Nenechte si ujít novinky z E-Bezpečí a přihlaste si odběr našeho newsletteru.

Eset podpořil E-Bezpečí
05. 06. 2025

Firma Eset podpořila E-Bezpečí licencemi jejich antivirového řešení. Velmi děkujeme!

Číst dál...

Výzva k účasti na výzkumu E-Bezpečí (2025)
11. 05. 2025

Vážená paní ředitelko, vážený pane řediteli,vážené kolegyně, vážení kolegové,dovolujeme si Vás jménem výzkumného týmu projektu E-Bezpečí z...

Číst dál...

Slovníček mladé generace
20. 04. 2025

Která slova používají děti a dospívající? A vyznáte se vlastně v jejich slangu? Mrkněte na náš slovníček.

Číst dál...


Home Rodiče, učitelé, žáci Rodiče, učitelé, žáci Komentář: Pexeso: Několik rozdílů mezi hrou zprostředkovanou počítačem a hrou dětí a rodičů

Přečteno jinde










































Podpořte nás

Podpořte naše aktivity a pomozte dětem a dospělým v nouzi. Již 15 let pomáháme dětem a dospělým řešit jejich problémy na internetu. Zapojte se i vy! Každá pomoc se počítá! Stačí kliknout na tlačítko DONATE.

Přihlásit odběr novinek


mini pexesoHned na úvod naše čtenáře uklidním - dnešní komentář nebude výbušný, nebude řešit vyloženě palčivé téma, neobjeví se agrese, ani únik intimních materiálů do online prostředí. Zaměříme se na docela jinou věc - podíváme se totiž na některé rozdíly mezi hrou, ve které spolu hraje dítě a rodič, a hrou, ve které hraje dítě s počítačem.

 


Hra je pro život každého člověka nesmírně důležitá, je to základní nástroj, pomocí kterého se od útlého věku učíme, rozvíjíme se a také se socializujeme. V rámci lekcí projektu E-Bezpečí cílených na rodiče a učitele pokládáme publiku jednoduchou otázku: Znáte hru Pexeso? Zkusme si teď zodpovědět jednoduchou otázku, co se dítě předškolního věku naučí, pokud bude hrát pexeso třeba na tabletu, a co se naučí, když bude hrát tu stejnou hru s rodiči - bez použití počítače? Zkuste si položit stejnou otázku i vy… a společně se pokusíme najít odpovědi.

Co se dítě naučí z pexesa hraného na tabletu?

Tablet samozřejmě naučí dítě pravidla hry (dodržení hry, přípravu a ukončení hry zajišťuje tablet). Dítě se naučí aplikaci spustit a vypnout (operační systémy jsou uživatelsky přívětivé).

Co se dítě naučí z pexesa hraného s rodičem?

Při hře s rodičem si dítě samozřejmě osvojí pravidla hry, podobně jako v prvním případě. Navíc pak získá celou dobu dalších dovedností:

1. Při obracení lístečků trénuje úchop, zdvih, manipulaci s předmětem, zařazení lístečku zpět do hracího pole - jemná motorika nesrovnatelně složitější než při klikání či pohybu prstem po tabletu.
2. Dítě si může vyzkoušet, co se stane při porušení pravidel hry - trénuje řešení konfliktu (zvládání emocí, ovládnutí se).
3. Dítě se naučí připravit si hrací pole a po hře si hru opět uklidit.
4. Dítě trénuje celou řadu sociálních dovedností - kontakt s jiným člověkem, přímá komunikace, projevování emocí a reakce na ně se zpětnou vazbou, rozvoj kamarádství a přátelství.
5. Trénuje trpělivost - každý nemusí hrát stejně rychle.

Velkou výhodou pexesa na tabletu je velká variabilita, lístečky se nepoztrácí a nedegradují, nezašpiní se a neohýbají, mohou být doplněny zvuky i animací. Rozdíly v samotné hře jsou však na první pohled jasné - hra na tabletu sice umožňuje, aby se dítě předškolního věku rychle zabavilo a ovládlo pravidla hry, hra s jinou lidskou bytostí však dítě naučí podstatně více a významným způsobem se podílí na jeho socializaci.

Doporučení na závěr:
Sdružení CZ.NIC připravilo super pexeso o kybernetické bezpečnosti, které si můžete vytisknout, vystřihnout a zahrát se svými dětmi. Více zde.

Pro E-Bezpečí
Kamil Kopecký

Jak citovat tento text:
KOPECKÝ, Kamil. Komentář: Pexeso: Několik rozdílů mezi hrou zprostředkovanou počítačem a hrou dětí a rodičů. E-Bezpečí, roč. 4 (2019), č. 1, s. 44-45. ISSN 2571-1679. Dostupné z: https://www.e-bezpeci.cz/index.php?view=article&id=1445

Výsledky projektu E-Bezpečí (2012-2024)

panel
235000 +
proškolených žáků ZŠ a SŠ
panel
90000 +
proškolených dospělých
panel
8000 +
podpořených obětí kyberkriminality
panel
300 +
vzdělávacích akcí ročně
panel
7800 +
odhalených případů kyberkriminality
panel
160000 +
unikátních návštěvníků webu ročně

Ocenění projektu E-Bezpečí

pohar
KYBER Cena 2023
(1. místo)
pohar
Nejlepší projekt prevence kriminality na místní úrovni 2023
(1. místo)
pohar
Evropská cena prevence kriminality 2015
(1. místo)

Partneři a spolupracující instituce

 

Generální partner projektu E-Bezpečí

logo o2

Další partneři a spolupracující instituce

 logo nadaceo2logo googlelogo msmtlogo mvcrlogo olomouclogo olomouckykrajlogo ostravalogo hoaxlogo policielogo rozhlaslogo linkabezpecilogo microsoft bwlogo czniclogo nukiblogo podanerucelogo googleovachamp_logo.png logo eset

 

Nenechte si ujít novinky z E-Bezpečí a přihlaste si odběr našeho newsletteru.

E-BEZPEČÍ: AI CHATBOT
xAhoj, jsem chatovací robot projektu E-Bezpečí a mohu ti pomoci zodpovědět základní otázky a vyřešit tvé problémy. Zvol si z nabídky, nebo svůj dotaz napiš přímo do chatu.