21.06.17

Europol v těchto dnech vydává report "Online sexual coercion and extortion as a form of crime affecting children" zaměřený na oblast online vydírání v prostředí internetu. Ve zprávě se opírá…

Celý článek...

09.05.17

Jak s dětmi hovořit o "modré velrybě"? Metodický materiál ke stažení.

Celý článek...

01.03.17

Opět otevíráme nabídku vzdělávacích akcí zdarma.

Celý článek...

01.02.17
V těchto dnech se na nás obrací velké množství zájemců o vzdělávací akce. Rádi se pokusíme vyjít všem vstříc, nicméně v následujících 3 týdnech musíme dokončit jiné aktivity, tj. akce…
Celý článek...


Víte o tom, že je říjen Evropským měsícem internetové bezpečnosti?
 
Podporujeme










Banner


Manipulativní komunikace jako fenomén online komunikačních prostředí
Hodnocení uživatelů: / 0
NejhoršíNejlepší 
Pátek, 27 Únor 2009 23:31
boyface.jpgMezi trendy posledních let patří v souvislosti s mohutným rozvojem online komunikačních platforem zejména komunikace realizovaná bez přímé účasti komunikantů realizovaná v online prostředích. Tato online prostředí představují různé typy internetových portálů, zejména některé typy online chatů (webchatů, IRC, messengery), portály zaměřené na tvorbu sociálních sítí (Facebook, MySpace, YouTube), 3D virtuální prostředí (Second Life, Active Worlds, Moove) apod. Online prostředí jsou velmi oblíbená (zejména díky anonymitě, vizuální atraktivnosti,  komunikaci nezávislé na čase a prostoru apod.) a využívaná dětmi i dospělými. Díky vysokému stupni anonymity uživatelů však tato prostředí nejsou vždy bezpečná, do prostředí vstupují anonymní uživatelé, kteří využívají různé typy nebezpečných komunikačních technik (phishing, pharming, grooming, metody sociálního inženýrství).
Základním komunikačním prostředkem těchto uživatelů je přesvědčivě využitý jazyk, který umožňuje získat potřebné údaje o uživateli a zmanipulovat jej tak, aby prozradil důležité osobní informace. Získané údaje lze využít poměrně snadno k tzv. cyber groomingu (manipulace dítěte za účelem jeho sexuálního zneužití), trestnému činu krádeže vloupáním, k vydírání druhých osob apod.

Mezi oběti manipulace spojené s online komunikačními prostředími patří velmi často mládí uživatelé internetu – žáci základních škol. Tato cílová skupina obětí totiž dosud postrádá vysoký stupeň mediální gramotnosti spojený s absencí či nedostatkem schopnosti kriticky přehodnocovat informace. Tyto základní předpoklady umožní manipulátorovi snadněji přesvědčit manipulovaného a přimět ho k prozrazení důvěrných dat.


Etapy manipulativní komunikace
V manipulativní komunikaci lze vysledovat několik etap, které mezi sebou manipulátor kombinuje, aby dosáhl svého záměru. Mezi tyto etapy lze zařadit:

1.    Etapu izolace oběti od okolí

V této etapě se manipulátor snaží v potenciální oběti vzbudit důvěru a následně ji na základě této důvěry izolovat od okolí (např. od rodičů apod.). To probíhá například tak, že se manipulátor staví v komunikaci do pozice osoby, která oběti rozumí, která chápe její problémy, která má pokud možno stejné problémy a pomůže je dítěti vyřešit. Manipulátor se snaží získat ve vztahu k oběti pozici dobrého kamaráda.


Jazykové projevy:

Rodiče ti nerozumí, já ano, mně se můžeš svěřit se svými problémy.
Neříkej o tom ostatním dětem, žárlily by.
Neříkej o tom mamince...kdybys jí to řekl/a, nenáviděla by tě.
Dospělí to nepochopí, já ano.
Mně se můžeš svěřit, můžeme mít tajemství.
Jsem na tom podobně, svěř se, zůstane to mezi námi.


2.    Etapa získávání základních informací o manipulovaném

Pokud proběhla etapa izolace dítěte od okolí, manipulátor začne zjišťovat základní informace o oběti (osobní údaje, ale také např. bydliště, polohu bytu apod.). Často svou snahu podpoří drobným dárkem, který zvýši efekt jazykové manipulace (např. vypálení počítačové hry, kredit do mobilního telefonu apod.). Pokud manipulátor získá mobilní číslo oběti, kombinuje chatování na Internetu s SMSkováním, přičemž důležitější informace zpravidla sděluje SMSkou.


Jazykové projevy:

Máš počítač ve svém pokojíku nebo v obýváku? Já v pokojíčku.   
(manipulátor zjišťuje, zdali někdo jiný nemůže sledovat tuto komunikaci)

Bydlíš v Praze? Já jsem z Brna.

