fbpx
Velké poděkování
13. 12. 2021

Tým E-Bezpečí děkuje všem, kteří nezištně podporují naše aktivity např. prostřednictvím systému PayPal. I díky vám naše služby fungují!

Číst dál...

Startuje videoseriál Prevíti na síti
16. 11. 2021

E-Bezpečí Univerzity Palackého startuje videoseriál o online podvodech s názvem Prevíti na síti. Více naleznete na našem kanálu na YouTube.

Číst dál...

Aktualizujeme videokurzy
30. 10. 2021

Aktualizujeme naše videokurzy a přidáváme nové kapitoly. Detaily naleznete zde.

Číst dál...


Home Rodiče, učitelé, žáci Rodiče, učitelé, žáci Komentář: Pexeso: Několik rozdílů mezi hrou zprostředkovanou počítačem a hrou dětí a rodičů

Přečteno jinde











































1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 3.45 (20 Votes)

mini pexesoHned na úvod naše čtenáře uklidním - dnešní komentář nebude výbušný, nebude řešit vyloženě palčivé téma, neobjeví se agrese, ani únik intimních materiálů do online prostředí. Zaměříme se na docela jinou věc - podíváme se totiž na některé rozdíly mezi hrou, ve které spolu hraje dítě a rodič, a hrou, ve které hraje dítě s počítačem.

 


Hra je pro život každého člověka nesmírně důležitá, je to základní nástroj, pomocí kterého se od útlého věku učíme, rozvíjíme se a také se socializujeme. V rámci lekcí projektu E-Bezpečí cílených na rodiče a učitele pokládáme publiku jednoduchou otázku: Znáte hru Pexeso? Zkusme si teď zodpovědět jednoduchou otázku, co se dítě předškolního věku naučí, pokud bude hrát pexeso třeba na tabletu, a co se naučí, když bude hrát tu stejnou hru s rodiči - bez použití počítače? Zkuste si položit stejnou otázku i vy… a společně se pokusíme najít odpovědi.

Co se dítě naučí z pexesa hraného na tabletu?

Tablet samozřejmě naučí dítě pravidla hry (dodržení hry, přípravu a ukončení hry zajišťuje tablet). Dítě se naučí aplikaci spustit a vypnout (operační systémy jsou uživatelsky přívětivé).

Co se dítě naučí z pexesa hraného s rodičem?

Při hře s rodičem si dítě samozřejmě osvojí pravidla hry, podobně jako v prvním případě. Navíc pak získá celou dobu dalších dovedností:

1. Při obracení lístečků trénuje úchop, zdvih, manipulaci s předmětem, zařazení lístečku zpět do hracího pole - jemná motorika nesrovnatelně složitější než při klikání či pohybu prstem po tabletu.
2. Dítě si může vyzkoušet, co se stane při porušení pravidel hry - trénuje řešení konfliktu (zvládání emocí, ovládnutí se).
3. Dítě se naučí připravit si hrací pole a po hře si hru opět uklidit.
4. Dítě trénuje celou řadu sociálních dovedností - kontakt s jiným člověkem, přímá komunikace, projevování emocí a reakce na ně se zpětnou vazbou, rozvoj kamarádství a přátelství.
5. Trénuje trpělivost - každý nemusí hrát stejně rychle.

Velkou výhodou pexesa na tabletu je velká variabilita, lístečky se nepoztrácí a nedegradují, nezašpiní se a neohýbají, mohou být doplněny zvuky i animací. Rozdíly v samotné hře jsou však na první pohled jasné - hra na tabletu sice umožňuje, aby se dítě předškolního věku rychle zabavilo a ovládlo pravidla hry, hra s jinou lidskou bytostí však dítě naučí podstatně více a významným způsobem se podílí na jeho socializaci.

Doporučení na závěr:
Sdružení CZ.NIC připravilo super pexeso o kybernetické bezpečnosti, které si můžete vytisknout, vystřihnout a zahrát se svými dětmi. Více zde.

Pro E-Bezpečí
Kamil Kopecký


Výsledky projektu E-Bezpečí (2012-2021)

panel
90000 +
proškolených žáků ZŠ a SŠ
panel
35000 +
proškolených dospělých
panel
3200 +
podpořených obětí kyberkriminality
panel
250 +
vzdělávacích akcí ročně
panel
4500 +
odhalených případů kyberkriminality
panel
120000 +
unikátních návštěvníků webu ročně

Projekt E-Bezpečí je vítězným projektem národního kola Evropské ceny prevence kriminality.

pohar

Partneři a spolupracující instituce

 

Generální partner projektu E-Bezpečí

logo o2

Další partneři a spolupracující instituce

 logo nadaceo2logo googlelogo msmtlogo mvcrlogo olomouclogo olomouckykrajlogo ostravalogo avastlogo hoaxlogo policielogo proglaslogo rozhlaslogo aukrologo linkabezpecilogo bsologo csoblogo pcentrumlogo microsoft bwlogo czniclogo nukiblogo podanerucelogo googleovachamp_logo.png

 

We use cookies

Na naší webové stránce používáme cookies. Některé z nich jsou nutné pro běh stránky, zatímco jiné nám pomáhají vylepšit vlastnosti stránky na základě uživatelských zkušeností (tracking cookies). Sami můžete rozhodnout, zda cookies povolíte. Mějte prosím na paměti, že při odmítnutí, nemusí být stránka zcela funkční.