fbpx
Podpořte nás
05. 12. 2022

Podpořte aktivity projektu E-Bezpečí a pomůžete tak dětem i dospělým v nouzi. Podpořte třeba naši online poradnu, která již 12 let pomáhá obětem v...

Číst dál...

Práce z dezinformacemi ve školách - reportáž
02. 12. 2022

Česká televize natočila na našem workshopu zajímavou reportáž.

Číst dál...

Mapground
18. 11. 2022

Nový mapground zaměřený na mediální výchovu najdete zde.

Číst dál...


Home Rizikové jevy Další témata Rizika nakupování v e-shopech

Přečteno jinde










































Podpořte nás

Podpořte naše aktivity a pomozte dětem a dospělým v nouzi. Již 15 let pomáháme dětem a dospělým řešit jejich problémy na internetu. Zapojte se i vy! Každá pomoc se počítá! Stačí kliknout na tlačítko DONATE.

Přihlásit odběr novinek


mini_eshopNakupování v e-shopech (internetových obchodech) je mezi lidmi stále více populární. Dokladem toho je zjištění Českého statistického úřadu (ČSÚ), podle kterého mělo v minulém roce (tj. 2015) zkušenost s nákupem zboží v e-shopu celkem 42 % Čechů a počet nakupujících přes internet nadále stoupá.

 

Obliba tohoto způsobu nakupování je pochopitelná – šetří nám čas, je pohodlné, máme obrovský výběr nejrůznějšího zboží a objednané zboží je nám nakonec doručeno až do místa našeho bydliště. Zkrátka ideální způsob nákupu. Je tomu tak ale ve skutečnosti? Nebo existují nějaká rizika?

Pokud se budeme řídit základními pravidly nutnými k bezpečnému nakupování na internetu, je možné rizika minimalizovat. Pokud ovšem daná pravidla nedodržíme, můžeme přijít o nemalé finanční prostředky. Dále proto uvádíme několik užitečných rad, jak se nejznámějším rizikům spojeným s nakupováním zboží v e-shopech vyvarovat.

Na co si dát pozor při nakupování v e-shopu:

  • Podezřele nízká cena prodávaného zboží.
  • Chybějící kontaktní údaje – e-shop na stránkách nemá kontaktní údaje, eventuálně nabízí kontakt jen přes kontaktní formulář.
  • Nefunkční kontaktní údaje.
  • Krátká doba registrace domény e-shopu, krátká existence provozovatele e-shopu.
  • Vlastník domény (provozovatel e-shopu) neuvádí svou identitu, nebo se skrývá.
  • Chybějící, neúplné, podezřelé, chaotické obchodní podmínky e-shopu.
  • Chybějící reference e-shopu, chybějící hodnocení e-shopu zákazníky.
  • Vymyšlené reference e-shopu, vymyšlené hodnocení e-shopu zákazníky.
  • Záporné reference e-shopu, záporné hodnocení e-shopu zákazníky.
  • Platba za objednané zboží pouze předem, dobírka není možná – tyto podmínky jsou velice rizikové! Za těchto okolností je tedy lepší najít jiný obchod nabízející stejné zboží, ale se všemi možnostmi plateb za jeho objednání.

Z výčtu potenciálních rizik nákupu v e-shopech vyplývá, že bychom si při výběru zboží měli zejména dávat pozor na funkčnost a dostupnost kontaktních údajů prodávajícího, na nepoměrně nízké ceny nabízených produktů a také na výběr možností platby za daný produkt nebo absenci hodnocení/recenzí spokojených zákazníků, kteří před námi nákup uvedených produktů v daném e-shopu již zrealizovali. Zde je na místě navštívit už zmíněného nákupního rádce Heureku.cz, kde mimo hodnocení e-shopů naleznete též recenze vybraného výrobku a srovnání jeho cen v různých ověřených e-shopech.

Dále bychom měli zvážit, co je vhodné přes internet koupit a co nikoliv, například v případě cenného a křehkého zboží musíme počítat s možností jeho poškození při přepravě. Velkým problémem je rovněž nesrovnalost mezi nabízeným produktem na obrázku a jeho reálnou podobou po jeho doručení k nám domů, což se týká hlavně e-shopů v Číně. Pro představu uvádíme níže pár fotek a odkazů.

