fbpx
Nová knížka z dílny E-Bezpečí o online podvodech je tu.
03. 09. 2021

Co je to phishing, romance scam, CEO scam a další druhy online podvodů? Dozvíte se v naší nové knížce. Stahujte zcela zdarma zde.

Číst dál...

Stop Cybercrime
30. 08. 2021

Projekt Stopcybercrime.cz stále nabízí možnost vzdělávání pro různé cílové skupiny ZDARMA. Vyzkoušejte.

Číst dál...

Animace do výuky
30. 08. 2021

Na YouTube kanálu E-Bezpečí naleznete speciální playlist animací pro volné využití ve výuce. Vyzkoušejte!

Číst dál...


Home Rizikové jevy Rizika sociálních sítí Stručný přehled vybraných podmínek užívání Facebooku

Přečteno jinde










































1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

mini_fb1„Facebook byl, je a bude zdarma.“ – hlásá úvodní stránka nejznámější sociální sítě současnosti s celkovým počtem více jak miliardy aktivních uživatelů. Ale je tomu skutečně tak? Ti z nás, kteří si poctivě (rozuměj od začátku do konce) přečetli Podmínky použití Facebooku a sledují jejich další vývoj (viz Poznámka), si to už nemyslí… A možná také z tohoto důvodu byl celý Facebook již od svých počátků přeložen do perfektní češtiny, ale jeho podmínky užívání se překladu z anglického do českého jazyka dočkaly až v minulém roce (2012). U Facebooku ovšem nestačí věnovat pozornost jen Podmínkám použití a dokumentům, které jsou pod nimi umístěny (např. Platební podmínky, Zásady komunity), ale i Zásadám používání dat a Použití souborů cookie – viz obrázek přihlašovací stránky Facebooku. V následujícím textu proto uvádíme přehled vybraných podmínek užívání Facebooku a jiných ustanovení, o kterých by měli všichni uživatelé určitě vědět.

fbrene1

- „Souhlasíte s přenesením a zpracováním svých osobních údajů ve Spojených státech amerických.“(Podmínky použití: bod 17. Zvláštní ustanovení pro uživatele mimo Spojené státy americké)
Zde není zapotřebí jakéhokoliv komentáře.

- „Další informace, které o vás získáváme: …vaši IP adresu a další informace týkající se položek, jako jsou vaše internetové služby, lokalitu, typ prohlížeče, který používáte, nebo stránky, jež navštívíte. Můžeme například získat vaši GPS polohu nebo další informace o umístění, abychom vám mohli sdělit, zda se ve vašem okolí nenacházejí někteří vaši přátelé. … Data obdržíme vždy, když spustíte hru, aplikaci nebo web, které používají platformu Facebook, nebo navštívíte web s funkcí Facebooku, někdy také prostřednictvím souborů cookies.“
Informace, které o vás obdržíme, používáme pro spolupráci se službami a funkcemi, jež poskytujeme vám a ostatním uživatelům…“(Zásady používání dat: Informace, které o vás získáváme)

Tato položka nám jasně říká, jak získává Facebook naše osobní údaje a jak s nimi dále nakládá – poskytuje je třetím stranám.

- „Pro obsah chráněný právy k duševnímu vlastnictví, jako jsou fotografie a videa (obsah podléhající duševnímu vlastnictví, DV), nám výslovně udělujete… nevýhradní, přenosnou, převoditelnou, celosvětovou bezúplatnou (royalty-free) licenci na použití veškerého obsahu, který zveřejníte na Facebooku…“A „jestliže obsah podléhající DV odstraníte, bude odstraněn obdobným způsobem, jako při přesunutí do Koše v počítači. Berete však na vědomí, že odebraný obsah může existovat v záložních kopiích po přiměřeně dlouhou dobu (nebude však dostupný ostatním).“(Podmínky použití: bod 2. Sdílení vašeho obsahu a informací)

Jednoduše řečeno, cokoliv vytvoříte (např. složíte píseň, zhotovíte fotografii, napíšete báseň atp.) a zavěsíte na síť, může Facebook využít ke komerčním účelům, což také dělá a autora nebo uživatele o tom samozřejmě neinformuje. Co znamená spojení „přiměřeně dlouhá doba“ Facebook nespecifikuje. Materiál si tak může ponechat i napořád.

- „Pokud používáte nějakou aplikaci, můžete jí být vyzváni k udělení povolení přístupu k vašemu obsahu a informacím i obsahu a informacím, které s vámi sdíleli jiní uživatelé. Vyžadujeme, aby aplikace respektovaly vaše soukromí. Svým souhlasem s danou aplikací budete moci nastavit, který obsah a informace může tato aplikace využívat, ukládat a přenášet.“
(Podmínky použití: bod 2. Sdílení vašeho obsahu a informací)

Aplikace (např. hry), jež se na Facebooku vyskytují, ve většině případů nepatří společnosti Facebook, ale tzv. třetím stranám, tj. různým firmám a společnostem. Ty Vám umožní používat jejich produkt, ale na oplátku požadují přístup k profilu a osobním údajům. Tváří se však, že jsou zadarmo.

