01.12.16

Nový přehledový list se věnuje riziku online nákupů, stahujte a používejte.

Celý článek...

14.11.16

Ve spolupráci s Rádiem Proglas jsme připravili cyklus rozhlasových pořadů o rizikovém chování na internetu. Poslouchat můžete zde.

Celý článek...

11.10.16

Nový přehledový list o hoaxu je ke stažení zde.

Celý článek...

01.09.16

Nový přehledový list o tom, jak nastavit dítěti jeho první mobilní telefon, můžete stahovat zde.

Celý článek...

16.08.16

Trošku jsme uklízeli a udělali pro vás přehledný přehled výzkumů, na kterých náš tým pracoval.

Celý článek...


Víte o tom, že je říjen Evropským měsícem internetové bezpečnosti?
 
Podporujeme







Banner


Úvod do problematiky netolismu
Labels: NetolismusWoWIADFlow
Hodnocení uživatelů: / 26
NejhoršíNejlepší 
Pondělí, 17 Říjen 2011 12:22

mini_wowTermínem netolismus označujeme závislost (závislostní chování či závislost na procesu) na tzv. virtuálních drogách. Mezi ně patří zejména počítačové hry, sociální sítě, internetové služby (různé formy chatu), virální videa, televize aj. Z výše uvedeného je zřejmé, že se jedná o psychickou závislost, nikoli o závislost fyzickou, ke které dochází při konzumaci běžných drog (alkohol atd.).

Netolismus je velmi často spojen s prostředím online her na bázi MMORPG (massively multiplayer online role play game) – tedy her, ve kterých hrají online tisíce hráčů v jednom virtuálním prostředí. Tyto hry jsou celosvětově velmi rozšířené a oblíbené, hrají se nejen v zahraničí, ale také v České republice. Za online hru nejčastěji vyvolávající či podporující závislostní chování je považován World of Warcraft (WoW), který má po celém světě předplaceno 12 milionů hráčů (údaje k červnu 2011), další milióny hráčů tuto hru hrají na tzv. privátních serverech (kde hráči neplatí žádné poplatky).

Při pochopení podstaty netolismu je třeba uvědomit si, jaké potřeby dítěte či dospělého hraní online her vlastně uspokojuje. Vyjděme tedy z „pyramidy“ hierarchie lidských potřeb amerického psychologa Abrahama Maslowa.

maslow_ebezpeci

Tyto potřeby lze uspokojit v běžném nevirtuálním světě a průměrný člověk o jejich uspokojení přirozeně usiluje.

Zaměříme-li se na oblast online MMORPG her, můžeme říci, že MMORPG hry v kombinaci s dalšími internetovými službami jsou schopny uspokojit téměř beze zbytku veškeré lidské potřeby. A v případě, že z principu nemůže k uspokojení potřeby dojít (např. u fyziologických potřeb), jednoduše hráč potřebu potlačí. Uspokojení potřeb je v prostředí virtuálních online her  ve srovnání s reálným nevirtuálním světem poměrně snadné – neúspěch můžete prostým opakováním změnit v úspěch.

Lákadlem, díky kterému MMORPG hry získávají stále nové hráče, je rovněž komunitní (chcete-li týmový) způsob hraní – bez spolupráce s ostatními hráči určité herní úkoly nemůžete splnit (např. zabít silného virtuálního draka). Proto také celá řada MMORPG (včetně WoW) umožňuje vytvářet sociální skupiny – tzv. gildy či týmy. S příslušností k týmu pak roste zodpovědnost, se kterou do hry hráči přistupují. Jejich přítomnost ve hře je pak nutná právě proto, že by bez nich celý tým nemohl zadané úkoly splnit. Online kooperace má i další pozitiva, např. silnější hráči pomáhají slabším.

Velkým problémem, který podporuje rozvoj závislostního chování v prostředí MMORPG, je neexistence konce hry. MMORPG zpravidla nemají žádný konec, s rostoucím množstvím hráčů autoři do hry dodávají nové úkoly, rozšiřují herní možnosti, vydávají tzv. datadisky, které umožňují pokračovat ve hře do nekonečna. MMORPG tedy nelze vyhrát.

 

Online hraní v principu není nebezpečné, pokud jej jako hru vnímáte a dokážete mu vyhradit jasně dané meze a pravidla. K těm patří i stanovení začátku a konce. V principu není důležité, jak dlouho hru hrajete, pokud to nemá přímý vliv na váš reálný život. Existují hráči, kteří např. celý rok online hry nehrají – s výjimkou např. jednoho týdne v roce, kdy hrají intenzivně i 12 hodin denně. Řada hráčů rovněž online hru bere jako příjemnou relaxaci po namáhavém dni stráveném např. prací – i zde jde o projev běžné relaxace, potřeby odreagovat se. Bohužel v řadě případů netolismus vede ke ztrátě sociálních vztahů ve skutečném světě, destrukci rodiny, ztrátě zaměstnání atd.

