fbpx

Home Rizikové jevy Sociotechnika, sociální inženýrství Strategie využívané podvodníky u podvodných reklam (a podvodných nákupů)

Remove


1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 5.00 (1 Vote)

mini_podvodnik.pngK nejčastějším a nejrozšířenějším druhům kyberkriminality patří zcela jistě podvody, ty ostatně tvoří více než polovinu případů, které česká policie v oblasti kriminality páchané s pomocí IT na internetu každoročně řeší. Zároveň je potřeba říci, že velké množství podvedených z různých důvodů incidenty nenahlašuje - v některých případech se obávají sekundární viktimizace ze strany policie, jindy odkazují na to, že přišli o příliš malou částku, než aby se jí zabývala policie, v některých situacích pak také neví, jak postupovat, koho a jak kontaktovat, jaké důkazy připravit apod. Podle seriózních odhadů policie podvody hlásí skutečně pouze zlomek poškozených a velká část poškozených se prostě smíří s tím, že byli v online prostředí okradeni. K velmi rozšířeným druhům podvodů patří podvody spojené s phishingem a scamem (romance scam, scam419, ceo scam, invoice scam apod.), významná část podvodů je také spojena s podvodnou reklamou a podvodným prodejem zboží či služeb. A právě na tuto oblast se zaměříme v dnešním textu.

Podvodná reklama využívá několika základních technik zaměřených na ovlivnění úsudku nakupujícího:

1. Obchod se strachem a instantní zázraky

K základním technikám využívaným v rámci podvodných reklam (ale také např. politického marketingu) patří tzv. obchod se strachem. Strach je velmi silná emoce, která dokáže potlačit lidskou racionalitu a donutit člověka k ukvapené reakci, zároveň je ale strach velmi důležitý pro lidské přežití (a je pro nás přirozený). Podvodná reklama velmi často u potenciálních zákazníků vyvolává iracionální strach spojený např. s lidským zdravím - to je pro nás všechny velmi důležité a jsme do jeho ochrany schopni investovat vysoké finanční prostředky. 

Podvodná reklama v nás např. vyvolává fiktivní obavy, že máme tělo zaplaveno parazity, což se projevuje třeba zápachem z úst nebo bolestí zad, a samozřejmě nám nabízí zázračný prostředek, který nás parazitů zbaví. Veškerá tvrzení jsou samozřejmě podložena padělanou fotodokumentací nejrůznějších parazitů, kteří se nám “pohybují uvnitř těla” a postupně nás zabíjejí, vše je pak doplněno názorem “lékařské kapacity”, experta na parazitární onemocnění. Podvodná reklama pak velmi často upozorňuje na desítky nejrůznějších příznaků parazitárních onemocnění, které se u nás mohou objevit - ke kterým patří v podstatě vše, co si umíme představit (od bolesti hlavy po plynatost). Vše je však pouze dokonala fikce, jejímž cílem je vystrašit nás a donutit problém řešit - především si koupit doporučený výrobek, který je náhodou ve slevě. Samozřejmě nejde o žádný lék, ale doplněk stravy (zpravidla uvedeno velmi malým písmem na spodní části webové stránky). Ukázku aktivního obchodu se strachem naleznete zde (stránky Medicnatur obsahují velké množství nepravdivých a zkreslených informací nejenom z oblasti parazitologie, ale také z oblasti vakcinace, šíří např. dezinformace o autismu apod.).

Další technikou, který je v rámci podvodných reklam velmi často využívána, jsou tzv. instantní zázraky. Jednoduše reklama nám slibuje zázrak - např. zázračnou výuku cizího jazyka, po které budeme o 14 dnech plynule mluvit anglicky, zázračné omlazení, nejrůznější magické předměty zajišťující štěstí, super účinné způsoby hubnutí a apod. Bohužel zázraky se koupit nedají a výsledkem je nákup předraženého a nefunkčního výrobku.

2. Fiktivní autority

Podvodná reklama velmi často využívá neexistujících autorit - fiktivních lékařů, expertů z různých oblastí apod. Jakmile si ale začnete ověřovat, zda daný expert skutečně existuje, zjistíte, že jde velmi často o podvod. Zde doporučujeme využít funkci reverzního vyhledávání např. v systému Google Obrázky, které odhalí, kde všude se fotografie “experta” na internetu nachází a zda odpovídá např. jeho jméno a příjmení. Internetový prohlížeč Chrome má ostatně funkci reverzního vyhledávání integrovanou přímo v sobě - na fotografii, kterou chceme ověřit, stačí kliknout pravým tlačítkem myši a zvolit Vyhledat obrázek pomocí vyhledávače Google.

