fbpx
Kamil Kopecký debatoval o rizicích AI v pořadu ČT Bilance
28. 01. 2024

Kamil Kopecký, vedoucí projektu E-Bezpečí, debatoval o rizicích AI v pořadu České televize Bilance. Záznam celého pořadu můžete zhlédnout zde.

Číst dál...

Spolupráce s O2 a Nadací O2
28. 01. 2024

I v letošním roce budeme spolupracovat s O2 a Nadací O2, v průběhu roku se můžete těšit na mnoho nových společných aktivit.

Číst dál...

Sledujte nás na sociálních sítích!
30. 11. 2023

E-Bezpečí samozřejmě funguje na sociálních sítích, nezapomeňte si nás přidat: https://www.facebook.com/EBezpeci, ...

Číst dál...


Home Projekt Fake news Články o dezinformacích a konspiracích Základní techniky propagandy

Přečteno jinde










































Podpořte nás

Podpořte naše aktivity a pomozte dětem a dospělým v nouzi. Již 15 let pomáháme dětem a dospělým řešit jejich problémy na internetu. Zapojte se i vy! Každá pomoc se počítá! Stačí kliknout na tlačítko DONATE.

Přihlásit odběr novinek


mini propagandaV online prostředí je velmi snadné šířit nepravdivé informace, pravdivé informace záměrně zkreslovat, případně promíchávat pravdu a lež. Proto je dobré umět rozpoznat, zda autoři příspěvků skutečně nabízejí čtenářům a komentujícím ověřená fakta opřená o jasné důkazy a zdroje, nebo se snaží prostřednictvím manipulativních technik spíš ovlivnit ve svůj prospěch názory a postoje čtenářů a přimět je k nepřiměřené reakci - třeba verbální agresi, výhrůžkám apod. Proto vám dnes přinášíme základní přehled technik propagandy, které se (nejenom) v online prostředí k ovlivňování čtenářů využívají.

 

Předně je třeba říci, že slovo propaganda nebylo vždy vnímáno negativně - v minulosti propaganda nesloužila pouze negativním účelům a nebyla založena na lži. V současnosti je však termín propaganda téměř výhradně spojen s manipulací, podvody, argumentačními fauly, hraje na emoce a předsudky svých příjemců, využívá nízké úrovně jejich mediální gramotnosti a také lenosti (není třeba ověřovat informace) apod. V současnosti lze propagandu definovat jako ovlivňování veřejného mínění pomocí nejrůznějších jazykových (slogany, různé druhy argumentačních faulů) i nejazykových prostředků (fotografie, video, grafické symboly) s tím, že se propagandista zaměřuje především na emoce a předsudky.

Technik zaměřených na ovlivňování názorů, postojů a následných reakcí příjemců existuje celé řada (odhadem desítky). Z nich jsme dnes vybrali ty, které se v českém prostředí objevují velmi často a které jsou pravidelnou součástí různých druhů politických kampaní.

(Pracovní verze, na materiálu dále pracujeme)

Pro E-Bezpečí
Kamil Kopecký

 


 

Výsledky projektu E-Bezpečí (2012-2022)

panel
160000 +
proškolených žáků ZŠ a SŠ
panel
45000 +
proškolených dospělých
panel
7000 +
podpořených obětí kyberkriminality
panel
250 +
vzdělávacích akcí ročně
panel
5500 +
odhalených případů kyberkriminality
panel
160000 +
unikátních návštěvníků webu ročně

Ocenění projektu E-Bezpečí

pohar
KYBER Cena 2023
(1. místo)
pohar
Nejlepší projekt prevence kriminality na místní úrovni 2023
(1. místo)
pohar
Evropská cena prevence kriminality 2015
(1. místo)

Partneři a spolupracující instituce

 

Generální partner projektu E-Bezpečí

logo o2

Další partneři a spolupracující instituce

 logo nadaceo2logo googlelogo msmtlogo mvcrlogo olomouclogo olomouckykrajlogo ostravalogo hoaxlogo policielogo rozhlaslogo linkabezpecilogo microsoft bwlogo czniclogo nukiblogo podanerucelogo googleovachamp_logo.png

 

We use cookies

Na naší webové stránce používáme cookies. Některé z nich jsou nutné pro běh stránky, zatímco jiné nám pomáhají vylepšit vlastnosti stránky na základě uživatelských zkušeností (tracking cookies). Sami můžete rozhodnout, zda cookies povolíte. Mějte prosím na paměti, že při odmítnutí, nemusí být stránka zcela funkční.