fbpx
Podpořte nás
05. 12. 2022

Podpořte aktivity projektu E-Bezpečí a pomůžete tak dětem i dospělým v nouzi. Podpořte třeba naši online poradnu, která již 12 let pomáhá obětem v...

Číst dál...

Práce z dezinformacemi ve školách - reportáž
02. 12. 2022

Česká televize natočila na našem workshopu zajímavou reportáž.

Číst dál...

Mapground
18. 11. 2022

Nový mapground zaměřený na mediální výchovu najdete zde.

Číst dál...


Home Rizikové jevy Komentář: Zakázat mobilní telefon o přestávkách?

Přečteno jinde










































Podpořte nás

Podpořte naše aktivity a pomozte dětem a dospělým v nouzi. Již 15 let pomáháme dětem a dospělým řešit jejich problémy na internetu. Zapojte se i vy! Každá pomoc se počítá! Stačí kliknout na tlačítko DONATE.

Přihlásit odběr novinek


mini mobil2018V posledních dnech zasypaly média informace o zákazech mobilních telefonů ve škole, přičemž se stále častěji řeší, zda používání mobilních telefonů zakázat i o přestávkách. K tématu se vyjadřuje kdekdo, od herců, právníků, prodavaček, učitelů, rodičů či politiků.

Předně je třeba říci, k čemu vlastně přestávky mezi hodinami jsou. Základní a nejdůležitější úlohou přestávek je poskytnout dítěti čas na odpočinek po práci, kterou jeho mozek vykonával předcházející hodinu. Přestávky jako takové zlepšují produktivitu, přičemž kratší aktivity jsou v zásadě efektivnější než úkoly, které vyžadují delší soustředění. O přestávkách mozek přechází do pseudoklidového stavu, v rámci kterého je však stále aktivní a pracuje (např. zpracovává a ukládá informace z hodiny, plánuje apod.). O přestávkách je tedy vhodné vybírat žákům takové aktivity, při kterých mozek opětovně není zatěžován soustředěním a může relaxovat - především aktivity komunikační (sloužící k rozvoji sociálních dovedností), pohybové (ať již procházka či sport + dostatek kyslíku). Takto strávené přestávky umožní, že se bude dítě v dalších hodinách lépe soustředit, bude pozornější, kreativnější - v zásadě produktivnější. Samozřejmě vždy záleží na typu úkolu a cvičení, které učitel žákovi zadá, zde se ale bavíme o biologických souvislostech, ne o didaktice a přístupu pedagoga!

Bohužel je třeba uvědomit si, že přestávka je také prostor, ve kterém by měl relaxovat i učitel, což v zásadě zákaz používání mobilních telefonů omezí - při diskusích s učiteli jsem často slýchal názor, že pokud si dítě o přestávce hraje s mobilem, v zásadě se o něj učitel nemusí starat, nehrozí riziko úrazu a může odpočívat - žáci jsou díky mobilům jednoduše zombifikováni. V některých školách dokonce po této zkušenosti  (unavení pedagogové, větší riziko úrazu) opětovně používání mobilních telefonů o přestávkách ředitel povolil - kvůli učitelům. K tomu, aby bylo možné zákaz používání mobilních telefonů ve škole vůbec uskutečnit, totiž musí škola vytvořit pro žáky dostatek odpočinkových a sportovních zón, což se nyní stále častěji děje - např. prostor na míčové aktivity, ping-pong, odpočinková křesla atd. Ale zpět k biologiickým aspektům - co se vlastně děje při používání mobilního telefonu?

Při práci s mobilním telefon je mozek aktivní, soustředěný, oči jsou zaostřeny na obraz na mobilu, přičemž pro mozek je obtížnější obraz zpracovávat (ve srovnání s běžnou knihou) - právě díky tvarům s vysokým kontrastem proti pozadí na svítícím displeji s vysokým podílem tzv. modrého světla. I když hrajeme hru či píšeme text na FB, mozek v zásadě neodpočívá! Navíc dochází k únavě očí, která vzniká zvýšenou nutností omezit světlo dopadající na oko ze svítícího displeje, což se projeví tím, že oko bude méně mrkat - pouze 6-8 krát za minutu (neunavené oko 15-20 krát za minutu). A pokud oko méně mrká, daleko rychleji se vysuší, oči jsou zarudlé, pálí, cítíme nepříjemný pocit cizího tělesa v oku. Mimochodem počet případů tzv. syndromu suchého oka celosvětově mohutně narůstá a postiženo je stále více lidí v mladém věku. Mozek je tedy aktivní, ale kognitivní funkce se zhoršují (především paměť a koncentrace, u uživatelů s projevy závislosti také roste množství chyb), negativní vliv má na především přepínání koncentrace mezi mobilním telefonem a okolím.