3. Podvodné recenze

Podvodná reklama je také obvykle spojena s recenzemi “spokojených zákazníků”, kteří si daný výrobek zakoupili a svůj nákup všem doporučují. Při bližší analýze ale často zjistíme, že jde o podvrhy a recenze jsou zcela podvodné a fiktivní, využívající smyšlených jmen a fotografií převzatých z fotobank. 

4. Generátory prodeje

Novinkou, která motivuje návštěvníky nejrůznějších e-shopů, jsou sdělení, že si právě před několika vteřinami či minutami zboží koupila konkrétní osoba z konkrétního města. Toto sdělení v nás vzbuzuje zájem, že o výrobek je skutečně zájem a že je tedy dobré si jej pořídit. Bohužel podvodná reklama obsahuje tzv. generátory prodeje = veškeré zprávy o prodeji jsou náhodně vygenerovány počítačem. Počítačový program uvnitř webových stránek z databáze zvolí náhodné jméno, náhodné město a náhodný časový interval, který nám zobrazí. A naservíruje nám zprávu, že si Marie z Prahy právě koupila zaručeně funkční výrobek, pomocí kterého zázračně omládneme.

5. Slevy vázané na velmi omezený časový interval

Mnoho podvodných reklamních stránek nabízí klientům slevy, které jsou spojené s velmi omezeným časovým intervalem - často kolem 5 minut, které se u ceny výrobku postupně v reálném čase odpočítávají. Pod tlakem limitovaného času se pak musíme velmi rychle rozhodnout, abychom o  “slevu” nepřišli, nemáme čas si nákup promyslet, detailně si výrobek prostudovat, zajistit externí recenze na výrobek apod. 

6. Zneužívání celebrit

Trendem mnoha podvodných reklam je také zneužívání fotografií a jmen celebrit v rámci reklamy - a to bez jejich souhlasu a vědomí. V posledních letech se např. nedobrovolnými tvářemi reklam na přípravky na hubnutí staly např. Lucie Vondráčková, Lucie Bílá, Lucie Borhyová, zaručeně výnosné investice do bitcoinu nám slibovali z reklam Petr Kellner, Leoš Mareš či Jaromír Jágr a mnoho dalších osobností (včetně premiéra Andreje Babiše). Ve skutečnosti však šlo o podvodnou reklamu a celebrity se od ní veřejně distancovaly. Takže pozor na zaručeně výnosné online investice!

Premiér Babiš jako jedna z tváří zneužitých v podvodné reklamě

7. Využívání dezinformací pro prodej zboží

V posledních letech mohutně narůstá množství podvodné reklamy, která aktivně využívá dezinformace spojené s nejrůznějšími celospolečenskými problémy. Podvodná reklama např. využívá pandemie COVID-19 a např. nabízí/prodává lidem zaručeně funkční přípravky, pomocí kterých je např. velmi snadné a jednoduché vyléčit COVID-19, ale také např. potlačit účinky mRNA vakcín na lidské tělo. Ve skutečnosti však opět jde o předražené doplňky stravy, které si můžete za zlomek ceny koupit v kterékoli obyčejné lékárně. Samostatnou kapitolu pak tvoří podvodné certifikáty o provedeném očkování, které lze zakoupit např. na darknetu. 

Online podvodníci také aktivně využívají dezinformací o 5G sítích a jejich negativním a neprověřeném účinku na lidské zdraví a nabízejí prodej tzv. USB bioštítů (5G USB Bio Shield), které 5G záření zaručeně odstíní a vytvoří kolem nás ochranný štít.  Stačí si jen zakoupit speciální USB flashku v ceně 350 $ (asi 8000,- Kč) a zapojit ji do našeho počítače. Ve skutečnosti ale žádný bioštít flashka nevytvoří - jde totiž o naprosto obyčejnou flashku za 130,- Kč, kterou koupíte v každém obchodě. 