Zrádné nakupování přes internet. Když se realita liší od obrázku!

http://www.blesk.cz/clanek/system-fun-z-internetu/408809/zradne-nakupovani-pres-internet-kdyz-se-realita-lisi-od-obrazku.html

nakup1

 

 

Hororové nákupy přes internet: Fotografie vs. realita

http://www.reflex.cz/clanek/fotogalerie/62292/hororove-nakupy-pres-internet-fotografie-vs-realita.html

nakup2

 

 

Nákup oblečení přes internet: Očekávání vs. Realita #2

http://creativelife.cz/nakup-obleceni-pres-internet-ocekavani-vs-realita-2/

nakup3

 

V neposlední řadě je potřeba si také uvědomit, že prodejci při nákupu přes internet poskytujeme množství osobních údajů, jako je jméno, příjmení, adresa doručení, telefonní číslo, e-mail, příp. číslo účtu atd., které bychom v kamenném obchodě v žádném případě ani nezmínili. Daň za ztrátu anonymity se tak může projevit v podobě nevyžádané pošty – nejčastěji reklamy – v e-mailové či poštovní schránce.

Pro E-Bezpečí,
René Szotkowski 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pin It
Jak citovat tento text:
SZOTKOWSKI, René. Rizika nakupování v e-shopech. E-Bezpečí, roč. 1, č. 2, s. 21-23. Olomouc: Univerzita Palackého, 2016. ISSN 2571-1679. Dostupné z: https://www.e-bezpeci.cz/index.php?view=article&id=1199

Nejčtenější články za posledních 60 dní

Knížka Bezpečné chování na internetu pro kluky a pro holky je tu! Pomůže učitelům integrovat témata spojená s online bezpečností do běžné výuky

Verbovala Česká televize pomocí inzerátů placený komparz na demonstraci proti strachu? Ne, jde o dezinformaci.

Sociálními sítěmi se šíří dezinformace o údajné kritice členů Evropského parlamentu směrem k českému předsednictví a Petru Fialovi. Vyvolávají vlny nenávisti a jsou aktivně šířeny dál.

Počet online podvodů extrémně narůstá, uživatelé dělají stále stejné chyby

Co je to vlastně ten hoax, dezinformace, misinformace nebo třeba fake news? Čím se tyto termíny liší a co mají společného?

Sharenting u českých rodičů (2022)

Komentář: Může být učitel propuštěn, pokud ve svém volném čase šíří dezinformace?

Online poradna E-Bezpečí, řešené případy v druhém pololetí roku 2022, zase nárůst.

CEDMO startuje vzdělávací akce zaměřené na podporu mediální gramotnosti

Nabídka pro učitele a studenty učitelství

Jaké typy fotografií a videí dětí je podle českých rodičů nebezpečné sdílet?

Facebookem se šíří podvodná reklama na film Aquaman 2. Směřuje na soubor s malwarem.

Fact-checking vs. debunking

Nová podstránka E-Bezpečí připomíná důležitost fact-checkingu

Zavirovaná reklama na Facebooku nabízí ke stažení film Black Adam. Jde však o malware, neklikat.

Jak se tvoří fejkové screeny zpravodajských portálů, a to pouze s využitím prohlížeče www stránek?

 

Výsledky projektu E-Bezpečí (2012-2022)

panel
120000 +
proškolených žáků ZŠ a SŠ
panel
40000 +
proškolených dospělých
panel
5900 +
podpořených obětí kyberkriminality
panel
250 +
vzdělávacích akcí ročně
panel
5000 +
odhalených případů kyberkriminality
panel
130000 +
unikátních návštěvníků webu ročně

Projekt E-Bezpečí je vítězným projektem národního kola Evropské ceny prevence kriminality.

pohar

Partneři a spolupracující instituce

 

Generální partner projektu E-Bezpečí

logo o2

Další partneři a spolupracující instituce

 logo nadaceo2logo googlelogo msmtlogo mvcrlogo olomouclogo olomouckykrajlogo ostravalogo avastlogo hoaxlogo policielogo proglaslogo rozhlaslogo aukrologo linkabezpecilogo bsologo csoblogo pcentrumlogo microsoft bwlogo czniclogo nukiblogo podanerucelogo googleovachamp_logo.png

 

We use cookies

Na naší webové stránce používáme cookies. Některé z nich jsou nutné pro běh stránky, zatímco jiné nám pomáhají vylepšit vlastnosti stránky na základě uživatelských zkušeností (tracking cookies). Sami můžete rozhodnout, zda cookies povolíte. Mějte prosím na paměti, že při odmítnutí, nemusí být stránka zcela funkční.