Stručnou metodiku pro policisty na obvodech si můžete stáhnout zde.
Reportáže o aktivitách projektu E-Bezpečí na jednom místě jsou k dispozici zde.
Připomeňte si společně s námi fotokoláže, které se staly virálními a oběhly celý svět.
Třetina švýcarských dětí byla v online prostředí oslovena starším dospělým uživatelem s cílem o sexuální kontakt, potvrzuje loňský výzkum Univerzity v Curychu a Swisscomu. Fenomén, který se odborně nazývá kybergrooming, zaznamenal v posledních 4 letech mohutný vzestup, ještě v roce 2014 zkušenosti s kybergroomingem potvrdilo 19 % oslovených dětí, v roce 2018 to již bylo 30 %.
Deep fake je fenomén, který v budoucnu zásadním způsobem ovlivní práci s informacemi - významným způsobem zasáhne především ověřování jejich pravdivosti. Bude pak pravděpodobně velmi obtížné, či dokonce nemožné odhalit, zda je materiál - v případě deep fake videozáznam - autentický, nebo zda byl upraven. Dostupnost této technologie posílí šíření dezinformací online prostředím a postupně posílí úloha autorit - informace budou posuzovány podle toho, kdo je publikoval, odpovědnost za jejich pravdivost bude stále více přenášena na vydavatele/autora.
Předběžná čísla jsme měli již na konci roku, ale včera jsme to konečně všechno sečetli a podtrhli. Takže v roce 2018 jsme zrealizovali celkem 404 terénních vzdělávacích akcí, což je od dob našeho vzniku rekord. Další čísla najdete na obrázku níže. Děkujeme všem, kteří naše aktivity v roce 2018 podpořili. Především pak děkujeme našemu generálnímu partnerovi společnosti O2 Czech Republic a Nadaci O2, dále firmě Seznam.cz a Google, statutárním městům Olomouc a Ostrava, Olomouckému kraji, MŠMT a MVČR, US Embassy of Prague a všem dalším, kteří nás podporují a spolupracují s námi. Moc děkujeme a těšíme se na další zajímavé projekty a aktivity.
Poradna projektu E-Bezpečí UP v roce 2018 zachytila 15 případů, ve kterých byla webkamera využita k útoku na jiné uživatele internetu. Cílem jsou jak děti, tak i dospělí. Univerzitní informační centrum a obchod UPoint proto zareagoval na zvýšenou obavu o bezpečnost na internetu a zařadil do svého sortimentu posuvnou krytku na webovou kameru, pomocí které uživatel mechanicky reguluje, kdy je možné se skrze kameru „dívat“.
Termín sharenting (oversharenting) označuje nadměrné používání sociálních médií (a obecně internetových služeb) rodiči, kteří sdílejí obsah, ve kterém figurují jejich vlastní děti. Sharenting je vlastně kombinací slov share (sdílet) a parenting (rodičovství) a můžeme si ho představit jako nadměrné sdílení fotografií či videí vlastních dětí (zpravidla bez jejich souhlasu), zakládání profilů dětí v rámci různých druhů online služeb (bez jejich souhlasu) - v extrémních podobách zakládání prenatálních profilů, zakládání různých druhů online deníčků, ve kterých je život dítěte monitorován den po dni, měsíc po měsíci apod.
A máme tu další čerstvou podvodnou reklamu cílenou především na seniory, kterou jsme objevili v reklamní síti serveru Blesk.cz právě dnes (5. 1. 2019). Jde o reklamu na zázračný prostředek na bolest kloubů Sustafix - scénář je již klasický - podvodná stránka, falešný dr. Paul Donovan, fotky z databank, falešní neexistující recenzenti, falešný generátor aktuálních nákupů, časový limit pro nákup, cena mastičky zázračně snížena o 50 procent na pouhých 865 Kč.
Kyberšikana - úvod do problematiky
K možnostem zařazení témat online bezpečnosti do výuky na základní škole (prezentace)
Téma: Mobilní telefon ve škole
Komentář: Facebok vs. Instagram? Který z nich u dětí dominuje? Záleží, jak staré děti sledujeme
Zástupce projektu E-Bezpečí přednášel v Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR
Rodina v kyberprostoru (prezentace z konference Rodina v síti)