fbpx
Aktualizujeme Kybergrooming.cz
06. 06. 2021

Doména kybergrooming.cz byla dlouho prázdná, proto jsme ji museli aspoň trochu zaplnit. Více na...

Číst dál...

Pravda, nebo lež? Nový cyklus E-Bezpečí o mýtech kolem nás
02. 06. 2021

Dnešního dne jsme odstartovali nový cyklus zaměřený na mýty kolem nás: Pravda, nebo lež? Každý pracovní den na našich sociálních sítích naleznete...

Číst dál...

Vyznáš se v mýtech a hoaxech? Dokážeš rozpoznat, co je pravda a co je lež?
25. 05. 2021

Vyznáš se v mýtech a hoaxech? Dokážeš rozpoznat, co je pravda a co je lež? Vyzkoušej náš malý kvíz na adrese:...

Číst dál...


Home Z naší kuchyně Level 2 online vzdělávací hry o internetové bezpečnosti pro žáky základních škol je tu! Tématem je tentokrát problematika ochrany osobních údajů na internetu.

Přečteno jinde










































1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 5.00 (1 Vote)

mini_ih.jpgPedagogové z E-Bezpečí Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci v těchto dnech otevírají nový level online hry zaměřené na online bezpečnost pro žáky základních škol Internet Highway (www.internethighway.cz). Hlavním tématem je ochrana osobních údajů v online prostředí a rizika, která se s nadměrným sdílením těchto informací na internetu pojí. 

 “Nový level je postaven především na příběhu holčičky Elišky, které někdo z uživatelů internetu ukradl jejího psa Fíka. Eliška má však k dispozici pouze přezdívky podezřelých,” odhaluje Kamil Kopecký z projektu E-Bezpečí PdF UP, jeden ze dvou autorů hry. Zároveň doplňuje: “Hráči (žáci) pak mají za úkol Elišce pomoci odhalit, kdo Fíka ukradl, pátrají po digitálních stopách, odhalují identitu podezřelých, zajišťují jejich fotografie apod.

V průběhu hry se žáci přirozenou cestou seznamují s problematikou digitálních stop a ochranou osobních údajů, na své cestě internetovou dálnicí odhalují např., co jsou cookies, IP adresa, v čem je rizikové sdílet fotografie či videa. Seznámí se také s reverzním vyhledáváním fotografií a skrytými informacemi ve fotografiích (metadaty), automatickým rozpoznáváním obličejů na fotografiích, naučí se např. podle IP adresy zjistit, z jakého města se uživatelé připojují apod. Proces jejich sebeučení je podtržen tzv. memory cards, online kartičkami s klíčovými informacemi, které se ve hře dozvěděli. To vše zábavnou herní formou, ve které nesmí chybět akce (v našem případě likvidování hackerů stahujících data z našich systémů), ale také luštění různých hlavolamů a pomáhání všem obyvatelům internetové dálnice v nouzi.

l2a.jpg

V dalším levelu online vzdělávací hry potažmo v celé hře se snažíme o propracovaný koncept skrytých a vzájemně propojených informací a úkolů s postupnou gradací. Obsah hry je navržen tak, aby hráče provázel příběhem a nabízel návodné informace, ale zároveň vybízí k hledání (objevování) poznatků a jejich následnému propojování do širších souvislostí,” odhaluje další z dvojice autorů hry René Szotkowski z projektu E-Bezpečí PdF UP. Zároveň dodává: “Hráč (žák) je aktivitami hry vtažen do děje, který upozorňuje na nekonzistentnost informací v oblasti rizik přílišného sdílení osobních údajů na internetu. ” 

Do testování se měli možnost zapojit i žáci Gymnázia Olgy Havlové v Ostravě. Do role testerů se vžili velice rychle a se zápalem. Následné reakce byly velmi pozitivní, chválili si zpestření online výuky spojené se získáváním nových informací. Někteří žáci vyzdvihli zábavnou formu hry, ziskávání nových informací nebo třeba její provedení. Ve chvíli, kdy se jim nepodařilo něco najít, domáhali se rady, jak všechno zdárně vyřešit a dohrát hru do konce,” hodnotí zapojení svých žáků Pavla Střílková, která učí na Gymnáziu Olgy Havlové a zároveň se podílí na projektu E-Bezpečí PdF UP.

Do testování hry byli (kromě dětí a dospělých) zapojeni také vybraní policejní vyšetřovatelé, kteří se snažili společně se svými potomky zajistit všechny digitální stopy, odhalit pachatele a dostat se do kýženého cíle. Zde lze vypíchnout přínos kpt. Pavla Schweinera z oddělení kyberkriminality KRPOL, který se stal také tváří jednoho ze vzdělávacích materiálů právě uvnitř nového levelu. 

Online hra Internet Highway hledá nové cesty, jak žáky přirozenou cestou vzdělávat v oblasti online bezpečnosti, jak využít co nejvíce jejich vlastní aktivity a přirozené touhy prozkoumávat a objevovat. Zároveň představuje zajímavý vzdělávací prostředek pro učitele a rodiče. 

Postupně budou vznikat další a další úrovně, které se budou zaměřovat na oblast autorského práva na internetu, kyberšikanu, sexuální predátory, ale také např. dezinformace, hoaxy  apod. Nápadů a směrů je skutečně mnoho. Hra funguje v běžném prohlížeči, ať již na počítači či tabletu, a je zcela zdarma. Bližší informace a novinky o hře najdete na FB stránce https://www.facebook.com/internethighwaygame, samotnou hru si pak můžete zahrát na www.internethighway.cz.

Jak citovat tento text: KOPECKÝ, Kamil. Level 2 online vzdělávací hry o internetové bezpečnosti pro žáky základních škol je tu! Tématem je tentokrát problematika ochrany osobních údajů na internetu.. E-Bezpečí, roč. 6, č. 1, s. 37-39. Olomouc: Univerzita Palackého, 2021. ISSN 2571-1679. Dostupné z: https://www.e-bezpeci.cz/index.php?view=article&id=2209

Výsledky projektu E-Bezpečí (2012-2018)

panel
90000 +
proškolených žáků ZŠ a SŠ
panel
35000 +
proškolených dospělých
panel
3200 +
podpořených obětí kyberkriminality
panel
250 +
vzdělávacích akcí ročně
panel
4500 +
odhalených případů kyberkriminality
panel
120000 +
unikátních návštěvníků webu ročně

Projekt E-Bezpečí je vítězným projektem národního kola Evropské ceny prevence kriminality.

pohar

Partneři a spolupracující instituce

 

Generální partner projektu E-Bezpečí

logo o2

Další partneři a spolupracující instituce

 logo nadaceo2logo googlelogo msmtlogo mvcrlogo olomouclogo olomouckykrajlogo ostravalogo avastlogo hoaxlogo policielogo proglaslogo rozhlaslogo aukrologo linkabezpecilogo bsologo csoblogo pcentrumlogo microsoft bwlogo czniclogo nukiblogo podanerucelogo googleovachamp_logo.png