Home Rodičům, učitelům, žákům Komentář: Pexeso: Několik rozdílů mezi hrou zprostředkovanou počítačem a hrou dětí a rodičů

Remove

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 3.45 (20 Votes)

mini pexesoHned na úvod naše čtenáře uklidním - dnešní komentář nebude výbušný, nebude řešit vyloženě palčivé téma, neobjeví se agrese, ani únik intimních materiálů do online prostředí. Zaměříme se na docela jinou věc - podíváme se totiž na některé rozdíly mezi hrou, ve které spolu hraje dítě a rodič, a hrou, ve které hraje dítě s počítačem.

 


Hra je pro život každého člověka nesmírně důležitá, je to základní nástroj, pomocí kterého se od útlého věku učíme, rozvíjíme se a také se socializujeme. V rámci lekcí projektu E-Bezpečí cílených na rodiče a učitele pokládáme publiku jednoduchou otázku: Znáte hru Pexeso? Zkusme si teď zodpovědět jednoduchou otázku, co se dítě předškolního věku naučí, pokud bude hrát pexeso třeba na tabletu, a co se naučí, když bude hrát tu stejnou hru s rodiči - bez použití počítače? Zkuste si položit stejnou otázku i vy… a společně se pokusíme najít odpovědi.

Co se dítě naučí z pexesa hraného na tabletu?

Tablet samozřejmě naučí dítě pravidla hry (dodržení hry, přípravu a ukončení hry zajišťuje tablet). Dítě se naučí aplikaci spustit a vypnout (operační systémy jsou uživatelsky přívětivé).

Co se dítě naučí z pexesa hraného s rodičem?

Při hře s rodičem si dítě samozřejmě osvojí pravidla hry, podobně jako v prvním případě. Navíc pak získá celou dobu dalších dovedností:

1. Při obracení lístečků trénuje úchop, zdvih, manipulaci s předmětem, zařazení lístečku zpět do hracího pole - jemná motorika nesrovnatelně složitější než při klikání či pohybu prstem po tabletu.
2. Dítě si může vyzkoušet, co se stane při porušení pravidel hry - trénuje řešení konfliktu (zvládání emocí, ovládnutí se).
3. Dítě se naučí připravit si hrací pole a po hře si hru opět uklidit.
4. Dítě trénuje celou řadu sociálních dovedností - kontakt s jiným člověkem, přímá komunikace, projevování emocí a reakce na ně se zpětnou vazbou, rozvoj kamarádství a přátelství.
5. Trénuje trpělivost - každý nemusí hrát stejně rychle.

Velkou výhodou pexesa na tabletu je velká variabilita, lístečky se nepoztrácí a nedegradují, nezašpiní se a neohýbají, mohou být doplněny zvuky i animací. Rozdíly v samotné hře jsou však na první pohled jasné - hra na tabletu sice umožňuje, aby se dítě předškolního věku rychle zabavilo a ovládlo pravidla hry, hra s jinou lidskou bytostí však dítě naučí podstatně více a významným způsobem se podílí na jeho socializaci.

Doporučení na závěr:
Sdružení CZ.NIC připravilo super pexeso o kybernetické bezpečnosti, které si můžete vytisknout, vystřihnout a zahrát se svými dětmi. Více zde.

Pro E-Bezpečí
Kamil Kopecký

 

Projekt E-Bezpečí je vítězným projektem národního kola Evropské ceny prevence kriminality.

Partneři a spolupracující insitutuce

 

Generální partner projektu E-Bezpečí

logo o2

Další partneři a spolupracující instituce

 logo googlelogo nadaceo2logo msmtlogo mvcrlogo olomouclogo olomouckykrajlogo ostravalogo usembassylogo hoaxlogo policielogo proglaslogo rozhlaslogo aukrologo linkabezpecilogo nuvlogo csoblogo pcentrumlogo microsoft bwlogo esetlogo czniclogo nukiblogo podaneruce