(manipulátor zjišťuje, zda má smysl zaměřit se na lokalitu např. kvůli potenciálnímu vloupání)

Jaké máš zájmy? Já mám rád počítačové hry a U2.

(manipulátor zjišťuje zájmy oběti, aby věděl, na co se zaměřit v případě využití uplácení dítěte dárkem)

Kolik je ti let? Mně je 16.
(dnes již zprofanovaná fráze, věk děti prozrazují podstatně později než na začátku komunikace a jsou v této oblasti také opatrnější)

Pošli mi fotku, já ti pošlu svoji.
(manipulátor získává kompromitující materiály, které může využít k vydírání oběti)

Získání fotografie oběti je velmi častým jevem spojeným s manipulativní online komunikací – fotografie je často použita pro kyberšikanu či vydírání, je často prostředkem pro realizaci child groomingu s výsledným sexuálním zneužitím oběti (v ČR např. kauza pedofila Pavla Hovorky apod.).

Chci ti poslat suprovou MMSku, napiš mi své číslo.
(manipulátor získá telefonní číslo oběti)

Máš kluka/holku?
(manipulátor získává informaci o tom, zda má oběť někoho, komu se může svěřit)

V kolik chodí vaši do práce? Jsem doma od 6 do 8 sám/sama.
(manipulátor zjišťuje, kdy je byt prázdný (potenciální vloupání))

3.    Etapa přímé manipulace (vydírání)
V této etapě probíhá přímá manipulace oběti, která vychází z množství a kvality získaných informací. Podstata této manipulace je prosté vydírání s cílem poškodit oběť, přinutit ji např. k osobní schůzce apod. Někdy k samotnému vydírání nedojde v závislosti na tom, jakou podobu virtuální vztah oběti a manipulátora získal.

Jazykové projevy:

Potřebuji s tebou nutně mluvit osobně. Jsi moje láska a nemůžu bez tebe žít.

Jestli se se mnou nesejdeš, zabiju se.

Ty zkurvená krávo, jestli mi neřekneš své pravé jméno, zveřejním tvojí fotku a napíšu o tobě, že jsi lesba!!!

Jestli ke mně nepřijdeš, všem pošlu tvou upravenou fotku s nápisem: JSEM DĚVKA!

Jestli to neuděláš, napíšu tvé matce, že se mnou chrápeš! A že jsi děvka!


4.    Etapa manipulace na bázi hoaxu (zfalšovaná zpráva)

Další možností, jak získat informace od oběti, je zfalšovat zprávu a oznámit oběti, že něco vyhrála, získala, že má neuvěřitelné štěstí a že když splní jednoduché podmínky, získá např. nový počítač, telefon apod. Tyto zprávy využívají kombinace tlaku (např. časové omezení nabídky, limitované množství výrobků) a uvolnění (za tlakem následuje nějaká méně důležitá informace, např. vyber si barvu přístroje, který ti pošleme).


Ahoj, vyhrál jsi v soutěži „Dítě chatu VIP“ hlavní cenu! Tou je skvělá večeře v centru Prahy v luxusním prostředí firmy Max. Akce pouze pro děti do 15 let!
Odpověz na tento e-mail a získej bližší podrobnosti!

Milí žáci, máte jedinečnou možnost získat ZDARMA nový luxusní počítač se 4 procesy – ideální pro hraní počítačových her a surfování. Stačí nám napsat na e-mailovou adresu vaše jméno, příjmení a adresu, kam máme počítač doručit. Posledních 30 kusů! Akce pouze pro žáky základních škol!

Ahoj, tvoje e-mailová adresa byla náhodně vybrána s dalším 20 adresami ze 4 milionů dětí v České republice. Vyhráváš nový mobilní telefon Apple iPhone 4G. Odpověz na tento e-mail, připoj své jméno, příjmení a adresu, kam máme telefon poslat. Nezapomeň připojit barvu iPhone, o který máš zájem (černá nebo bílá). Vše zdarma! Odpověz do 5 dnů!


Jak řešit manipulativní komunikaci

Problematika manipulativní komunikace je velmi úzce spojena s fenomény nebezpečných komunikačních praktik (kyberšikana, cyber grooming, hoaxing, cyber stalking apod.). Díky kurikulární reformě českého základního školství  se problematika mediální gramotnosti a nebezpečné komunikace může ve školní praxi realizovat např. v rámci průřezového téma Mediální výchova, v rámci dalších oblastí např. Komunikační a slohová výchova apod.

Je velmi důležité, aby byli žáci na manipulativní komunikační jevy připraveni a aby byli informování o jejich nebezpečnosti. Proto se musí toto téma objevit také v profesní přípravě učitelů v souboru předmětů všeobecného základu, informace o této problematice by měly být k dispozici VŠEM učitelům bez oborové specifikace.

