fbpx
Nové téma v online kurzu pro rodiče
20. 10. 2020

V našem online videokurzu E-Bezpečí pro rodiče je ode dneška nová lekce zaměřená na online závislosti.

Číst dál...

Poznáte, co je pravda a co lež?
18. 10. 2020

Vyzkoušejte náš malý hoaxový kvíz a odhalte, co je pravda a co lež... ...

Číst dál...

Panelová diskuse NÚKIB
04. 10. 2020

Zítra se v rámci festivalu FBI účastníme panelové diskuse NÚKIB. Detaily zde.

Číst dál...


Home Rizikové jevy Hoax Záznamy z počítačových her jako součást dezinformací - 3 příklady

Přečteno jinde










































1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 4.03 (19 Votes)

mini pocitacovehryPočítačové hry se velmi rychle vyvíjejí, jsou stále realističtější a je jen otázkou času, kdy bude - co se týče realističnosti - strhnuta bariéra mezi počítačovou hrou a skutečným světem a většina z nás nedokáže odlišit, zda je na daném videu/fotografii zachycena skutečně realita, nebo pouze fikce vygenerovaná počítačem. Proto se také záznamy z počítačových her staly součástí dezinformací všeho druhu a účinně slouží k propagandě a šíření dezinformací všeho druhu.

Sociálními sítěmi se již přes 2 roky šíří video, které má zachycovat řidiče prezidenta Putina Klimenta Jefremoviče, který musí umět s prezidentskou limuzínou odcouvat závodní okruh v rychlosti 230 km/h. Autorka příspěvku upozorňuje na to, že jde o opravdu těžkého borce z motorkářského klubu Noční vlci  a že nemáme snažit jeho výkon napodobit. Video má přes 13 000 sdílení. Pozorný divák však velmi rychle odhalí, že jde o fake - jedná se o animaci ze hry Forza 4. Obdobné kousky si tak snadno můžete vyzkoušet i vy sami.

Záběry z počítačové hry Arma 3 pak byly využity např. v pořadu ruského televizního Prvního kanálu, který byl věnován Dni obránců vlasti a který zmiňoval smrt ruského pilota Romana Filipova v Sýrii. Místo skutečných záběrů ze Sýrie však televize použila záběrů právě z české Army. Záběry, ve kterých např. bitevní vrtulníky střílí na nákladní automobil, který poté exploduje, nejsou skutečné. Televize později chybu přiznala.

Válečné počítačové hry byly použity také v roce 2017, kdy ruské ministerstvo obrany vypustilo do světa zprávy o tom, že armáda USA spolupracuje s Islámským státem. Prostřednictvím svého twitterového účtu ruské ministerstvo zveřejnilo “nezvratné důkazy”, které měly dokázat pravdivost tohoto tvrzení. Ve skutečnosti však zveřejnilo záběry z počítačové hry AC-130 Gunship Simulator, dokonce i s poznámkou v pravém horním rohu, že jde o záběry z vývoje hry. Ruské ministerstvo sklidilo posměch v médiích celého světa a následně příspěvek smazalo a nahrálo bez obrázku. 

nezvratne dukazy

(“Nezvratné důkazy” o spolupráci USA a Islámského státu prostřednictvím počítačové hry Gunship Simulator)

Jen jen otázkou času, kdy budou hry natolik realistické, že reálnou vojenskou situaci a počítačovou simulaci rozpoznat nedokážeme. Všímejme si proto detailů, nebojme se pochybovat a aktivně si informace ověřujme.

Pro E-Bezpečí
Kamil Kopecký
Univerzita Palackého v Olomouci

Výsledky projektu E-Bezpečí (2012-2018)

panel
70000 +
proškolených žáků ZŠ a SŠ
panel
15000 +
proškolených dospělých
panel
3200 +
podpořených obětí kyberkriminality
panel
250 +
vzdělávacích akcí ročně
panel
4500 +
odhalených případů kyberkriminality
panel
120000 +
unikátních návštěvníků webu ročně

Projekt E-Bezpečí je vítězným projektem národního kola Evropské ceny prevence kriminality.

pohar

Partneři a spolupracující insitutuce

 

Generální partner projektu E-Bezpečí

logo o2

Další partneři a spolupracující instituce

 logo nadaceo2logo googlelogo msmtlogo mvcrlogo olomouclogo olomouckykrajlogo ostravalogo avastlogo hoaxlogo policielogo proglaslogo rozhlaslogo aukrologo linkabezpecilogo bsologo csoblogo pcentrumlogo microsoft bwlogo czniclogo nukiblogo podanerucelogo google/p>