Akt o umělé inteligenci (pravidla, schválená na úrovni Evropy) si můžete v češtině stáhnout zde.
The Centre for the Prevention of Risky Virtual Communication has a new website in English.
Statutární město Olomouc opětovně podpořilo aktivity E-Bezpečí - jak provoz poradny, tak i vzdělávací akce pro žáky. Velmi děkujeme a vážíme si toho!
Phubbing je termín, který možná není všeobecně známý, ale jeho dopad na naše mezilidské vztahy je stále zřetelnější. Tento jev spočívá v tom, že člověk při rozhovoru nebo při společenském setkání upřednostňuje svůj smartphone před interakcí s ostatními lidmi. Příčinou je často naše závislost na sociálních médiích, zprávách nebo hrách. V tomto článku se podíváme na to, co phubbing přesně znamená, jaký má vliv na naše životy a jaké kroky můžeme podniknout, abychom se tomuto nežádoucímu chování vyhnuli.
Vážení a milí pedagogové, ředitelé, vychovatelé, vzdělávatelé,
zapojte se do nového výzkumu, který mapuje, jak jsou české školy připraveny na zavádění umělé inteligence (AI) do vzdělávání - ať už do výuky či do domácí přípravy žáků. Zajímá nás, jaké zkušenosti s umělou inteligencí máte, zda jste si již některý z AI nástrojů vyzkoušeli (ve škole, doma), zda se nástrojů umělé inteligence obáváte a zda si např. myslíte, že by vás umělá inteligence dokázala nahradit. Zajímá nás také, jestli jste již zaznamenali ve vaší škole případy zneužití AI třeba k podvádění, případně máte-li pro tyto situace vytvořena pravidla (v psané či nepsané podobě). Stejně tak bychom se rádi dozvěděli, zda máte představu o tom, jak konkrétně AI ve výuce využít.
Staňte se součástí nového výzkumu a vyplňte dotazník, který najdete na adrese:
https://aka.ms/aiveskole
Děkujeme!
Výzkum realizuje Centrum PRVoK Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci ve spolupráci s Microsoft ČR.
V těchto dnech vychází nová příručka pro učitele zaměřená na posilování mediální gramotnosti s názvem Na pravdě záleží – Jak učit o pravdě a lži na internetu (příručka pro učitele), kterou pro pedagogy připravili Kamil Kopecký, Dominik Voráč a René Szotkowski z Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci v rámci vědeckovýzkumného hubu Central European Digital Media Observatory. Příručka nabízí různé možnosti, jak s tématem pravdy a lži v online prostředí pracovat.
V dnešním textu se zaměříme na jeden z řady problémů, které jsou spojeny se zneužitím generativní neurální sítě ChatGPT. Nástroj ChatGPT je masově rozšířený a je využíván stovkami milionů uživatelů z celého světa. I když jde nástroj s mnoha užitečnými aplikacemi, může být také - bohužel - zneužit pro vytváření škodlivých kódů a malware. A právě to si představíme v našem dnešním textu. Úvodní poznámka: Pokud si chcete tento článek užít a máte připojenou webovou kameru, určitě ji povolte.
Za rok 2022 jsme v poradně E-Bezpečí (www.napisnam.cz) Univerzity Palackého v Olomouci zaznamenali nárůst případů. Hlášeny byly případy a problémy nejen od dětí, ale i dospělých. Neznamená to však, že by četnost případů hlášených dětmi nějak výrazně klesala. Naši poradci se stále více a více potýkají s problémy dětí, kteří si stěžují na úzkosti a psychické potíže. Objevují se jejich výroky, v nichž se svěřují s úmyslem se sebepoškodit, pokusit se o sebevraždu, a to v souvislosti s rizikovou zkušeností v kyberprostoru. V těchto případech využíváme velmi dobré spolupráce s Linkou bezpečí, na kterou tyto dětské oběti odkazujeme.
Nový videokurz z dílny E-Bezpečí o umělé inteligenci je tu!
Negativní dopady generativní umělé inteligence budou vidět stále více
Rekordní počet případů za leden 2024
Věkové hranice pro zakládání účtů na sociálních sítích a dalších službách
Kyberkriminalita v ČR stále roste
Kyberakademie pro městské policisty a další pracovníky obcí a krajů