené na podporu mediální gramotnosti

Nabídka pro učitele a studenty učitelství

Jaké typy fotografií a videí dětí je podle českých rodičů nebezpečné sdílet?

Facebookem se šíří podvodná reklama na film Aquaman 2. Směřuje na soubor s malwarem.

Fact-checking vs. debunking

Nová podstránka E-Bezpečí připomíná důležitost fact-checkingu

Zavirovaná reklama na Facebooku nabízí ke stažení film Black Adam. Jde však o malware, neklikat.

Jak se tvoří fejkové screeny zpravodajských portálů, a to pouze s využitím prohlížeče www stránek?

 

Projekt E-Bezpečí je vítězným projektem národního kola Evropské ceny prevence kriminality.

pohar

Partneři a spolupracující instituce

 

Generální partner projektu E-Bezpečí

logo o2

Další partneři a spolupracující instituce

 logo nadaceo2logo googlelogo msmtlogo mvcrlogo olomouclogo olomouckykrajlogo ostravalogo avastlogo hoaxlogo policielogo proglaslogo rozhlaslogo aukrologo linkabezpecilogo bsologo csoblogo pcentrumlogo microsoft bwlogo czniclogo nukiblogo podanerucelogo googleovachamp_logo.png

 

We use cookies

Na naší webové stránce používáme cookies. Některé z nich jsou nutné pro běh stránky, zatímco jiné nám pomáhají vylepšit vlastnosti stránky na základě uživatelských zkušeností (tracking cookies). Sami můžete rozhodnout, zda cookies povolíte. Mějte prosím na paměti, že při odmítnutí, nemusí být stránka zcela funkční.