Pominu teď řadou výzkumů prokázaný negativní dopad používání mobilního telefonu na děti s poruchami pozornosti (ADHD) a obecně dopad na závislostní chování projevující se např. nomofobií, syndromem FoMo, případně tzv. fantomovými vibracemi, vliv na emoce (podrážděnost) a “biologické hodiny” člověka (cirkadiánní cyklus, snižování melatoninu), případně prostý preventivní efekt v rámci zajištění bezpečnosti dítěte i pedagoga (kyberšikana, kyberbaiting apod.). Zůstanu čistě u mozkové aktivity - jednoduše řečeno, pokud bude dítě o přestávce, v rámci které má jeho mozek odpočívat, pracovat s mobilem, sníží se jeho produktivita, bude se další hodiny hůře soustředit, stejně tak si bude hůře pamatovat informace z předcházející hodiny.

Žákovi nelze zakázat nosit mobilní telefon do školy (jde o tzv. běžnou věc), jeho využívání lze však po dobu školní výuku regulovat - po dobu školní výuky se dle pokynu učitele stane učební pomůckou (což s sebou však nese také celou řadu problému, jako např. sociální nerovnost (každé dítě bude mít jinak drahý jinak výkonný mobil), odpovědnost školy za poškození telefonu (je-li mobil učební pomůckou), zajištění bezpečnosti (např. nabíječky na mobil) atd.). O přestávkách je však vhodné používání mobilního telefonu - z výše uvedených důvodů - omezit.

Pro E-Bezpečí
Kamil Kopecký

Pin It
Jak citovat tento text:
KOPECKÝ, Kamil. Komentář: Zakázat mobilní telefon o přestávkách?. E-Bezpečí, roč. 3, č. 2, s. 1-4. Olomouc: Univerzita Palackého, 2018. ISSN 2571-1679. Dostupné z: https://www.e-bezpeci.cz/index.php?view=article&id=1316

Nejčtenější články za posledních 60 dní

Knížka Bezpečné chování na internetu pro kluky a pro holky je tu! Pomůže učitelům integrovat témata spojená s online bezpečností do běžné výuky

Verbovala Česká televize pomocí inzerátů placený komparz na demonstraci proti strachu? Ne, jde o dezinformaci.

Sociálními sítěmi se šíří dezinformace o údajné kritice členů Evropského parlamentu směrem k českému předsednictví a Petru Fialovi. Vyvolávají vlny nenávisti a jsou aktivně šířeny dál.

Počet online podvodů extrémně narůstá, uživatelé dělají stále stejné chyby

Co je to vlastně ten hoax, dezinformace, misinformace nebo třeba fake news? Čím se tyto termíny liší a co mají společného?

Sharenting u českých rodičů (2022)

Komentář: Může být učitel propuštěn, pokud ve svém volném čase šíří dezinformace?

Online poradna E-Bezpečí, řešené případy v druhém pololetí roku 2022, zase nárůst.

CEDMO startuje vzdělávací akce zaměřené na podporu mediální gramotnosti

Nabídka pro učitele a studenty učitelství

Jaké typy fotografií a videí dětí je podle českých rodičů nebezpečné sdílet?

Facebookem se šíří podvodná reklama na film Aquaman 2. Směřuje na soubor s malwarem.

Fact-checking vs. debunking

Nová podstránka E-Bezpečí připomíná důležitost fact-checkingu

Zavirovaná reklama na Facebooku nabízí ke stažení film Black Adam. Jde však o malware, neklikat.

Jak se tvoří fejkové screeny zpravodajských portálů, a to pouze s využitím prohlížeče www stránek?

 

Výsledky projektu E-Bezpečí (2012-2022)

panel
120000 +
proškolených žáků ZŠ a SŠ
panel
40000 +
proškolených dospělých
panel
5900 +
podpořených obětí kyberkriminality
panel
250 +
vzdělávacích akcí ročně
panel
5000 +
odhalených případů kyberkriminality
panel
130000 +
unikátních návštěvníků webu ročně

Projekt E-Bezpečí je vítězným projektem národního kola Evropské ceny prevence kriminality.

pohar

Partneři a spolupracující instituce

 

Generální partner projektu E-Bezpečí

logo o2

Další partneři a spolupracující instituce

 logo nadaceo2logo googlelogo msmtlogo mvcrlogo olomouclogo olomouckykrajlogo ostravalogo avastlogo hoaxlogo policielogo proglaslogo rozhlaslogo aukrologo linkabezpecilogo bsologo csoblogo pcentrumlogo microsoft bwlogo czniclogo nukiblogo podanerucelogo googleovachamp_logo.png

 

We use cookies

Na naší webové stránce používáme cookies. Některé z nich jsou nutné pro běh stránky, zatímco jiné nám pomáhají vylepšit vlastnosti stránky na základě uživatelských zkušeností (tracking cookies). Sami můžete rozhodnout, zda cookies povolíte. Mějte prosím na paměti, že při odmítnutí, nemusí být stránka zcela funkční.