fbpx
Kybergrooming.cz
05. 05. 2022

Aktualizujeme web věnovaný kybergroomingu - www.kybergrooming.cz

Číst dál...

E-Bezpečí můžete sledovat na Instagramu
02. 05. 2022

Používáte Instagram? No tak to nás můžete sledovat! Zkuste ...

Číst dál...

Napiszdonas.pl
30. 04. 2022

E-Bezpečí díky grantové podpoře programu InterReg provozuje poradenské služby i v Polsku. Vyzkoušet můžete adresu...

Číst dál...


Home Věda a výzkum Věda a výzkum U dětí 1. stupně ZŠ dominuje YouTube. Facebook jej předežene až ve 14 letech věku dítěte.

Přečteno jinde











































1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 2.75 (4 Votes)

mini_youtubeDěti prvního stupně ZŠ aktivně i pasivně využívají řadu internetových služeb, především však server zaměřený na sdílení a streamování videí YouTube. Ten žáci aktivně využívají v podstatě od útlého věku. Vysoký zájem o YouTube je dán především generací tzv. youtuberů, kteří jsou schopni nabídnout zajímavý a poutavý obsah i velmi malým dětem.

Podle výzkumu Sexting a rizikové seznamování českých dětí v kyberprostoru, který v letošním roce zrealizovalo Centrum prevence rizikové virtuální komunikace Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci ve spolupráci se společností O2 Czech Republic, YouTube u dětí dominuje zhruba do 14 let věku. Poté začínají využívat také Facebook (část z nich jej využívala i před touto věkovou hranicí). Facebook pak postupně YouTube předežene a v 17 letech věku dítěte jej využije více než 96 % dětí.

V 10 letech věku dítěte využívá YouTube dvakrát více dětí než Facebook, rozdíl ve využívání obou serverů se vyrovná zhruba ve 14 letech věku dítěte. Děti v drtivé většině preferují videa vytvářená youtubery - zejména tzv. letsplaye (záznamy z hraní počítačových her), zábavné videokanály (vtipy, humor), dívky pak sledují videokanály zaměřené na módu (fashion). Srovnání využívání obou služeb u dětí ve věku 9-17 let zachycuje následující graf.

Využívaní YouTube a Facebooku (dle věku dítěte)

graf_facebookvsyoutube

(n=4838)

Obsah, který je dětem v prostředí YouTube předkládán, není regulován zcela automaticky. Mezi závadný obsah, který by se na YouTube neměl objevit, patří nahota nebo sexuální obsah, nebezpečný nebo škodlivý obsah, násilný nebo explicitní obsah, obsah porušující autorská práva, nenávistný obsah, výhrůžky, spam a podvody. Aby bylo možné tento typ obsahu z YouTube odstranit, musel by YouTube dokázat veškerý svůj obsah nějakým sofistikovaným způsobem zkontrolovat. Toto je nereálné, každou minutu totiž jeho uživatelé na YouTube nahrají více než 300 hodin nových videí

Zůstává tedy několik málo možností:
1. Nahlašovat závadná videa k ostranění přímo YouTube (Centrum pro nahlašování obsahu a uplatňování zásad)
2. Kontrolovat, jaký obsah dítě na YouTube sleduje, a regulovat čas, který na YouTube tráví.
3. Produkovat a sdílet taková videa, která pravidla pro sdílení obsahu na YouTube neporušují.

 

Pro E-Bezpečí,
dr. Kamil Kopecký


Výsledky projektu E-Bezpečí (2012-2022)

panel
120000 +
proškolených žáků ZŠ a SŠ
panel
40000 +
proškolených dospělých
panel
5900 +
podpořených obětí kyberkriminality
panel
250 +
vzdělávacích akcí ročně
panel
5000 +
odhalených případů kyberkriminality
panel
130000 +
unikátních návštěvníků webu ročně

Projekt E-Bezpečí je vítězným projektem národního kola Evropské ceny prevence kriminality.

pohar

Partneři a spolupracující instituce

 

Generální partner projektu E-Bezpečí

logo o2

Další partneři a spolupracující instituce

 logo nadaceo2logo googlelogo msmtlogo mvcrlogo olomouclogo olomouckykrajlogo ostravalogo avastlogo hoaxlogo policielogo proglaslogo rozhlaslogo aukrologo linkabezpecilogo bsologo csoblogo pcentrumlogo microsoft bwlogo czniclogo nukiblogo podanerucelogo googleovachamp_logo.png

 

We use cookies

Na naší webové stránce používáme cookies. Některé z nich jsou nutné pro běh stránky, zatímco jiné nám pomáhají vylepšit vlastnosti stránky na základě uživatelských zkušeností (tracking cookies). Sami můžete rozhodnout, zda cookies povolíte. Mějte prosím na paměti, že při odmítnutí, nemusí být stránka zcela funkční.