Home Rizikové jevy Sociální sítě a jejich rizika O projektu O projektu Projekt E-Bezpečí společně s policií šířili osvětu o rizikovém chování na internetu na festivalu Utubering. Řeč byla i o modré velrybě…

Remove

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

mini_utubering2017Festival Utubering je největším festivalem zaměřeným na fenomén youtuberů v České republice, každoročně jej navštíví více než 10 000 dětí a rodičů. Mezi partnery Utuberingu patří již několik let i projekt E-Bezpečí. Odborní pracovníci projektu E-Bezpečí ve spolupráci s policisty se na festivalu zaměřují především na přítomné rodiče, kterým představují rizikové formy chování v prostředí internetu (především v prostředí sociálních sítí) a informují je o aktuálních rizicích, které mohou jejich potomky ohrožovat.

V letošním roce se rodiče ptali především na fenomén „modrá velryba“, ke kterému neměli dostatek informací,“ uvádí Kamil Kopecký, vedoucí projektu E-Bezpečí. „Speciálně pro ně jsme vytvořili speciální materiál, který jim objasňuje, jakým způsobem s dítětem o tomto hoaxu komunikovat a jak je od této výzvy odpoutat,“ doplňuje.

Mezi další témata, která tým projektu na Utuberingu řešil, patřil zejména sexting – dobrovolné sdílení intimních materiálů (fotografií, videa) v online prostředí. Sexting představuje velmi rizikovou formu komunikace, která může velmi rychle přerůst např. ve vyhrožování či vydírání dítěte i dospělého.

Policie ČR šetří řadu případů, kdy byly intimní materiály využity k vydírání a vyhrožování dítěti či dospělému,“ upozorňuje Pavel Schweiner, policista KŘPOL a zároveň specialista projektu E-Bezpečí. Zároveň dodává: „Klíčovou roli hraje především prevence – dítě si musí uvědomit, jak jsou jeho osobní údaje důležité a jak mohou být snadno v online prostředí zneužity. A právě na toto by jej měl upozornit především rodič.

S rodiči členové týmu E-Bezpečí také řešili samotný fenomén youtuberů – děti akceptují youtubery jako své vzory a ti dětem často předkládají nežádoucí vzorce chování. Děti se pak snaží chování youtuberů napodobovat, zkoušejí si zakládat vlastní kanály a v případě neúspěchu se poté stávají terčem posměchu, hatingu a kyberšikany. Řeč byla také o komerci, která youtubery doprovází na každém kroku – youtubeři nabízejí dětem v zcela neregulovaném prostředí YouTube konkrétní produkty a služby – a výrazným způsobem pak děti ovlivňují a manipulují k nákupu konkrétních výrobků.

Fenomén youtuberů je spojen také s rozvojem online závislostního chování u dětí – velké množství videí, která jsou dětem youtubery předkládány, tvoří tzv. letsplaye (záznamy z hraní her) či streamy (vysílání v reálném čase). Motivují tak děti k masivnímu hraní a nadužívání informačních a komunikačních technologií.

Utubering je určitě zajímavou událostí, která demonstruje, čím je současná generace “dětí internetu” charakteristická - prezentuje, jakým způsobem děti tráví svůj volný čas, kdo jsou jejich vzory, ke kterým generace nejmladších vzhlíží, které následuje a také napodobuje. Řada z dětí touží být úspěšnými youtubery, získat skutečnou popularitu a také pravidelný finanční příjem z těchto aktivit se však podaří jen zlomku z nich.

Utubering s E-Bezpečím podpořila společnost O2 Czech Republic.

Redakce E-Bezpečí

Další fotografie z akce naleznete na facebookové stránce projektu E-Bezpečí.

 

Projekt E-Bezpečí je vítězným projektem národního kola Evropské ceny prevence kriminality.

Partneři a spolupracující insitutuce

 

Generální partner projektu E-Bezpečí

logo o2

Další partneři a spolupracující instituce

 logo googlelogo nadaceo2logo msmtlogo mvcrlogo olomouclogo olomouckykrajlogo ostravalogo usembassylogo hoaxlogo policielogo proglaslogo rozhlaslogo aukrologo linkabezpecilogo nuvlogo csoblogo pcentrumlogo microsoft bwlogo esetlogo czniclogo nukiblogo podaneruce