fbpx
Aktualizujeme Kybergrooming.cz
06. 06. 2021

Doména kybergrooming.cz byla dlouho prázdná, proto jsme ji museli aspoň trochu zaplnit. Více na...

Číst dál...

Pravda, nebo lež? Nový cyklus E-Bezpečí o mýtech kolem nás
02. 06. 2021

Dnešního dne jsme odstartovali nový cyklus zaměřený na mýty kolem nás: Pravda, nebo lež? Každý pracovní den na našich sociálních sítích naleznete...

Číst dál...

Vyznáš se v mýtech a hoaxech? Dokážeš rozpoznat, co je pravda a co je lež?
25. 05. 2021

Vyznáš se v mýtech a hoaxech? Dokážeš rozpoznat, co je pravda a co je lež? Vyzkoušej náš malý kvíz na adrese:...

Číst dál...


Home Rizikové jevy Hoax Základní techniky propagandy

Přečteno jinde










































1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 4.44 (55 Votes)

mini propagandaV online prostředí je velmi snadné šířit nepravdivé informace, pravdivé informace záměrně zkreslovat, případně promíchávat pravdu a lež. Proto je dobré umět rozpoznat, zda autoři příspěvků skutečně nabízejí čtenářům a komentujícím ověřená fakta opřená o jasné důkazy a zdroje, nebo se snaží prostřednictvím manipulativních technik spíš ovlivnit ve svůj prospěch názory a postoje čtenářů a přimět je k nepřiměřené reakci - třeba verbální agresi, výhrůžkám apod. Proto vám dnes přinášíme základní přehled technik propagandy, které se (nejenom) v online prostředí k ovlivňování čtenářů využívají.

 

Předně je třeba říci, že slovo propaganda nebylo vždy vnímáno negativně - v minulosti propaganda nesloužila pouze negativním účelům a nebyla založena na lži. V současnosti je však termín propaganda téměř výhradně spojen s manipulací, podvody, argumentačními fauly, hraje na emoce a předsudky svých příjemců, využívá nízké úrovně jejich mediální gramotnosti a také lenosti (není třeba ověřovat informace) apod. V současnosti lze propagandu definovat jako ovlivňování veřejného mínění pomocí nejrůznějších jazykových (slogany, různé druhy argumentačních faulů) i nejazykových prostředků (fotografie, video, grafické symboly) s tím, že se propagandista zaměřuje především na emoce a předsudky.

Technik zaměřených na ovlivňování názorů, postojů a následných reakcí příjemců existuje celé řada (odhadem desítky). Z nich jsme dnes vybrali ty, které se v českém prostředí objevují velmi často a které jsou pravidelnou součástí různých druhů politických kampaní.

(Pracovní verze, na materiálu dále pracujeme)

Pro E-Bezpečí
Kamil Kopecký

Výsledky projektu E-Bezpečí (2012-2018)

panel
90000 +
proškolených žáků ZŠ a SŠ
panel
35000 +
proškolených dospělých
panel
3200 +
podpořených obětí kyberkriminality
panel
250 +
vzdělávacích akcí ročně
panel
4500 +
odhalených případů kyberkriminality
panel
120000 +
unikátních návštěvníků webu ročně

Projekt E-Bezpečí je vítězným projektem národního kola Evropské ceny prevence kriminality.

pohar

Partneři a spolupracující instituce

 

Generální partner projektu E-Bezpečí

logo o2

Další partneři a spolupracující instituce

 logo nadaceo2logo googlelogo msmtlogo mvcrlogo olomouclogo olomouckykrajlogo ostravalogo avastlogo hoaxlogo policielogo proglaslogo rozhlaslogo aukrologo linkabezpecilogo bsologo csoblogo pcentrumlogo microsoft bwlogo czniclogo nukiblogo podanerucelogo googleovachamp_logo.png