E-Bezpečí samozřejmě funguje na sociálních sítích, nezapomeňte si nás přidat: https://www.facebook.com/EBezpeci, ...
Právě vydáváme novou příručku Sociální sítě (úvod do problematiky). Stahovat můžete zde.
Projekt E-Bezpečí se stal Nejlepším projektem prevence kriminality na místní úrovni roku 2023. Toto prestižní oddělení uděluje Ministerstvo vnitra ČR....
Phubbing je termín, který možná není všeobecně známý, ale jeho dopad na naše mezilidské vztahy je stále zřetelnější. Tento jev spočívá v tom, že člověk při rozhovoru nebo při společenském setkání upřednostňuje svůj smartphone před interakcí s ostatními lidmi. Příčinou je často naše závislost na sociálních médiích, zprávách nebo hrách. V tomto článku se podíváme na to, co phubbing přesně znamená, jaký má vliv na naše životy a jaké kroky můžeme podniknout, abychom se tomuto nežádoucímu chování vyhnuli.
Vážení a milí pedagogové, ředitelé, vychovatelé, vzdělávatelé,
zapojte se do nového výzkumu, který mapuje, jak jsou české školy připraveny na zavádění umělé inteligence (AI) do vzdělávání - ať už do výuky či do domácí přípravy žáků. Zajímá nás, jaké zkušenosti s umělou inteligencí máte, zda jste si již některý z AI nástrojů vyzkoušeli (ve škole, doma), zda se nástrojů umělé inteligence obáváte a zda si např. myslíte, že by vás umělá inteligence dokázala nahradit. Zajímá nás také, jestli jste již zaznamenali ve vaší škole případy zneužití AI třeba k podvádění, případně máte-li pro tyto situace vytvořena pravidla (v psané či nepsané podobě). Stejně tak bychom se rádi dozvěděli, zda máte představu o tom, jak konkrétně AI ve výuce využít.
Staňte se součástí nového výzkumu a vyplňte dotazník, který najdete na adrese:
https://aka.ms/aiveskole
Děkujeme!
Výzkum realizuje Centrum PRVoK Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci ve spolupráci s Microsoft ČR.
V těchto dnech vychází nová příručka pro učitele zaměřená na posilování mediální gramotnosti s názvem Na pravdě záleží – Jak učit o pravdě a lži na internetu (příručka pro učitele), kterou pro pedagogy připravili Kamil Kopecký, Dominik Voráč a René Szotkowski z Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci v rámci vědeckovýzkumného hubu Central European Digital Media Observatory. Příručka nabízí různé možnosti, jak s tématem pravdy a lži v online prostředí pracovat.
V dnešním textu se zaměříme na jeden z řady problémů, které jsou spojeny se zneužitím generativní neurální sítě ChatGPT. Nástroj ChatGPT je masově rozšířený a je využíván stovkami milionů uživatelů z celého světa. I když jde nástroj s mnoha užitečnými aplikacemi, může být také - bohužel - zneužit pro vytváření škodlivých kódů a malware. A právě to si představíme v našem dnešním textu. Úvodní poznámka: Pokud si chcete tento článek užít a máte připojenou webovou kameru, určitě ji povolte.
Za rok 2022 jsme v poradně E-Bezpečí (www.napisnam.cz) Univerzity Palackého v Olomouci zaznamenali nárůst případů. Hlášeny byly případy a problémy nejen od dětí, ale i dospělých. Neznamená to však, že by četnost případů hlášených dětmi nějak výrazně klesala. Naši poradci se stále více a více potýkají s problémy dětí, kteří si stěžují na úzkosti a psychické potíže. Objevují se jejich výroky, v nichž se svěřují s úmyslem se sebepoškodit, pokusit se o sebevraždu, a to v souvislosti s rizikovou zkušeností v kyberprostoru. V těchto případech využíváme velmi dobré spolupráce s Linkou bezpečí, na kterou tyto dětské oběti odkazujeme.