fbpx
Podpořte nás
05. 12. 2022

Podpořte aktivity projektu E-Bezpečí a pomůžete tak dětem i dospělým v nouzi. Podpořte třeba naši online poradnu, která již 12 let pomáhá obětem v...

Číst dál...

Práce z dezinformacemi ve školách - reportáž
02. 12. 2022

Česká televize natočila na našem workshopu zajímavou reportáž.

Číst dál...

Mapground
18. 11. 2022

Nový mapground zaměřený na mediální výchovu najdete zde.

Číst dál...


Home Projekt Fake news Články o dezinformacích a konspiracích Základní techniky propagandy

Přečteno jinde










































Podpořte nás

Podpořte naše aktivity a pomozte dětem a dospělým v nouzi. Již 15 let pomáháme dětem a dospělým řešit jejich problémy na internetu. Zapojte se i vy! Každá pomoc se počítá! Stačí kliknout na tlačítko DONATE.

Přihlásit odběr novinek


mini propagandaV online prostředí je velmi snadné šířit nepravdivé informace, pravdivé informace záměrně zkreslovat, případně promíchávat pravdu a lež. Proto je dobré umět rozpoznat, zda autoři příspěvků skutečně nabízejí čtenářům a komentujícím ověřená fakta opřená o jasné důkazy a zdroje, nebo se snaží prostřednictvím manipulativních technik spíš ovlivnit ve svůj prospěch názory a postoje čtenářů a přimět je k nepřiměřené reakci - třeba verbální agresi, výhrůžkám apod. Proto vám dnes přinášíme základní přehled technik propagandy, které se (nejenom) v online prostředí k ovlivňování čtenářů využívají.

 

Předně je třeba říci, že slovo propaganda nebylo vždy vnímáno negativně - v minulosti propaganda nesloužila pouze negativním účelům a nebyla založena na lži. V současnosti je však termín propaganda téměř výhradně spojen s manipulací, podvody, argumentačními fauly, hraje na emoce a předsudky svých příjemců, využívá nízké úrovně jejich mediální gramotnosti a také lenosti (není třeba ověřovat informace) apod. V současnosti lze propagandu definovat jako ovlivňování veřejného mínění pomocí nejrůznějších jazykových (slogany, různé druhy argumentačních faulů) i nejazykových prostředků (fotografie, video, grafické symboly) s tím, že se propagandista zaměřuje především na emoce a předsudky.

Technik zaměřených na ovlivňování názorů, postojů a následných reakcí příjemců existuje celé řada (odhadem desítky). Z nich jsme dnes vybrali ty, které se v českém prostředí objevují velmi často a které jsou pravidelnou součástí různých druhů politických kampaní.

(Pracovní verze, na materiálu dále pracujeme)

Pro E-Bezpečí
Kamil Kopecký

Pin It

Nejčtenější články za posledních 60 dní

Knížka Bezpečné chování na internetu pro kluky a pro holky je tu! Pomůže učitelům integrovat témata spojená s online bezpečností do běžné výuky

Verbovala Česká televize pomocí inzerátů placený komparz na demonstraci proti strachu? Ne, jde o dezinformaci.

Sociálními sítěmi se šíří dezinformace o údajné kritice členů Evropského parlamentu směrem k českému předsednictví a Petru Fialovi. Vyvolávají vlny nenávisti a jsou aktivně šířeny dál.

Počet online podvodů extrémně narůstá, uživatelé dělají stále stejné chyby

Co je to vlastně ten hoax, dezinformace, misinformace nebo třeba fake news? Čím se tyto termíny liší a co mají společného?

Sharenting u českých rodičů (2022)

Komentář: Může být učitel propuštěn, pokud ve svém volném čase šíří dezinformace?

Online poradna E-Bezpečí, řešené případy v druhém pololetí roku 2022, zase nárůst.

CEDMO startuje vzdělávací akce zaměřené na podporu mediální gramotnosti

Nabídka pro učitele a studenty učitelství

Jaké typy fotografií a videí dětí je podle českých rodičů nebezpečné sdílet?

Facebookem se šíří podvodná reklama na film Aquaman 2. Směřuje na soubor s malwarem.

Fact-checking vs. debunking

Nová podstránka E-Bezpečí připomíná důležitost fact-checkingu

Zavirovaná reklama na Facebooku nabízí ke stažení film Black Adam. Jde však o malware, neklikat.

Jak se tvoří fejkové screeny zpravodajských portálů, a to pouze s využitím prohlížeče www stránek?

 

Výsledky projektu E-Bezpečí (2012-2022)

panel
120000 +
proškolených žáků ZŠ a SŠ
panel
40000 +
proškolených dospělých
panel
5900 +
podpořených obětí kyberkriminality
panel
250 +
vzdělávacích akcí ročně
panel
5000 +
odhalených případů kyberkriminality
panel
130000 +
unikátních návštěvníků webu ročně

Projekt E-Bezpečí je vítězným projektem národního kola Evropské ceny prevence kriminality.

pohar

Partneři a spolupracující instituce

 

Generální partner projektu E-Bezpečí

logo o2

Další partneři a spolupracující instituce

 logo nadaceo2logo googlelogo msmtlogo mvcrlogo olomouclogo olomouckykrajlogo ostravalogo avastlogo hoaxlogo policielogo proglaslogo rozhlaslogo aukrologo linkabezpecilogo bsologo csoblogo pcentrumlogo microsoft bwlogo czniclogo nukiblogo podanerucelogo googleovachamp_logo.png

 

We use cookies

Na naší webové stránce používáme cookies. Některé z nich jsou nutné pro běh stránky, zatímco jiné nám pomáhají vylepšit vlastnosti stránky na základě uživatelských zkušeností (tracking cookies). Sami můžete rozhodnout, zda cookies povolíte. Mějte prosím na paměti, že při odmítnutí, nemusí být stránka zcela funkční.