V těchto dnech ve spolupráci s Českou televizí - ČT EDU připravujeme nové pořady zaměřené na podporu mediální výchovy a mediální gramotnosti. Do...
V těchto dnech díky podpoře Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy intenzivně školíme žáky 1. a 2. stupňů ZŠ v problematice online...
V těchto dnech jsme úspěšně dokončili novou knížku o rizicích a příležitostech umělé inteligence, kterou jsme připravili ve spolupráci s...
Volební strany se v blížících se volbách soustředí na svou hlavní misi: Přesvědčit co nejvíce voličů, aby jim dali svůj hlas. Politici se proto uchylují k různým metodám a taktikám, které mají za cíl ovlivnit veřejné mínění. Známe případy, kdy si kandidáti nakupovali přízeň voličů neobvyklými způsoby, například dárky ve formě kynutého pečiva plněného džemem, podzim toho roku je však méně sladký. Je ve znamení zastrašujících proklamací, vyvolávání silných emocí a s tím spojenými otázkami o etice takových kampaní. Na billboardech, v médiích i na sociálních sítích se častěji než dříve setkáváme s negativními kampaněmi plnými agrese či dezinformací. Volič je nucen být nejen čtenářsky gramotný, ale také připravený analyzovat skryté významy a neetická jednání v poselstvích, která na něj z reklam útočí.
V těchto dnech vychází nová elektronická publikace Rizika spojená s umělou inteligencí, kterou pro vás připravil tým E-Bezpečí z Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci ve spolupráci s Univerzitou Karlovou a hubem CEDMO a která se věnuje velmi důležité a aktuální problematice potenciálních a reálných rizik spojených s umělou inteligencí (AI).
V dnešním digitálním světě se manipulační techniky stávají stále častější součástí veřejné komunikace, a to zejména v předvolebních kampaních a často podvodné reklamě. Tým E-Bezpečí z Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci proto přichází s inovativním řešením – aplikací FactNinja. Tento jedinečný nástroj, poháněný pokročilým modelem umělé inteligence GPT-4 Omni, umožňuje rychlou a efektivní analýzu grafického obsahu, aby odhalil manipulativní postupy, argumentační fauly a další neetické praktiky, které mají za cíl ovlivnit veřejné mínění.
In today's digital world, manipulative techniques are becoming an increasingly common part of public communication, particularly in pre-election campaigns and often fraudulent advertising. The E-Bezpečí team from the Faculty of Education, Palacký University in Olomouc, is offering an innovative solution – the FactNinja application. This unique tool, powered by the advanced GPT-4 Omni artificial intelligence model, allows for fast and efficient analysis of graphical content to uncover manipulative techniques, argumentative fallacies, and other unethical practices aimed at influencing public opinion.
V dnešní době je internet pro děti nejen zdrojem zábavy a komunikace, ale také místem, kde se mohou setkat s nebezpečnými jevy, jako je sextortion. Tento termín označuje formu vydírání, kdy pachatelé získávají intimní fotografie či videa obětí, které poté využívají k jejich zastrašování a požadování dalších materiálů nebo peněz. Tento nebezpečný fenomén se stal v posledních letech alarmujícím problémem, zejména mezi nezletilými.
V poslední době se umělá inteligence, zejména nástroje jako ChatGPT, Gemini či Copilot staly nejen středem zájmu technologických nadšenců, ale také cílem podvodníků, kteří využívají její popularitu k šíření malwaru a phishingu. Tento trend je znepokojivý, protože s rostoucím zájmem o AI se zvyšuje i počet lidí, kteří se nechají nalákat na falešné sliby snadného zisku nebo řešení problémů pomocí těchto pokročilých technologií.
Donald Trump, bývalý prezident Spojených států, znovu čelí kritice za využívání umělé inteligence ve své volební kampani. Poté, co byly odhaleny falešné AI-generované fotografie údajně podporující Trumpa ze strany fanoušků Taylor Swift a černošských voličů, vzrostly obavy z šíření dezinformací a manipulace veřejného mínění. Ostatně s tím je třeba počítat i v budoucnu - zneužití umělé inteligence bude demokratické procesy ovlivňovat stále více.