Online hry jsou na druhou stranu velmi nebezpečné, pokud je hrají školou povinné děti.

Ty totiž mají s hraním počítačových her podstatně větší problémy než dospělí hráči.

Mezi hlavní příznaky patří stavy podobné transu při hraní hry (tzv. flow), vzpírání se rodičovským zákazům hraní či neschopnost dodržovat časový limit určený pro tuto činnost.

K dalším příznakům (dle Pedagogicko-psychologické poradny Brno) patří:
- méně vykonané práce,
- pocit prázdnoty, když není člověk u počítačem,
- ztráta kontroly nad časem stráveným u počítače,
- brzké vstávání k počítači nebo ponocování u počítače,
- rostoucí nervozita a neklid, když delší dobu nemůže hrát,
- přemýšlení o počítači, když ho zrovna nepoužívá,
- kradení peněz na nákup her,
- stále více a více času potřebného k uspokojení ze hry,
- lhaní o své závislosti,
- hraní kvůli úniku od osobních problémů,
- narušené vztahy s rodinou,
- zanedbávání učení,
- opouštění dřívějších zájmů a přátel,
- zhoršující se školní výsledky.

Hranice mezi běžným hraním a patologickým hraním je velmi neostrá a nevyhraněná.

Výzkumy patologického hraní online her prokazují, že známky závislostního chování na procesu – netolismu – vykazuje cca 7-11 % hráčů. Pro srovnání: USA 8,5 %, Čína 10,3 %, Austrálie 8,0 %, Německo 11,9 % atd. Údaje pro Českou republiku hovoří o cca 10 % hráčů.

Netolismus s sebou nese celou řadu tělesných i psychologických či sociálních rizik.

Rizika spojená s netolismem

(podle Nešpora, doplnil Kopecký)

1. Tělesná rizika

Sedavý způsob života, obezita, cukrovka, srdeční nemoci.
Bolesti šíje, ramen, bederní páteře, drobných kloubů, zápěstí atd.
Nemoci očí, silné zatěžování zraku.
Epilepsie.
Dlouhodobý stres a s tím související zdravotní problémy.
Větší tendence riskovat a vyšší riziko úrazů.

2. Psychologická a sociální rizika

Špatná organizace času, nepravidelnost v jídle, nedostatek spánku.
Zhoršení mezilidských vztahů, úzkost ve vztazích, neschopnost řešit problémy v komunikaci.
Horší školní prospěch nebo soustředění na práci.
Násilí v počítačových hrách zvyšuje agresivitu, sklon ke rvačkám, šikanování, nepřátelské nebo podezíravé naladění vůči světu (dle Nešpora, u dalších se o tomto polemizuje a tvrdí opak).
Vyšší riziko zneužívání alkoholu a drog.
Poruchy paměti.
Návykové chování ve vztahu k počítačům.
Dochází ke zhoršování vztahů v rodině a partnerských vztazích.
Se vzrůstajícím časem, který hře lidé věnují, omezují veškeré ostatní aktivity, tedy zájmy, koníčky a sport. Ty postupně redukují, až je nakonec zcela opouštějí.
A další.

Riziko vzniku netolismu roste zejména u těch, kteří již mají problémy v reálném světě a ty kompenzují ve světě virtuálním. Zde pak hledají útočiště a svůj neúspěch v realitě nahrazují úspěchem v kyberprostoru. Samozřejmě hra se může stát rovněž akcelerátorem neúspěchu v reálném světě.

Problematice netolismu zejména z pohledu prevence se budeme věnovat i v dalších příspěvcích na portálu E-Bezpečí.

Mgr. Kamil Kopecký, Ph.D.
Centrum PRVoK PdF UP

 

Dovětek:

Chcete vědět o netolismu více? Poslechněte si záznam diskuse, která proběhla na vlnách Českého rozhlasu Leonardo (http://leonardo.rozhlas.cz).

Zdroje:

NEŠPOR, M. Závislost na počítačích: test, svépomoc, léčba. YouTube. Online. http://www.youtube.com/watch?v=NwfXJDULHpA&feature=player_embedded#at=44

HLAVÁČ, J. Kyberšikana a netolismus. Prezentace na 4. krajské konferenci primární prevence Moravskoslezského kraje, Malenovice.

NEŠPOR, K. . Návykové chování a závislost : současné poznatky a perspektivy léčby. Praha : Portál, 2000. 

Herní portál eSUBA. www.esuba.cz

Závislost na počítačích a počítačových hrách. Pedagogicko-psychologická poradna Brno. Online: http://www.poradenskecentrum.cz/pocitacova-zavislost.php

CSIKSZENTMIHALYI, Mihaly. The Contribution of Flow to Positiv Psychology. In GILLHAM, Jane E., et al. The Science of Optimism and Hope : Research essays in honor of Martin E.P. Selingman. Philadelphia : Templeton Foundation Press, 2000.

