fbpx

Home Rizikové jevy Sexting Fenomén sexting v teorii a praxi (díl 1)

Podpořte nás

Podpořte naše aktivity a pomozte dětem a dospělým v nouzi. Již 15 let pomáháme dětem a dospělým řešit jejich problémy na internetu. Zapojte se i vy! Každá pomoc se počítá! Stačí kliknout na tlačítko DONATE.

Remove


mini_fenomenPro únorové číslo časopisu Skauting jsme společně s kolegou Martinem Kožíškem ze Seznam.cz připravili rozsáhlý článek o sextingu. Se souhlasem redakce publikujeme text také na našem portálu. 

Internet. Dobrý sluha, ale zlý pán. Virtuální prostor, kde si podvědomě připadáme tak nějak bezpečně, schovaní za nickem, povedenou fotografií nebo obrázkem roztomilého koťátka. Vedeme ohnivé disputace o kontroverzních tématech, platíme účty, sbíráme lajky u vystavených fotografií. Ublížit se ale dá i skrz displej, obrazovku či monitor – a většinou nejsme tak schovaní, jak se nám zdá.

 

A. Co je sexting?

Sexting neboli dobrovolné sdílení vlastních intimních materiálů (fotografií, videí) provozuje v posledních deseti letech velké množství dětských, ale také dospělých uživatelů internetu. V následujícím textu se zaměříme zejména na sexting v populaci českých dětí.

Výzkumy sextingu,, které probíhají na našem území přibližně od roku 2010 (Kopecký, Szotkowski, Krejčí, Kožíšek, 2013), dokazují, že sexting provozuje přibližně 7-9 % dětí ve věku 11 až 17 let. V praxi to znamená, že děti např umisťujíí své vlastní intimní fotografe či videai do uživatelských profilu v sociální síti (Facebook, G+ apod.), nebo je např. odešlou prostřednictvím emailu svému příteli či přítelkyni.

I po překročení hranice 17 let nyní již mladí dospělí v sextingu pokračují, jeho prevalence se v populaci dokonce zvyšuje. Z výzkumu rizikového chování studentů (Kopecký, 2013) např. vychází, že sexting provozuje 12-23 procent populace dívek ve věku 20-25 let. Sexting tedy v žádném případě není pouze rizikovým jevem spojeným s pubertou, ale je propojen i s obdobím adolescence a dospělosti. Týká se tedy nejen skautů a skautek, ale i roverů a rangers.

(Srovnání míry sextingu v ČR a SR, 2014)

B. Proč vlastně děti provozují sexting?

Důvodů, proč děti sexting provozují, je celá řada - sexting je vnímán jako běžná součást vztahů, umožňuje potlačit nudu, sexting může také vzniknout jako produkt sociálního tlaku, někdy se intimní materiály stávají nástroji pomsty expartnerovi.

1. Sexting je vnímán jako součást romantických vztahů

Jak potvrzuje celá řada autorů (Albury and Crawford 2012, Lenhart 2009, Döring 2012, Ringrose et al. 2012), sexting je využíván v úvodních částech partnerských vztahů jako nástroj pro upoutání pozornosti partnera, flirtování, vzrušení apod. V rámci navázaného vztahu je pak sexting znakem lásky, intimity, vzájemné důvěry partnery. Stejně tak sexting provozují partneři, kteří jsou na nějaký čas fyzicky odloučeni a komunikují spolu zejména prostřednictvím ICT.

2. Sexting funguje jako nástroj pro potlačení nudy

Řada z výzkumů dokazuje, že sexting je často provozován jako nástroj pro potlačení nudy(Lenhart 2009). V řadě výzkumů (Kopecký, 2012, Szotkowski 2014) se nuda stává velmi častým důvodem pro sdílení intimních materiálů s vrstevníky zejména v prostředí sociálních sítí.

3. Sexting vzniká jako produkt sociálního tlaku

V řadě zdokumentovaných případů sexting vzniká v rámci tlaku konkrétní sociální skupiny - například spolužáků/spolužaček či partnera/partnerky. Pokud sexting probíhá v rámci partnerského vztahu, dívky mohou být svými partnery přinuceny k sextingu (Lippman & Campbell 2014), který se pak stává běžnou a normální součástí vztahu. Je pro partnery projevem vzájemné důvěry, lásky, fyzické přitažlivosti.

V některých případech sextingu "mimo partnerský vztah" se skupina spolužaček rozhodla, že společně "jen tak" nafotí intimní fotografie, které si vzájemně nasdílejí. Bohužel po jejich úniku se tyto dívky staly terčem posměchu, kyberšikany, harrasmentu, byly označovány za "děvky", byly veřejně dehonestovány apod. (Szotkowski & Kopecký, 2004).

