fbpx
Podpořte nás
05. 12. 2022

Podpořte aktivity projektu E-Bezpečí a pomůžete tak dětem i dospělým v nouzi. Podpořte třeba naši online poradnu, která již 12 let pomáhá obětem v...

Číst dál...

Práce z dezinformacemi ve školách - reportáž
02. 12. 2022

Česká televize natočila na našem workshopu zajímavou reportáž.

Číst dál...

Mapground
18. 11. 2022

Nový mapground zaměřený na mediální výchovu najdete zde.

Číst dál...


Home Rizikové jevy Učitelé, pozor! Žáci zvou do online výuky další uživatele, kteří pak výuku narušují, své trollování nahrávají a streamují záznamy hodin… třeba na Twitchi nebo TikToku.

Přečteno jinde










































Podpořte nás

Podpořte naše aktivity a pomozte dětem a dospělým v nouzi. Již 15 let pomáháme dětem a dospělým řešit jejich problémy na internetu. Zapojte se i vy! Každá pomoc se počítá! Stačí kliknout na tlačítko DONATE.

Přihlásit odběr novinek


mini videochatS přechodem škol na distanční formu vzdělávání - především pak na online synchronní výuku - se v online světě opětovně objevují rizikové fenomény spojené s únikem osobních údajů do online světa (nahrávky vyučovacích hodin bez souhlasu učitele a jejich sdílení prostřednictvím sociálních sítí, trollování online výuky změnami profilové fotografie, spamováním na zeď, sdílením odkazů na nevhodný obsah apod.), nově se pak objevují situace, kdy se do online výuky připojí další osoba, která začne výuku narušovat. Žáci totiž sdílejí své přihlašovací údaje do online výuky (např. ID číslo a PIN pro přístup do systému Zoom, kód pro přístup ke konkrétní videokonferenci atd.) s dalšími osobami, které pak mohou výuku sabotovat.

Pro učitele to znamená především to, že by měli omezit plánování vzdělávacích aktivit pomocí rozesílání identifikačních přístupů ke vzdělávacím lekcím svým žákům. Ty je totiž velmi snadné přeposlat dalším kamarádům, kteří mají v oblibě např. streamování.

Učitel Daniel Pražák před tímto chováním varuje např. na svém Twitteru:

Z pohledu trestního práva toto jednání ve většině případů trestné není, věc se však dá řešit s využitím občanského zákoníku či zákona na ochranu osobních údajů. Samotný proces je však poměrně komplikovaný, záleží na mnoha faktorech a okolnostech, jaké údaje a informace mohou být zneužity, jakým způsobem atd. Takovéto případy je skutečně důležité řešit individuálně a dle toho vyhledat příslušné porušení zákonného ustanovení,” uvádí kpt. Pavel Schweiner s Krajského ředitelství policie Olomouckého kraje.

Další právní pohled nabízí Advokátní kancelář SEDLAKOVA LEGA (Řizení školy):
Ve chvíli, kdy do on-line výuky vstoupí cizí osoba, která narušuje výuku, ponižuje učitele a následně tuto informaci sdílí on-line, může páchat trestný čin. Taková nahrávka totiž může být ponižující a může ohrozit společenskou vážnost učitele, což v některých případech může naplnit znaky trestného činu porušení tajemství listin a jiných dokumentů uchovávaných v soukromí dle § 183 trestního zákoníku, za který hrozí trest odnětí svobody až na dvě léta (v případě ohrožení společenské vážnosti). Jednání však musí být významně společensky škodlivé. Vždy je možné obrátit se na Policii ČR, pokud existuje podezření ze spáchání trestného činu a ta má povinnost dané jednání prošetřit.

Dále se také může jednat o přestupek v oblasti občanského soužití dle § 7 odst. 1 písm. a) zákona o některých přestupcích, za který hrozí pokuta až 15 000 Kč. Učitelé také mají možnost bránit se proti uveřejnění videozáznamu, které byly jinou osobou zachyceny a které mají poškozeného urazit nebo zesměšnit, a to prostřednictvím žaloby na ochranu osobnosti.

videoprdel

Jak z toho ven? Stačí změnit způsob plánování vzdělávacích akcí.

