fbpx

Home Pohledem vědy Výzkum odhalil, jak žáci zneužívají umělou inteligenci k podvádění. Je třeba změnit způsob výuky a s umělou inteligencí počítat.

Podpořte nás

Podpořte naše aktivity a pomozte dětem a dospělým v nouzi. Již 15 let pomáháme dětem a dospělým řešit jejich problémy na internetu. Zapojte se i vy! Každá pomoc se počítá! Stačí kliknout na tlačítko DONATE.

Remove


mini_robovyzkum.jpgPodvádění ve školním prostředí je poměrně běžným jevem, s nímž se setkávají učitelé a vzdělávací instituce po celém světě. Žáci, kteří se rozhodnou podvádět, často vytvářejí různé taháky, které mohou být někdy až neuvěřitelně kreativní. Tyto taháky mohou být ve formě malých papírků s poznámkami, napsaných informací na rukou, vnitřní straně obalu lahví s pitím nebo dokonce uschovaných uvnitř svačiny. Někteří studenti k podvádění také využívají moderní technologie, jako jsou chytré hodinky, mobilní telefony či nenápadná naslouchátka s nápovědou. Je tedy přirozené, že i nové moderní nástroje generativní umělé inteligence budou dříve či později využity - či přímo zneužity k něčemu neetickému - tedy např. podvádění. 

 
To potvrzuje letošní výzkum České školy a umělá inteligence, který zrealizoval tým E-Bezpečí Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci ve spolupráci s firmou Microsoft. Do výzkumu se zapojilo celkem 2157 učitelů z celé České republiky. A jaké jsou jeho výsledky?

34 % pedagogů potvrdilo, že vědí o tom, že jejich žáci tuto technologii zneužili k podvádění. Zde je třeba uvědomit si, že toto číslo zachycuje pouze situace, o kterých pedagogové vědí. Samozřejmě je pravděpodobné, že se o řadě podvodů vůbec nedozvěděli - třeba proto, že se žáci naučili velmi dobře pracovat se zadáním (tzv. prompty). Téměř čtvrtina pedagogů (24,71 %) zapojených do výzkumu potvrdila, že žáci s pomocí generativní umělé inteligence podváděli tak, že si nechali vygenerovat esej, referát či jiný typ textového domácího úkolu. 16,31 % učitelů také potvrdilo, že si žáci pomocí nástroje umělé inteligence nechali přeložit text z/do cizího jazyka, 11,08 % pedagogů odhalilo, že si žáci vygenerovali prezentaci, 9,36 % pedagogů také uvedlo, že žáci využili umělou inteligenci k vyřešení matematického příkladu a podváděli.

ai_graf1.png

Zároveň však většina pedagogů potvrdila, že zavádění umělé inteligence zcela jistě české školství promění a dotkne se tedy přirozeně i práce učitele. Přes 82 % českých učitelů také potvrdilo, že zavádění umělé inteligence bude po učitelích vyžadovat nové znalosti a dovednosti, přičemž většina učitelů se na toto zavádění dosud necítí z různých důvodů připravena. Stejně tak téměř ¾ českých pedagogů potvrdilo, že jejich škola dosud umělou inteligenci nereguluje - např. prostřednictvím vnitřních řádů školy.

ai_graf2.png

Při využívání umělé inteligence ve výuce je tedy nutné oddělit takové druhy aktivit, ve kterých budou moci žáci umělou inteligenci využít, od aktivit, kde její využití v danou chvíli není nutné - případně je přímo nežádoucí (např. testování jejich znalostí či dovedností). Každopádně je nutné počítat s tím, že umělá inteligence dokáže mnoho tradičních typů úkolů velmi snadno zvládnout, protože je třeba vytvářet aktivity nové - které s využitím AI aktivně počítají.

Pro E-Bezpečí
Kamil Kopecký
Univerzita Palackého v Olomouci

 


Ocenění projektu E-Bezpečí

pohar
KYBER Cena 2023
(1. místo)
pohar
Nejlepší projekt prevence kriminality na místní úrovni 2023
(1. místo)
pohar
Evropská cena prevence kriminality 2015
(1. místo)

Partneři a spolupracující instituce

 

Generální partner projektu E-Bezpečí

logo o2

Další partneři a spolupracující instituce

 logo nadaceo2logo googlelogo msmtlogo mvcrlogo olomouclogo olomouckykrajlogo ostravalogo hoaxlogo policielogo rozhlaslogo linkabezpecilogo microsoft bwlogo czniclogo nukiblogo podanerucelogo googleovachamp_logo.png

 

We use cookies

Na naší webové stránce používáme cookies. Některé z nich jsou nutné pro běh stránky, zatímco jiné nám pomáhají vylepšit vlastnosti stránky na základě uživatelských zkušeností (tracking cookies). Sami můžete rozhodnout, zda cookies povolíte. Mějte prosím na paměti, že při odmítnutí, nemusí být stránka zcela funkční.