fbpx
Nové téma v online kurzu pro rodiče
20. 10. 2020

V našem online videokurzu E-Bezpečí pro rodiče je ode dneška nová lekce zaměřená na online závislosti.

Číst dál...

Poznáte, co je pravda a co lež?
18. 10. 2020

Vyzkoušejte náš malý hoaxový kvíz a odhalte, co je pravda a co lež... ...

Číst dál...

Panelová diskuse NÚKIB
04. 10. 2020

Zítra se v rámci festivalu FBI účastníme panelové diskuse NÚKIB. Detaily zde.

Číst dál...


Home Rizikové jevy Kyberšikana Kyberšikana zaměřená na učitele – jak jsou pachatelé vlastně trestáni?

Přečteno jinde










































1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 2.75 (2 Votes)

mini_trestPřed časem jsme na stránkách našeho portálu zveřejnili podrobné výsledky výzkumu kyberšikany zaměřené na české učitele základních a středních škol, který jsme zrealizovali v rámci aplikovaného výzkumu s našimi partnery – společností O2 Czech Republic a Seznam.cz. V rámci výzkumu jsme rovněž sledovali, zda a jakým způsobem byli pachatelé potrestáni.

Předně je třeba říci, že se oběťmi kybernetického útoku podle výsledků našeho výzkumu stalo 21,7 % učitelů, nicméně ve více než 24 % se pachatele vůbec nepodařilo odhalit, nemohl tedy být potrestán. Stejně tak nebyly potrestány osoby, které nepůsobí na dané škole (např. expartneři, sousedé učitele apod.). Data získaná od těchto pachatelů jsme proto oddělili a dále pracovali pouze z daty od žáků/studentů.

Výsledky zjištění přehledně shrnuje následující tabulka (kromě celkových výsledků tabulka obsahuje také tresty, které byly uděleny za útoky kratší než 1 týden a za útoky delší než 1 týden).

Jak byl pachatel či skupina pachatelů potrestán?

 

Celý soubor

Útoky do 1 týdne

Útoky nad 1 týden

 

Četnost

Relativ. četnost (%)

Četnost

Relativ. četnost (%)

Četnost

Relativ. četnost (%)

Napomenutí třídního učitele

38

3,43

19

4,25

17

2,80

Důtka třídního učitele

32

2,89

15

3,36

17

2,80

Důtka ředitele školy

60

5,41

29

6,49

30

4,93

Snížená známka z chování – 2

34

3,07

20

4,47

14

2,30

Snížená známka z chování – 3

21

1,89

7

1,57

13

2,14

Vyloučení ze školy (podmínečné)

10

0,90

6

1,34

4

0,66

Vyloučení ze školy (nepodmínečné)

5

0,45

3

0,67

2

0,33

Krátkodobý dobrovolný pobyt v dětském diagnostickém ústavu

4

0,36

1

0,22

3

0,49

Umístění do diagnostického ústavu

3

0,27

1

0,22

2

0,33

Pachatel nebyl potrestán

545

49,14

211

47,20

325

53,45

Je stále v řešení

3

0,27

0

0,00

3

0,49

Trest ze strany rodičů

1

0,09

1

0,22

0

0,00

Přiznání a omluva žáků vyučující před celým pedagogickým sborem

1

0,09

0

0,00

1

0,16

Pokuta za přestupek

2

0,18

2

0,45

0

0,00

Projednání přestupku na úřadu

1

0,09

0

0,00

1

0,16

Psychiatrické léčení

1

0,09

0

0,00

1

0,16

Podmínečný trest (soud)

1

0,09

0

0,00

1

0,16

Nevím

3

0,27

1

0,22

2

0,33

Výpověď

3

0,27

0

0,00

3

0,49

Omluva na přestupkové komisi

1

0,09

0

0,00

1

0,16

Pobyt v léčebně

1

0,09

0

0,00

1

0,16

Předvolán Policií ČR

1

0,09

0

0,00

1

0,16

Podmínečné udělení trestu odnětí svobody

2

0,18

0

0,00

2

0,33

Výtka

3

0,27

2

0,45

1

0,16

Domluva

7

0,63

4

0,89

3

0,49

Pohovor

9

0,81

5

1,12

4

0,66

Konfrontace pachatele s oběťmi

1

0,09

1

0,22

0

0,00

Nevyplnilo

313

28,22

119

26,62

153

25,16

Celkem

N =  1 118

N =  457

N =  607

Za kybernetické útoky na učitele v téměř polovině případů (49,14 %) nebyli pachatelé vůbec potrestáni, učitelé či vedení školy nepovažovali situaci za natolik vážnou, aby přistoupili k trestu, případně nedošlo k odhalení pachatele.

V 5,41 % případů vedení školy udělilo pachateli důtku třídního učitele, v 5 % případů pak sníženou známku z chování (v 3,07 % stupeň 2, v 1,89 % stupeň 3), případně napomenutí třídního učitele (3,43 %) či důtku třídního učitele (2,89 %).  Tresty vyloučení ze školy (podmínečné či – v případě splnění povinné školní docházky nepodmínečně) byly využity v méně než 2 % případů (15 případů z 1 118).

Pro E-Bezpečí,
Kamil Kopecký

 

Poznámka: Prezentovaná data jsou součástí habilitační práce autora.


Jak citovat tento text: KOPECKÝ, Kamil. Kyberšikana zaměřená na učitele – jak jsou pachatelé vlastně trestáni?. E-Bezpečí, roč. 1, č. 2, s. 27-29. Olomouc: Univerzita Palackého, 2016. ISSN 2571-1679. Dostupné z: https://www.e-bezpeci.cz/index.php?view=article&id=1203

Výsledky projektu E-Bezpečí (2012-2018)

panel
70000 +
proškolených žáků ZŠ a SŠ
panel
15000 +
proškolených dospělých
panel
3200 +
podpořených obětí kyberkriminality
panel
250 +
vzdělávacích akcí ročně
panel
4500 +
odhalených případů kyberkriminality
panel
120000 +
unikátních návštěvníků webu ročně

Projekt E-Bezpečí je vítězným projektem národního kola Evropské ceny prevence kriminality.

pohar

Partneři a spolupracující insitutuce

 

Generální partner projektu E-Bezpečí

logo o2

Další partneři a spolupracující instituce

 logo nadaceo2logo googlelogo msmtlogo mvcrlogo olomouclogo olomouckykrajlogo ostravalogo avastlogo hoaxlogo policielogo proglaslogo rozhlaslogo aukrologo linkabezpecilogo bsologo csoblogo pcentrumlogo microsoft bwlogo czniclogo nukiblogo podanerucelogo google/p>