fbpx

Home Novinky Z médií Články Google v Česku testuje nově vyvinutou metodu boje proti fake news, má zvýšit odolnost lidí vůči dezinformacím.

Podpořte nás

Podpořte naše aktivity a pomozte dětem a dospělým v nouzi. Již 15 let pomáháme dětem a dospělým řešit jejich problémy na internetu. Zapojte se i vy! Každá pomoc se počítá! Stačí kliknout na tlačítko DONATE.

Remove


mini googlelogosmallSpolečnost Google spustila na sociálních sítích intenzivní reklamní kampaň založenou na metodě prebunkingu. Ta spočívá v krátkém vystavení milionů uživatelů sociálních sítí manipulativním sdělením a metodám, které využívají dezinformátoři. Čerstvě publikovaná studie Univerzity v Cambridgi a Google Jigsaw týmu potvrdila, že tato metoda, která funguje podobně jako očkování, buduje odolnost a částečně pomáhá proti tomu, aby lidé v budoucnu škodlivým dezinformacím uvěřili a dále je šířili. Reklamní kampaň vytvořili odborníci z Jigsaw, oddělení společnosti Google zkoumajícího hrozby pro otevřenou společnost, ve spolupráci s factcheckingovým projektem Demagog, vzdělávacím projektem Jeden svět na školách a v konzultaci s dalšími zástupci akademických kruhů a ověřovatelů faktů.

Kampaň má v Česku podobu šedesátisekundových videoreklam, které budou nasazeny po na sociálních sítích. Zaměřují se na širokou veřejnost starší 18 let a „očkovat“ se snaží proti manipulativním technikám, které dezinformátoři využívají pro šíření škodlivých dezinformací namířených proti uprchlíkům z Ukrajiny. Reklamy vedou na webovou stránku nabízející další informace o zmíněných manipulačních technikách. Kampaň běží v lokálních verzích také na Slovensku a v Polsku. Metodu prebunkingu, která byla původně poprvé použita v 60. letech 20. století, dále rozvinuli a testovali výzkumníci z týmu Jigsaw společně s akademiky. Jejím cílem je budovat odolnost lidí vůči dezinformacím pomocí ukázek často používaných narativů a příkladů manipulačních technik a témat. Mezi ně patří například metoda obětního beránka, kdy je vina za negativní skutečnosti svalována na určitou znevýhodněnu skupinu, nebo metoda vyvolávání strachu. Nedávno publikovaná studie v časopise Science Advances psychologů z univerzit v Cambridgi a Bristolu prokázala, že jedinci vystavení prebunkingovým sdělením jsou v budoucnu skutečně lépe schopni dezinformace rozpoznat a je také méně pravděpodobné, že je budou dále šířit. Podle prvotních výzkumů vedených akademiky z institucí jako Harvardova univerzita, MIT nebo Univerzita v Cambridge je tato metoda o něco účinnější než běžně využívaný fact-checking spočívající v ověřování a vyvracení jednotlivých nepravdivých tvrzení. Už v červnu Google spolu s partnery uspořádal v Praze mezinárodní konferenci Fighting Misinformation Online. Výzkumnice Jigsaw Beth Goldberg tam metodu prebunkingu představila zástupcům vlád, vzdělávacích institucí, neziskových organizací, technologického sektoru, médií i veřejnosti. Účastníci spolu sdíleli nápady na to, jak snížit dopad dezinformací, a shodli se na potřebě společného a koordinovaného postupu.

Videa najdete zde: 

Pin It

Nejčtenější články za posledních 60 dní

Knížka Bezpečné chování na internetu pro kluky a pro holky je tu! Pomůže učitelům integrovat témata spojená s online bezpečností do běžné výuky

Mohutný rozvoj neurálních sítí je předzvěstí nové generace dezinformací. Rozpoznat počítačem generovaný obsah bude téměř nemožné.

Verbovala Česká televize pomocí inzerátů placený komparz na demonstraci proti strachu? Ne, jde o dezinformaci.

Sociálními sítěmi se šíří dezinformace o údajné kritice členů Evropského parlamentu směrem k českému předsednictví a Petru Fialovi. Vyvolávají vlny nenávisti a jsou aktivně šířeny dál.

Počet online podvodů extrémně narůstá, uživatelé dělají stále stejné chyby

Sharenting u českých rodičů (2022)

Co je to vlastně ten hoax, dezinformace, misinformace nebo třeba fake news? Čím se tyto termíny liší a co mají společného?

Komentář: Může být učitel propuštěn, pokud ve svém volném čase šíří dezinformace?

CEDMO startuje vzdělávací akce zaměřené na podporu mediální gramotnosti

Online poradna E-Bezpečí, řešené případy v druhém pololetí roku 2022, zase nárůst.

Nabídka pro učitele a studenty učitelství

Jaké typy fotografií a videí dětí je podle českých rodičů nebezpečné sdílet?

Facebookem se šíří podvodná reklama na film Aquaman 2. Směřuje na soubor s malwarem.

Fact-checking vs. debunking

Nová podstránka E-Bezpečí připomíná důležitost fact-checkingu

Zavirovaná reklama na Facebooku nabízí ke stažení film Black Adam. Jde však o malware, neklikat.

 

Projekt E-Bezpečí je vítězným projektem národního kola Evropské ceny prevence kriminality.

pohar

Partneři a spolupracující instituce

 

Generální partner projektu E-Bezpečí

logo o2

Další partneři a spolupracující instituce

 logo nadaceo2logo googlelogo msmtlogo mvcrlogo olomouclogo olomouckykrajlogo ostravalogo avastlogo hoaxlogo policielogo proglaslogo rozhlaslogo aukrologo linkabezpecilogo bsologo csoblogo pcentrumlogo microsoft bwlogo czniclogo nukiblogo podanerucelogo googleovachamp_logo.png

 

We use cookies

Na naší webové stránce používáme cookies. Některé z nich jsou nutné pro běh stránky, zatímco jiné nám pomáhají vylepšit vlastnosti stránky na základě uživatelských zkušeností (tracking cookies). Sami můžete rozhodnout, zda cookies povolíte. Mějte prosím na paměti, že při odmítnutí, nemusí být stránka zcela funkční.