4. Sexting jako produkt konzumní společnosti, jako nástroj sebeprezentace

Řada z výzkumníků (Ouytsel 2014, Walrave 2014, Van Gool 2014) upozorňují na souvislost mezi sextingem a požadavky současné konzumní společnosti. Lidská sexualita je v médiích a zejména v reklamě prezentována velmi výrazně, pubescentům a adolescentům jsou prostřednictvím mediální komunikace předkládány vzory fyzické krásy, ke které patří "být sexy". Sexting běžně provozují celebrity, zpěváci, herci, sportovci, sexting je součástí televize, filmu, hudebních klipů a dalších mediálních forem.

Dítě již od útlého věku potřebuje vzory chování, které může napodobovat. A právě média poskytují dětem vzory toho, že odhalovat se a sdílet intimitu je "normální". Děti pak nevnímají sexting jako něco nebezpečného a rizikového a jsou ochotné tento model chování napodobovat.

5. Sexting jako nástroj pomsty

Ve velkém množství zdokumentovaných případů sextingu u dětí i dospělých se stal zveřejněný intimní materiál nástrojem útoku. V některých případech sloužily intimní fotografie k vydírání dítěte (Kopecký, 2014) - počáteční komunikace dětí přerostla ve výměnu fotografií, jejichžintimnita se stupňovala. Výsledkem pak bylo velmi intenzivní vydírání dítěte.

V některých případech sexting slouží také jako nástroj pomsty ex-partnerům (Walker, Sanci & Temple-Smith, 2013). Existují např. internetové stránky, na které chlapci nahrávají fotografie či videa svých bývalých přítelkyň a vulgárně je komentují ("check this bitch out").

 

Pro časopis Skauting,
Kamil Kopecký, Martin Kožíšek 

Pin It

Nejčtenější články za posledních 60 dní

Knížka Bezpečné chování na internetu pro kluky a pro holky je tu! Pomůže učitelům integrovat témata spojená s online bezpečností do běžné výuky

Verbovala Česká televize pomocí inzerátů placený komparz na demonstraci proti strachu? Ne, jde o dezinformaci.

Sociálními sítěmi se šíří dezinformace o údajné kritice členů Evropského parlamentu směrem k českému předsednictví a Petru Fialovi. Vyvolávají vlny nenávisti a jsou aktivně šířeny dál.

Počet online podvodů extrémně narůstá, uživatelé dělají stále stejné chyby

Co je to vlastně ten hoax, dezinformace, misinformace nebo třeba fake news? Čím se tyto termíny liší a co mají společného?

Sharenting u českých rodičů (2022)

Komentář: Může být učitel propuštěn, pokud ve svém volném čase šíří dezinformace?

Online poradna E-Bezpečí, řešené případy v druhém pololetí roku 2022, zase nárůst.

CEDMO startuje vzdělávací akce zaměřené na podporu mediální gramotnosti

Nabídka pro učitele a studenty učitelství

Jaké typy fotografií a videí dětí je podle českých rodičů nebezpečné sdílet?

Facebookem se šíří podvodná reklama na film Aquaman 2. Směřuje na soubor s malwarem.

Fact-checking vs. debunking

Nová podstránka E-Bezpečí připomíná důležitost fact-checkingu

Zavirovaná reklama na Facebooku nabízí ke stažení film Black Adam. Jde však o malware, neklikat.

Jak se tvoří fejkové screeny zpravodajských portálů, a to pouze s využitím prohlížeče www stránek?

 

Projekt E-Bezpečí je vítězným projektem národního kola Evropské ceny prevence kriminality.

pohar

Partneři a spolupracující instituce

 

Generální partner projektu E-Bezpečí

logo o2

Další partneři a spolupracující instituce

 logo nadaceo2logo googlelogo msmtlogo mvcrlogo olomouclogo olomouckykrajlogo ostravalogo avastlogo hoaxlogo policielogo proglaslogo rozhlaslogo aukrologo linkabezpecilogo bsologo csoblogo pcentrumlogo microsoft bwlogo czniclogo nukiblogo podanerucelogo googleovachamp_logo.png

 

We use cookies

Na naší webové stránce používáme cookies. Některé z nich jsou nutné pro běh stránky, zatímco jiné nám pomáhají vylepšit vlastnosti stránky na základě uživatelských zkušeností (tracking cookies). Sami můžete rozhodnout, zda cookies povolíte. Mějte prosím na paměti, že při odmítnutí, nemusí být stránka zcela funkční.