 


Literatura, zdroje :
KOPECKÝ, K. Moderní trendy v elektronické komunikaci. Olomouc: Hanex, 2007.
WEBER, M. G. Grooming Children for Sexual Molestation.
Online: http://www.vachss.com/guest_dispatches/grooming.html
Internetový portál Broward Country Public Schools.
Online: http://www.browardprevention.org
Internetový portál BBC.
Online: http://news.bbc.co.uk/1/hi/england/2969020.stm
Archiv České Televize.
Online: http://www.ceskatelevize.cz/vysilani/31.08.2008/208411058250831-21:45-1-168-hodin-pedofil-lovil-na-internetovych-strankach-25-zneuzitych-deti.html?streamtype=RH
Archiv TV Nova.
Online: http://tn.nova.cz/zpravy/krimi/davejte-pozor-na-deti-na-webu-lovi-pedofilove.html
Archiv projektu E-Bezpečí
Online: http://www.e-bezpeci.cz

Článek vyšel v tištěné podobě ve sborníku Slovo o slove, Prešovská univerzita v Prešově

 




E-Bezpečí štítky

  1. Kyberšikana
  2. Kybergrooming
  3. Prevence kriminality
  4. Sexting
  5. Facebook
  6. Kyberkriminalita
  7. Kazuistika
  8. Výzkum
  9. Poradenství
  10. Legislativa
  11. Rozhlasové pořady E-Bezpečí
  12. Sociální inženýrství
  13. Reference na E-Bezpečí
  14. Vzdělávací akce E-Bezpečí
  15. Praxe
  16. Hope Witsell
  17. Jessica Logan
  18. Trolling
  19. E-Synergie
  20. Second Life
  21. Krize výchovy
  22. Teorie
  23. Planking
  24. Acton Beale
  25. Digitální stopy
  26. TOR
  27. Ochrana osobních údajů
  28. Chatroulette
  29. Statement of Rights and Responsibilities
  30. Fotografie na Facebooku
  31. IP obsah
  32. Právo a Facebook
  33. Platební karty
  34. Hoax
  35. Paypal
  36. Stalking
  37. Kyberstalking
  38. Facebook timeline
  39. Moje historie
  40. Netolismus
  41. WoW
  42. botmaster
  43. spam
  44. NAT
  45. Právo
  46. vztahové násilí
  47. domácí násilí
  48. Prenatální profily
  49. Konference
  50. Buzz
  51. Virální videa
  52. Star Wars Kid
  53. Dětská prostituce
  54. Komerční sexuální zneužívání dětí
  55. On-line prostituce
  56. Disinhibiční efekt
  57. Hackerazzi
  58. Christopher Cheney
  59. Google hacking
  60. Identity theft
  61. Krádež identity
  62. Ransomware
  63. emo
  64. GIFYO
  65. Seznam se bezpečně!
  66. Sekundární viktimizace
  67. Amanda Todd
  68. Mentální anorexie
  69. Bulimie
  70. Blogy
  71. SMS spoofing
  72. Svobodný internet
  73. Online prostituce
  74. Manipulace
  75. Interview
  76. Břetislav Horyna
  77. bigorexie
  78. ASK.FM
  79. homosexualita
  80. Tyler Clementi
  81. Ravi Dharun
  82. Hanka a Tonča
  83. Webcam trolling
  84. EXIF
  85. YouTube
  86. Seznam.cz
  87. Google
  88. IAD
  89. Flow
  90. Vydírání
  91. SCAM419
  92. Senioři
  93. Podvody
  94. Pornografie
  95. PRIZNEJ.CZ
  96. ASMR
  97. swag
  98. Rebecca Ann Sedwick
  99. Webrangers
  100. iPhone
  101. Roztahovačky
  102. Phishing
  103. Safer Internet Day
  104. Digitální rodičovství
  105. Planking
  106. nomofobie
  107. fantomové vibrace
  108. Kampaně
  109. Kyberbaiting
  110. Prank
  111. Darknet
  112. romance scam
  113. FoMO
  114. Modra velryba
  115. DaddyOFive
  116. kyberflashing
Generální partner projektu
Další partneři






Garance



TOPlist
Chcete podpořit naše aktivity? Děkujeme! Vážíme si toho!

Partneři, spolupracující instituce:

Licenční újednání, autorská práva:

Portál E-Bezpečí je provozován Centrem prevence rizikové virtuální komunikace Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci.

Všechna práva vyhrazena. (c) Centrum PRVoK PdF, Univerzita Palackého v Olomouci 2008 - 2017.

Kyberšikana: ISSN 2336-1360. Vydavatel: Centrum PRVoK PdF, Univerzita Palackého v Olomouci.

E-Bezpečí je ochrannou známkou chráněnou Úřadem průmyslového vlastnictví.
Webdesign: Axe design studio Olomouc | Technická podpora: Jiří Veverka | Sledováno systémem Google Analytics

Licence Creative Commons
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ-Neužívejte komerčně-Nezpracovávejte 4.0 Mezinárodní License.