fbpx
Nové plakáty na školní nástěnky od E-Bezpečí
22. 04. 2024

Vyzkoušejte naše nové letáčky pro školní nástěnky: Základní pravidla kybernetické bezpečnosti a Jak používat umělou inteligenci eticky.

Číst dál...

Online videokurz AI začínají využívat policisté
09. 04. 2024

Online videokurz E-Bezpečí začínají využívat policisté, k seznámení s umělou inteligencí je vynikající, odpadá nutnost scházet se prezenčně... děkujeme za...

Číst dál...

Objednávky
05. 04. 2024

Vzdělávací akce pro vaši školu - žáky, učitele, rodiče - můžete objednávat prostřednictvím e-mailu Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty....

Číst dál...


Home Rodiče, učitelé, žáci Rodiče, učitelé, žáci Komentář: Pexeso: Několik rozdílů mezi hrou zprostředkovanou počítačem a hrou dětí a rodičů

Přečteno jinde










































Přihlásit odběr novinek


mini pexesoHned na úvod naše čtenáře uklidním - dnešní komentář nebude výbušný, nebude řešit vyloženě palčivé téma, neobjeví se agrese, ani únik intimních materiálů do online prostředí. Zaměříme se na docela jinou věc - podíváme se totiž na některé rozdíly mezi hrou, ve které spolu hraje dítě a rodič, a hrou, ve které hraje dítě s počítačem.

 


Hra je pro život každého člověka nesmírně důležitá, je to základní nástroj, pomocí kterého se od útlého věku učíme, rozvíjíme se a také se socializujeme. V rámci lekcí projektu E-Bezpečí cílených na rodiče a učitele pokládáme publiku jednoduchou otázku: Znáte hru Pexeso? Zkusme si teď zodpovědět jednoduchou otázku, co se dítě předškolního věku naučí, pokud bude hrát pexeso třeba na tabletu, a co se naučí, když bude hrát tu stejnou hru s rodiči - bez použití počítače? Zkuste si položit stejnou otázku i vy… a společně se pokusíme najít odpovědi.

Co se dítě naučí z pexesa hraného na tabletu?

Tablet samozřejmě naučí dítě pravidla hry (dodržení hry, přípravu a ukončení hry zajišťuje tablet). Dítě se naučí aplikaci spustit a vypnout (operační systémy jsou uživatelsky přívětivé).

Co se dítě naučí z pexesa hraného s rodičem?

Při hře s rodičem si dítě samozřejmě osvojí pravidla hry, podobně jako v prvním případě. Navíc pak získá celou dobu dalších dovedností:

1. Při obracení lístečků trénuje úchop, zdvih, manipulaci s předmětem, zařazení lístečku zpět do hracího pole - jemná motorika nesrovnatelně složitější než při klikání či pohybu prstem po tabletu.
2. Dítě si může vyzkoušet, co se stane při porušení pravidel hry - trénuje řešení konfliktu (zvládání emocí, ovládnutí se).
3. Dítě se naučí připravit si hrací pole a po hře si hru opět uklidit.
4. Dítě trénuje celou řadu sociálních dovedností - kontakt s jiným člověkem, přímá komunikace, projevování emocí a reakce na ně se zpětnou vazbou, rozvoj kamarádství a přátelství.
5. Trénuje trpělivost - každý nemusí hrát stejně rychle.

Velkou výhodou pexesa na tabletu je velká variabilita, lístečky se nepoztrácí a nedegradují, nezašpiní se a neohýbají, mohou být doplněny zvuky i animací. Rozdíly v samotné hře jsou však na první pohled jasné - hra na tabletu sice umožňuje, aby se dítě předškolního věku rychle zabavilo a ovládlo pravidla hry, hra s jinou lidskou bytostí však dítě naučí podstatně více a významným způsobem se podílí na jeho socializaci.

Doporučení na závěr:
Sdružení CZ.NIC připravilo super pexeso o kybernetické bezpečnosti, které si můžete vytisknout, vystřihnout a zahrát se svými dětmi. Více zde.

Pro E-Bezpečí
Kamil Kopecký

 

Jak citovat tento text:
KOPECKÝ, Kamil. Komentář: Pexeso: Několik rozdílů mezi hrou zprostředkovanou počítačem a hrou dětí a rodičů. E-Bezpečí, roč. 4, č. 1, s. 44-45. ISSN 2571-1679. Dostupné z: https://www.e-bezpeci.cz/index.php?view=article&id=1445


 

Výsledky projektu E-Bezpečí (2012-2022)

panel
160000 +
proškolených žáků ZŠ a SŠ
panel
45000 +
proškolených dospělých
panel
7000 +
podpořených obětí kyberkriminality
panel
250 +
vzdělávacích akcí ročně
panel
5500 +
odhalených případů kyberkriminality
panel
160000 +
unikátních návštěvníků webu ročně

Ocenění projektu E-Bezpečí

pohar
KYBER Cena 2023
(1. místo)
pohar
Nejlepší projekt prevence kriminality na místní úrovni 2023
(1. místo)
pohar
Evropská cena prevence kriminality 2015
(1. místo)

Partneři a spolupracující instituce

 

Generální partner projektu E-Bezpečí

logo o2

Další partneři a spolupracující instituce

 logo nadaceo2logo googlelogo msmtlogo mvcrlogo olomouclogo olomouckykrajlogo ostravalogo hoaxlogo policielogo rozhlaslogo linkabezpecilogo microsoft bwlogo czniclogo nukiblogo podanerucelogo googleovachamp_logo.png

 

We use cookies

Na naší webové stránce používáme cookies. Některé z nich jsou nutné pro běh stránky, zatímco jiné nám pomáhají vylepšit vlastnosti stránky na základě uživatelských zkušeností (tracking cookies). Sami můžete rozhodnout, zda cookies povolíte. Mějte prosím na paměti, že při odmítnutí, nemusí být stránka zcela funkční.