fbpx
Velké poděkování
13. 12. 2021

Tým E-Bezpečí děkuje všem, kteří nezištně podporují naše aktivity např. prostřednictvím systému PayPal. I díky vám naše služby fungují!

Číst dál...

Startuje videoseriál Prevíti na síti
16. 11. 2021

E-Bezpečí Univerzity Palackého startuje videoseriál o online podvodech s názvem Prevíti na síti. Více naleznete na našem kanálu na YouTube.

Číst dál...

Aktualizujeme videokurzy
30. 10. 2021

Aktualizujeme naše videokurzy a přidáváme nové kapitoly. Detaily naleznete zde.

Číst dál...


Home Rizikové jevy Hoax Základní techniky propagandy

Přečteno jinde











































1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 4.44 (55 Votes)

mini propagandaV online prostředí je velmi snadné šířit nepravdivé informace, pravdivé informace záměrně zkreslovat, případně promíchávat pravdu a lež. Proto je dobré umět rozpoznat, zda autoři příspěvků skutečně nabízejí čtenářům a komentujícím ověřená fakta opřená o jasné důkazy a zdroje, nebo se snaží prostřednictvím manipulativních technik spíš ovlivnit ve svůj prospěch názory a postoje čtenářů a přimět je k nepřiměřené reakci - třeba verbální agresi, výhrůžkám apod. Proto vám dnes přinášíme základní přehled technik propagandy, které se (nejenom) v online prostředí k ovlivňování čtenářů využívají.

 

Předně je třeba říci, že slovo propaganda nebylo vždy vnímáno negativně - v minulosti propaganda nesloužila pouze negativním účelům a nebyla založena na lži. V současnosti je však termín propaganda téměř výhradně spojen s manipulací, podvody, argumentačními fauly, hraje na emoce a předsudky svých příjemců, využívá nízké úrovně jejich mediální gramotnosti a také lenosti (není třeba ověřovat informace) apod. V současnosti lze propagandu definovat jako ovlivňování veřejného mínění pomocí nejrůznějších jazykových (slogany, různé druhy argumentačních faulů) i nejazykových prostředků (fotografie, video, grafické symboly) s tím, že se propagandista zaměřuje především na emoce a předsudky.

Technik zaměřených na ovlivňování názorů, postojů a následných reakcí příjemců existuje celé řada (odhadem desítky). Z nich jsme dnes vybrali ty, které se v českém prostředí objevují velmi často a které jsou pravidelnou součástí různých druhů politických kampaní.

(Pracovní verze, na materiálu dále pracujeme)

Pro E-Bezpečí
Kamil Kopecký


Výsledky projektu E-Bezpečí (2012-2021)

panel
90000 +
proškolených žáků ZŠ a SŠ
panel
35000 +
proškolených dospělých
panel
3200 +
podpořených obětí kyberkriminality
panel
250 +
vzdělávacích akcí ročně
panel
4500 +
odhalených případů kyberkriminality
panel
120000 +
unikátních návštěvníků webu ročně

Projekt E-Bezpečí je vítězným projektem národního kola Evropské ceny prevence kriminality.

pohar

Partneři a spolupracující instituce

 

Generální partner projektu E-Bezpečí

logo o2

Další partneři a spolupracující instituce

 logo nadaceo2logo googlelogo msmtlogo mvcrlogo olomouclogo olomouckykrajlogo ostravalogo avastlogo hoaxlogo policielogo proglaslogo rozhlaslogo aukrologo linkabezpecilogo bsologo csoblogo pcentrumlogo microsoft bwlogo czniclogo nukiblogo podanerucelogo googleovachamp_logo.png

 

We use cookies

Na naší webové stránce používáme cookies. Některé z nich jsou nutné pro běh stránky, zatímco jiné nám pomáhají vylepšit vlastnosti stránky na základě uživatelských zkušeností (tracking cookies). Sami můžete rozhodnout, zda cookies povolíte. Mějte prosím na paměti, že při odmítnutí, nemusí být stránka zcela funkční.