Která slova používají děti a dospívající? A vyznáte se vlastně v jejich slangu? Mrkněte na náš slovníček.
Vyzkoušejte náš nový web věnovaný medialní výchově.
Statutární města Olomouc a Ostrava i letos podpořila naše vzdělávací a intervenční aktivity. Děkujeme!
Přemýšleli jste někdy o tom, jaká témata z oblasti počítačové bezpečnosti a prevence rizikového chování v online prostředí ve škole učit? Pomoci by vám mohl dokument, na kterém pracovně v E-Bezpečí děláme a který jsme pojmenovali: Kurikulum počítačově bezpečnosti v prostředí základní školy. Aktuální (rozpracovanou) verzi si pak můžete prohlédnout níže (na materiálu pracujeme).
Každý z nás se rád obklopuje lidmi, kteří mají podobné názory na svět, podobně přemýšlejí, sledují podobná masmédia, ale mají také např. podobné životní podmínky. Toto funguje také na internetu, především v rámci sociálních sítí - každý z nás si vytváří okruh přátel a známých, kteří jsou nám názorové blízcí a reprezentují stejný (podobný pohled na svět). Stejně tak v online prostředí sledujeme, čteme a komentujeme převážně takový obsah, který odpovídá našemu vidění světa. Postupně se tak v prostředí sociálních sítí přestáváme setkávat s lidmi s odlišnými názory, přestaneme sledovat média, která neodpovídají našemu pohledu na svět, a začneme se uzavírat do tzv. sociálních bublin.
V posledních třech letech internet doslova zaplavily desítky fact-checkingových iniciativ, které se zaměřují na ověřování informací cirkulujících ve virtuálním prostoru. Záměr je jistě celospolečensky prospěšný a pro dobré fungování společnosti je jistě žádoucí znát fakta a umět je oddělit od dojmů, spekulací a konspirací. Bohužel tento trend s sebou nese jeden velký problém - vedle kvalitních a renomovaných factcheckingových komunit a organizací internet zaplavily desítky stránek a skupin, které sice hovoří o tom, že se zabývají ověřováním dezinformací (a mají to také ve svém názvu), ve skutečnosti však mnohé dezinformace aktivně šíří.
Proč vlastně vzniká kyberšikana? Co děti motivuje k tomu, aby ji páchaly? To vše v přehledném videu.
Mýtů o pachatelích online sexuálních útoků na děti je skutečně mnoho. V našem grafickém miniseriálu si představíme ty nejznámější z nich...
Víte, co je to autorské právo? Jaká práva máte jako tvůrci a jaká jako uživatelé, které chtějí ve svém díle využít obsah někoho jiného? A jak správně citovat např. z Google Obrázků nebo Wikipedie? Vše podstatné v 20 minutách...
Děti a mladiství patří na internetu mezi nejzranitelnější skupiny. Čelí jevům, jako je kyberšikana či stalking. Rizikem je i seznamování na internetu, kdy se na druhé straně může nacházet osoba se špatnými úmysly. Současná pandemická situace navíc děti a mládež ještě více "přikovala" k moderním informačním a komunikačním technologiím. Co dětem na internetu nejčastěji hrozí? Jak se na hrozbách podepsala pandemie? Jaká jsou slabá místa a v čem děti a rodiče dělají chyby? A jak jednotlivým rizikům čelit, ať už na úrovni jednotlivce či systémově?
Diskutují:
Dita Charanzová, místopředsedkyně Evropského parlamentu, ambasadorka projektu Safer Internet pro ČR
Kateřina Lišková, vedoucí odborných služeb, Linka bezpečí
Kamil Kopecký, vedoucí projektu E-Bezpečí a Centra prevence rizikové virtuální komunikace, Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci
Martin Kožíšek, vedoucí Safer Internet Centra ČR, Sdružení CZ.NIC
Moderátorem debaty je Roman Máca, analytik, Institut pro politiku a společnost.
V těchto dnes média po celém světě informovala o rizikové výzvě (challenge), která se objevila na oblíbené sociální síti TikTok. Podstatou této výzvy je nakreslit pomocí hořlaviny na zrcadlo nějaký tvar, zhasnout a zápalit obrazec. Vše si samozřejmě natočit mobilním telefonem a sdílet s ostatními přáteli na sociálních sítích, především TikToku.