Existuje celá řada způsobů, jak minimalizovat riziko, že se do probíhající vzdělávací akce někdo dostane:

  1. Využívat komplexní uzavřené systémy, ve kterých má každý žák svůj unikátní e-mailový přístup (např. Microsoft Teams, Google Classroom apod.). Ke konkrétní plánované akci se pak dostanou pouze ti, kteří jsou v systému registrováni a přihlášeni (odpadá nutnost sdílet speciální kódy). 
  2. Využívat funkce “předsálí” (např. v systému Zoom, Skype apod.). S aktivovaným předsálím musí studenti po přihlášení k danému videochatu vyčkat, dokud jim učitel nepovolí přístup (neověří si jejich identitu).
  3. Využívat funkce “uzamknout” (např. v systému Zoom, Discord apod.). Po zahájení hodiny lze videochat uzamknout tak, že se do něj nemůže přihlásit nikdo další.
  4. Aktivně pracovat s uživatelskými oprávněními v jednotlivých systémech a vhodně nastavovat uživatelská práva a role. V praxi to znamená umět nastavit, jaké aktivity budou mít žáci v průběhu videohodiny povoleny (tj. zda budou moci nahrávat hodinu, pouštět mikrofon (unmute), psát na zeď, sdílet odkazy apod.).

Co je třeba říci, nahrávání obrazovky počítače (např. s využitím specializovaných programů) nelze nikdy stoprocentně zabránit. Každý student a žák, který ví, jak na to, si může záznam vyučovací hodiny velmi snadno pořídit a rozšířit. Není nutné automaticky předjímat, že by byl záznam z hodiny někdy v budoucnu zneužit, je však třeba s touto možností počítat…

Pro E-Bezpečí
Kamil Kopecký
Univerzita Palackého v Olomouci

Pin It
Jak citovat tento text:
KOPECKÝ, Kamil. Učitelé, pozor! Žáci zvou do online výuky další uživatele, kteří pak výuku narušují, své trollování nahrávají a streamují záznamy hodin… třeba na Twitchi nebo TikToku.. E-Bezpečí, roč. 5, č. 2, s. 19-21. Olomouc: Univerzita Palackého, 2020. ISSN 2571-1679. Dostupné z: https://www.e-bezpeci.cz/index.php?view=article&id=2034

Nejčtenější články za posledních 60 dní

Knížka Bezpečné chování na internetu pro kluky a pro holky je tu! Pomůže učitelům integrovat témata spojená s online bezpečností do běžné výuky

Verbovala Česká televize pomocí inzerátů placený komparz na demonstraci proti strachu? Ne, jde o dezinformaci.

Sociálními sítěmi se šíří dezinformace o údajné kritice členů Evropského parlamentu směrem k českému předsednictví a Petru Fialovi. Vyvolávají vlny nenávisti a jsou aktivně šířeny dál.

Počet online podvodů extrémně narůstá, uživatelé dělají stále stejné chyby

Co je to vlastně ten hoax, dezinformace, misinformace nebo třeba fake news? Čím se tyto termíny liší a co mají společného?

Sharenting u českých rodičů (2022)

Komentář: Může být učitel propuštěn, pokud ve svém volném čase šíří dezinformace?

Online poradna E-Bezpečí, řešené případy v druhém pololetí roku 2022, zase nárůst.

CEDMO startuje vzdělávací akce zaměřené na podporu mediální gramotnosti

Nabídka pro učitele a studenty učitelství

Jaké typy fotografií a videí dětí je podle českých rodičů nebezpečné sdílet?

Facebookem se šíří podvodná reklama na film Aquaman 2. Směřuje na soubor s malwarem.

Fact-checking vs. debunking

Nová podstránka E-Bezpečí připomíná důležitost fact-checkingu

Zavirovaná reklama na Facebooku nabízí ke stažení film Black Adam. Jde však o malware, neklikat.

Jak se tvoří fejkové screeny zpravodajských portálů, a to pouze s využitím prohlížeče www stránek?

 

Výsledky projektu E-Bezpečí (2012-2022)

panel
120000 +
proškolených žáků ZŠ a SŠ
panel
40000 +
proškolených dospělých
panel
5900 +
podpořených obětí kyberkriminality
panel
250 +
vzdělávacích akcí ročně
panel
5000 +
odhalených případů kyberkriminality
panel
130000 +
unikátních návštěvníků webu ročně

Projekt E-Bezpečí je vítězným projektem národního kola Evropské ceny prevence kriminality.

pohar

Partneři a spolupracující instituce

 

Generální partner projektu E-Bezpečí

logo o2

Další partneři a spolupracující instituce

 logo nadaceo2logo googlelogo msmtlogo mvcrlogo olomouclogo olomouckykrajlogo ostravalogo avastlogo hoaxlogo policielogo proglaslogo rozhlaslogo aukrologo linkabezpecilogo bsologo csoblogo pcentrumlogo microsoft bwlogo czniclogo nukiblogo podanerucelogo googleovachamp_logo.png

 

We use cookies

Na naší webové stránce používáme cookies. Některé z nich jsou nutné pro běh stránky, zatímco jiné nám pomáhají vylepšit vlastnosti stránky na základě uživatelských zkušeností (tracking cookies). Sami můžete rozhodnout, zda cookies povolíte. Mějte prosím na paměti, že při odmítnutí, nemusí být stránka zcela funkční.