Risks, Consequences of Video Game Addiction Identified in New Study. Science Daily. Online; http://www.sciencedaily.com/releases/2011/01/110119120550.htm

Závislost na on-line hrách ohrožuje zejména děti. Ordinace.cz. Online: http://www.ordinace.cz/clanek/zavislost-na-on-line-hrach-ohrozuje-zejmena-deti/

Zlé počítačové hry. TV Nova. Online: http://www.youtube.com/watch?v=bvBLMNiCQc0&feature=related

 

Jak citovat tento text

Kopecký, K. Úvod do netolismu. Internetový portál E-Bezpečí. Centrum PRVoK PdF UP: Olomouc, 2011. Online na: http://www.e-bezpeci.cz/index.php/temata/dali-rizika/331-uvod-do-problematiky-netolismu

 
 




E-Bezpečí štítky

  1. Kyberšikana
  2. Kybergrooming
  3. Prevence kriminality
  4. Sexting
  5. Facebook
  6. Kyberkriminalita
  7. Kazuistika
  8. Výzkum
  9. Poradenství
  10. Legislativa
  11. Rozhlasové pořady E-Bezpečí
  12. Sociální inženýrství
  13. Reference na E-Bezpečí
  14. Vzdělávací akce E-Bezpečí
  15. Praxe
  16. Hope Witsell
  17. Jessica Logan
  18. Trolling
  19. E-Synergie
  20. Second Life
  21. Krize výchovy
  22. Teorie
  23. Planking
  24. Acton Beale
  25. Digitální stopy
  26. TOR
  27. Ochrana osobních údajů
  28. Chatroulette
  29. Statement of Rights and Responsibilities
  30. Fotografie na Facebooku
  31. IP obsah
  32. Právo a Facebook
  33. Platební karty
  34. Hoax
  35. Paypal
  36. Stalking
  37. Kyberstalking
  38. Facebook timeline
  39. Moje historie
  40. Netolismus
  41. WoW
  42. botmaster
  43. spam
  44. NAT
  45. Právo
  46. vztahové násilí
  47. domácí násilí
  48. Prenatální profily
  49. Konference
  50. Buzz
  51. Virální videa
  52. Star Wars Kid
  53. Dětská prostituce
  54. Komerční sexuální zneužívání dětí
  55. On-line prostituce
  56. Disinhibiční efekt
  57. Hackerazzi
  58. Christopher Cheney
  59. Google hacking
  60. Identity theft
  61. Krádež identity
  62. Ransomware
  63. emo
  64. GIFYO
  65. Seznam se bezpečně!
  66. Sekundární viktimizace
  67. Amanda Todd
  68. Mentální anorexie
  69. Bulimie
  70. Blogy
  71. SMS spoofing
  72. Svobodný internet
  73. Online prostituce
  74. Manipulace
  75. Interview
  76. Břetislav Horyna
  77. bigorexie
  78. ASK.FM
  79. homosexualita
  80. Tyler Clementi
  81. Ravi Dharun
  82. Hanka a Tonča
  83. Webcam trolling
  84. EXIF
  85. YouTube
  86. Seznam.cz
  87. Google
  88. IAD
  89. Flow
  90. Vydírání
  91. SCAM419
  92. Senioři
  93. Podvody
  94. Pornografie
  95. PRIZNEJ.CZ
  96. ASMR
  97. swag
  98. Rebecca Ann Sedwick
  99. Webrangers
  100. iPhone
  101. Roztahovačky
  102. Phishing
  103. Safer Internet Day
  104. Digitální rodičovství
  105. Planking
  106. nomofobie
  107. fantomové vibrace
  108. Kampaně
  109. Kyberbaiting
  110. Prank
  111. Darknet
  112. romance scam
Generální partner projektu
Další partneři






Garance



TOPlist
Partneři, spolupracující instituce:

Licenční újednání, autorská práva:

Portál E-Bezpečí je provozován Centrem prevence rizikové virtuální komunikace Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci.

Všechna práva vyhrazena. (c) Centrum PRVoK PdF, Univerzita Palackého v Olomouci 2008 - 2015.

Kyberšikana: ISSN 2336-1360. Vydavatel: Centrum PRVoK PdF, Univerzita Palackého v Olomouci.

E-Bezpečí je ochrannou známkou chráněnou Úřadem průmyslového vlastnictví.
Webdesign: Axe design studio Olomouc | Technická podpora: Jiří Veverka | Sledováno systémem Google Analytics

Licence Creative Commons
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ-Neužívejte komerčně-Nezpracovávejte 4.0 Mezinárodní License.