Novinka! Jednotliví zájemci o přístup do videokurzu Základy umělé inteligence se nyní mohou registrovat do našeho inovovaného kurzu přímo na webu a...
Zapojte své žáky do průzkumu, který se zaměřuje na to, jak používají umělou inteligenci - a to jak doma, tak i ve škole. Zapojit se mohou zde.
Přidejte se do komunity E-Bezpečí na FB.
K jednomu z nejrozšířenějších mýtů spojených s používáním informačních a komunikačních technologií patří mýtus o tom, že děti toho s technologiemi umí více, než jejich rodiče či učitelé. Tvrzení vychází především z toho, že děti tráví v online prostředí velké množství času. Zároveň je třeba upozornit na to, že tento čas tráví tím, co je baví, ať už jde o herní obsah, filmy, seriály či hudbu nebo sledování oblíbených influencerů. To automaticky neznamená, že se zde s jistotou něco speciálního naučí (a že dokáží technologie využívat funkčně). Velkou neznámou jsou pak dovednosti (skills) spojené s bezpečným používáním internetových služeb. Jakými dovednostmi by tedy žáci při práci s internetem měli disponovat?
V poslední době se umělá inteligence stává čím dál tím více využívanou technologií. To ale neznamená, že by nešlo najít způsoby, jak se dá zneužít. Někteří žáci základních a středních škol se např. snaží využít umělou inteligenci k psaní referátů či jiných prací v češtině a angličtině, aby se vyhnuli problémům s náročnou prací a časovým omezením. Učitelé pak bohužel nedokáží rozpoznat, zda práci napsat žák, nebo zda byla práce vytvořena jiným způsobem. Žáci pak získají výborné známky a pochvalu učitele.
Neustále se objevují různé formy podvodů, například v podobě volně šiřitelných e-mailů. Jedním z nich je stále často doručovaný podvodný e-mail tvářící se jako předvolání-výzva z důvodu porušení zákona.
Poradna projektu E-Bezpečí již 13 let pomáhá dětem (a dospělým) řešit jejich problémy s internetem, ať už jde třeba o kyberšikanu, vydírání, vyhrožování či dokonce sexuální zneužívání v online prostředí. V posledních letech bohužel počet případů trvale roste a obětí kybernetické kriminality přibývá. Dětské oběti se se svým problémem často nesvěří ani rodičům, ani učitelům, ale ani svým kamarádům... a hledají pomoc v anonymitě internetu. Podpořte činnost naší poradny a přispějte na náš provoz, každá podpora se počítá. A jednou u nás bude hledat pomoc třeba i vaše dítě...
Stačí kliknout, každá pomoc má smysl.
Před několika měsíci vydala Univerzita Palackého v Olomouci (Centrum prevence rizikové virtuální komunikace PdF UP) ve spolupráci s Microsoft ČR výzkumnou zprávu shrnující klíčová zjištění výzkumu Sharenting u českých rodičů (2022). Ten upozorňuje na rizika sdílení intimních (a dalších citlivých) materiálů dětí v online prostředí jejich vlastními rodiči a především pak upozorňuje na fotografie a videa, na kterých je dítě zcela nahé (např. při sprchování, koupání, přebalování, křtu). Co je však zajímavé, fotografie a videa nahých dětí sdílejí kromě rodičů také jejich prarodiče - babičky a dědečkové. Ti bohužel obvykle nebývají poučeni, jaká rizika při sdílení podobných fotografií hrozí.
Opět tu máme vlnu phishingu zaměřenou na klienty ČSOB. Do e-mailových schránek dorazí e-mail o tom, že váš účet u ČSOB byl dočasně zablokován z důvodu neobvyklých pokusů o přihlášení. "Aktivovat účet" pak opětovně můžete prostřednictvím odkazu, který vede na podvodné stránky napodobující ČSOB online bankovnictví. Neklikat, nezadávat informace, označit jako spam a smazat.
Před několika týdny jsme upozornili na rizika (ale samozřejmě i příležitosti), která jsou spojena s masovým rozvojem umělé inteligence (neurálních sítí), především pak modelu GPT3 od OpenAI. Za poměrně krátkou dobu byla publikována nová, propracovanější verze, která umožňuje generovat srozumitelné texty ještě lépe, než tomu bylo před půl rokem. Nově byl také spuštěn ChatGPT, který je optimalizován pro využití právě v rámci mezilidské, respektivě “lidsko-strojové” komunikace. Jakým způsobem tyto technologie promění svět? A jaká rizika jsou s aktivním využíváním AI spojena, třeba v akademické a vědecké oblasti? O tom všem v našem dnešním textu.