- „Při používání služby Facebook budete dodržovat všechny příslušné zákony.
(Podmínky použití: bod 19. Ostatní)

-  „Veškeré žaloby, soudní řízení nebo spory vůči nám vzešlé z tohoto Prohlášení nebo používání služby Facebook nebo v souvislosti s nimi budete vznášet výhradně u státního nebo federálního soudu v Santa Clara County, USA,“ což může být pro nejednoho občana České republiky takřka nemožné…„Toto prohlášení a vaše případné žaloby na nás se řídí zákony státu Kalifornie, USA, bez ohledu na kolizi právních ustanovení. Souhlasíte, že případné soudní spory budou podléhat jurisdikci soudů v Santa Clara County, Kalifornie, USA.“(Podmínky použití: bod 16. Spory)

Americká firma Facebook tak jasně dává najevo, že se řídí kalifornským nikoliv českým právem, a to platí pro všechny uživatele Facebooku, ať jsou z kterékoliv části světa. Speciální ustanovení platí pouze pro uživatele v Německu, viz Podmínky použití: bod 17.Případné soudní spory jsou taktéž řešeny pouze v Kalifornii v USA.

- „Pokud vůči nám někdo podá žalobu týkající se vašich kroků, obsahu nebo informací na Facebooku, odškodníte nás v souvislosti s touto žalobou za veškeré škody, ztráty a výdaje jakéhokoli druhu (včetně přiměřených poplatků a nákladů na právní zastoupení).“(Podmínky použití: bod 16. Spory)

I když Facebook uvádí, že nezodpovídá za obsah ani informace ukládané na Váš profil (Podmínky použití: bod 16. Spory, 2. odstavec), přesto se jistí touto klauzulí. Jako příklad bychom mohli uvést rozeslání škodlivého kódu (např. malware – počítačový vir, spyware, adware, trojský kůň atp.) z Vašeho účtu, aniž o tom třeba víte. A pokud by došlo k poškození nějaké firmy či instituce skrze tento kód rozeslaný mezi ostatní uživatele z Vašeho účtu, může si daná firma nárokovat odškodné po společnosti Facebook a Facebook následně po Vás.Jedná se sice o nejhorší možný scénář, ale i na ten je Facebook připraven.

fbrene2

Tým E-Bezpečí proškolil do dnešních dní po celé České republice celkem 16 905 dětí, 2 495 učitelů a 1 205 policistů a za celou dobu svého působení dostává na tutéž otázku stále stejnou odpověď: „Četli jste si podmínky užívání Facebooku?“ – „Ne.“A přitom Facebook není jediný, kdo tvrdí, že je zdarma, jako další příklad bychom mohli uvést třeba ICQ, popř. Skype atd. Naše rada tedy zní: „Seznamte se s pravidly užívání služeb na internetu, ať víte, k čemu všemu dáváte svůj souhlas!“

za tým E-Bezpečí
Mgr. Pavla Dobešová, Ph.D.
PhDr. René Szotkowski, Ph.D.

Poznámka:
Od 3. do 10. 12. 2012 proběhlo na Facebooku hlasování, jež mělo rozhodnout o tom, zda budou nebo nebudou přijata nová pravidla užívání této sociální sítě. A vzhledem k pramalé snaze vedení Facebooku informovat uživatele o tomto počinu a vzhledem k nereálnému požadavku, aby se hlasování zúčastnilo alespoň 30 %, tj. 300 milionů uživatelů, byly nové podmínky použití schváleny.

(3) Facebook – Použití souborů cookie. [online]. [cit. 20. 12. 2012]. Dostupné na Internetu: <http://www.facebook.com/help/cookies/>.

Výsledky projektu E-Bezpečí (2012-2018)

panel
90000 +
proškolených žáků ZŠ a SŠ
panel
35000 +
proškolených dospělých
panel
3200 +
podpořených obětí kyberkriminality
panel
250 +
vzdělávacích akcí ročně
panel
4500 +
odhalených případů kyberkriminality
panel
120000 +
unikátních návštěvníků webu ročně

Projekt E-Bezpečí je vítězným projektem národního kola Evropské ceny prevence kriminality.

pohar

Partneři a spolupracující instituce

 

Generální partner projektu E-Bezpečí

logo o2

Další partneři a spolupracující instituce

 logo nadaceo2logo googlelogo msmtlogo mvcrlogo olomouclogo olomouckykrajlogo ostravalogo avastlogo hoaxlogo policielogo proglaslogo rozhlaslogo aukrologo linkabezpecilogo bsologo csoblogo pcentrumlogo microsoft bwlogo czniclogo nukiblogo podanerucelogo googleovachamp_logo.png