Osvětová videa Prevíti na síti

Další informace o internetových podvodech všeho druhu s konkrétními ukázkami najdete v našem novém videoseriálu Prevíti na síti, který najdete na našem kanálu na YouTube. Samostatný díl také věnujeme podvodné reklamě:

Závěr

Základem obrany před podvodnou reklamou je především kritický přístup k informacím, které nám reklamní sdělení prezentuje. Ten zahrnuje celou řadu znalostí a dovedností, ke kterým patří schopnost vyhledat si informace o daném výrobku na relevantních www stránkách, ověřit si faktickou správnost reklamy, umět si např. přeložit informace psané v cizím jazyce, ověřit si cenu výrobku, dovednosti spojené s reverzním vyhledáváním fotografií apod. Člověk, který je vybaven těmito dovednostmi, se efektivněji maninulativním technikám, které podvodná reklama využívá, ubrání.

Kamil Kopecký
E-Bezpečí, Univerzita Palackého v Olomouci

Zdroje

Kuchta, R. Pravda o parazitech a jejich vymítačích. Vesmír.
https://vesmir.cz/cz/on-line-clanky/2015/09/pravda-parazitech-jejich-vymitacich.html

Všichni jsme napadeni parazity, kteří nás mohou zabít, lžou noví šmejdi. Nekupujte jejich výrobky. Rozhlas.cz
https://budejovice.rozhlas.cz/vsichni-jsme-napadeni-parazity-kteri-nas-mohou-zabit-lzou-novi-smejdi-nekupujte-7043426

Slibují, že vás zbaví parazitů. Sami parazitují na lidské důvěřivosti. iDNES.cz
https://www.idnes.cz/technet/veda/internetove-obchody-klamava-reklama-paraziti-proti-parazitum.A170222_131428_veda_pka

Šarlatáni diagnostikují parazity, těch je tu přitom málo, říká mikrobiolog. iDNES.cz
https://www.idnes.cz/plzen/zpravy/parazit-lecba-caj-fakultni-nemocnice-plzen-mikrobiologie-dokument-infiltrace.A180704_412930_plzen-zpravy_vb

Názvy se mění, šmejdi zůstávají. Vědci z Parazitologického ústavu vyvracejí nesmysly o parazitech a přípravcích proti nim. Vitalia.cz
https://www.vitalia.cz/clanky/nazvy-se-meni-smejdi-zustavaji-vedci-z-parazitologickeho-ustavu-vyvraci-nesmysly-o-parazitech-a-pripravcich-proti-nim/

$350 ‘5G Bioshield’ Radiation Protection Device Is A ... $6 USB Stick. Forbes.com
https://www.forbes.com/sites/johnkoetsier/2020/05/28/350-5g-bioshield-radiation-protection-device-is-a--6-usb-stick/?sh=2f4345377298

Podvodníci slibující pohádkové zisky jsou zpět. Po Kellnerovi či Čechovi vábí na Babiše, ten se chce bránit. iRozhlas.cz
https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/podvod-700-tisic-podvodnici-internet-reklama-facebook-idnes-andrej-babis-kellner_2110200500_vis

Podvodná reklama na bitcoiny se zaštiťuje Českou televizí i centrální bankou. Obě se od ní distancovaly. iRozhlas.cz
https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/bitcoin-podvodny-clanek-ceska-televize-cnb_1911081250_jak

Jak citovat tento text:
KOPECKÝ, Kamil. Strategie využívané podvodníky u podvodných reklam (a podvodných nákupů). E-Bezpečí, roč. 6, č. 2, s. 17-22. Olomouc: Univerzita Palackého, 2021. ISSN 2571-1679. Dostupné z: https://www.e-bezpeci.cz/index.php?view=article&id=2365

Projekt E-Bezpečí je vítězným projektem národního kola Evropské ceny prevence kriminality.

pohar

Partneři a spolupracující instituce

 

Generální partner projektu E-Bezpečí

logo o2

Další partneři a spolupracující instituce

 logo nadaceo2logo googlelogo msmtlogo mvcrlogo olomouclogo olomouckykrajlogo ostravalogo avastlogo hoaxlogo policielogo proglaslogo rozhlaslogo aukrologo linkabezpecilogo bsologo csoblogo pcentrumlogo microsoft bwlogo czniclogo nukiblogo podanerucelogo googleovachamp_logo.png

 

We use cookies

Na naší webové stránce používáme cookies. Některé z nich jsou nutné pro běh stránky, zatímco jiné nám pomáhají vylepšit vlastnosti stránky na základě uživatelských zkušeností (tracking cookies). Sami můžete rozhodnout, zda cookies povolíte. Mějte prosím na paměti, že při odmítnutí, nemusí být stránka zcela funkční.